Söker kretskort till min Luxor 7072 STX EW (Bildrörs-/CRT-TV)

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Skull Kid
Inlägg: 11
Blev medlem: 24 mars 2023, 18:01:04

Re: Söker kretskort till min Luxor 7072 STX EW (Bildrörs-/CRT-TV)

Inlägg av Skull Kid »

Mitt andra lilla dilemma är att min nuvarande Proson 28" TV inte hade en instruktionsbok medföljande. Jag kontaktade Proson (som numera heter Dynavoice) och frågade om de hade en instruktionsbok tillgänglig. De sade att mycket hade gått förlorat i flytten från Proson till Dynavoice, så det är nog rätt kört där. Men TVn i sig fungerar perfekt.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3548
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Söker kretskort till min Luxor 7072 STX EW (Bildrörs-/CRT-TV)

Inlägg av breflabb »

Kan du ta en bild på lappen på bakstycket på din fungerande TV
Skull Kid
Inlägg: 11
Blev medlem: 24 mars 2023, 18:01:04

Re: Söker kretskort till min Luxor 7072 STX EW (Bildrörs-/CRT-TV)

Inlägg av Skull Kid »

Javisst. Här är den.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 10222
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Söker kretskort till min Luxor 7072 STX EW (Bildrörs-/CRT-TV)

Inlägg av MiaM »

BJ skrev: 22 maj 2024, 05:37:53Sen så kan ofta TV-apparater med bildrör köras med en lite annan frekvens än TV-nätet.
Commodore 64 använder väl 50,12 Hz som bild-frekvens, och tar man en lcd-TV då,
som har en fast frekvens på 50 Hz, så kommer bilden från C64:n att hacka var 8:e sekund
om man t.ex. spelar så att bilden scrollar eller rör sig på något annat sätt.
Har jag läst i alla fall. Inte provat själv.
Sant, men det är lite hugget som stucket hur platt-TV fungerar med såna signaler.

Min 42" LG plasma från stenåldern ger fantastiskt bra bild med en sån signal (tekniskt från en C128 men de har samma typ av utsignal (eller ja, C128 har två olika bildhårdvaror, dels en C64-kompatibel och dels en som har färre funktioner men klarar högre upplösning och framförallt 80 tecken per rad). Dock har den fördröjning av signalen så actionspel blir extremt svåra.

Har hört rekommendation att nån viss liten Samsung 4:3-platt-TV av nån viss årgång ska vara riktigt bra till såna signaler, men minns inte exakt modell. Har faktiskt just en liten Samsung 4:3 platt-TV men inte den rekommenderade modellen, och den här är väl okej men inte superbra. Och ja, jag har såklart också fallit för "märket" och köpt en "Handic" platt-TV på loppis som har rätt kass bild, bara för att det liksom är "märkes-korrekt" att ha en Handic-skärm/TV till en Commodoredator :) Denna TV verkar dock bl.a. låtsas att den har högre upplösning än den har, så jag tror att bilden skalas två gånger eller nåt annat dumt. Typ kör man HDMI så ställer datorn sig på högre upplösning än TV:n har och så skalar TV:n ner upplösningen. Den har också inbyggd DVD-spelare vars användarinterface skalas rätt fult... Dock har den "alla" ingångar, analog RF, komposit, komponent, scart med RGB och jag tror även S-video, och som sagt HDMI. Alltid nåt. DVD-spelaren verkar kunna spela upp nån sortrs filer från minneskort och USB också, och dessutom finns den tillhörande fjärrkontrollen, nåt som inte är självklart på loppisar.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3548
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Söker kretskort till min Luxor 7072 STX EW (Bildrörs-/CRT-TV)

Inlägg av breflabb »

Här får du en komplett service manual
Vetel_11ak37.pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skull Kid
Inlägg: 11
Blev medlem: 24 mars 2023, 18:01:04

Re: Söker kretskort till min Luxor 7072 STX EW (Bildrörs-/CRT-TV)

Inlägg av Skull Kid »

Intressant breflabb.

Jag har bland annat undrat hur man går till AV-1 och 2 utan fjärrkontrollen. Verkar som om man måste ha fjärrkontrollen för det.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3548
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Söker kretskort till min Luxor 7072 STX EW (Bildrörs-/CRT-TV)

Inlägg av breflabb »

Jag tror att det går med program knapparna på tv-en upp o ner.
Om man börjar på kanal ett o går neråt så hamnar man på
Scart o så vidare
Skull Kid
Inlägg: 11
Blev medlem: 24 mars 2023, 18:01:04

Re: Söker kretskort till min Luxor 7072 STX EW (Bildrörs-/CRT-TV)

Inlägg av Skull Kid »

Detta är skumt... har testat det, men utan resultat. Nåväl, det går med fjärrkontrollen trots allt. Men kanske det går enligt serviceboken? Ingen aning...
Skriv svar