Min helikopters hastighet? Vad är det enklaste sättet?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Du trodde att det räkte med tre accelerometar på förmiddagen. Även om du vet lite mer nu, så är du väldigt långt från vad som krävs. Lyssna på Marta. Hon har erfarenhet på området. Det går säkert att bygga billigare. Men det lär behövas mycket kunskap.
warpi

Inlägg av warpi »

Hehe :)

Fast ja tycker iofs tre ultraljud sändare/mottagare låter som något ennu enklare :) Borde ju iaf räcka för att få rackaren att landa utan att krasha...

Tackar så mycket för alla tips! Hör av mig så fort jag kommit någonstans med projektet...
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Börja med en och prova om den ka mäta farten på cyckel/moppe/bil eller vad Du nu har att åka med. Fungerar det så prova den på helikoptern bara till att mäta farten. Det är en dålig strategi när resurserna är begränsade att direkt satsa på ett större system utan att ha testat de oika komponenterna i en enklare konfiguration först.

Jag vill inte vara pessimist, men det låter som ett väldigt mäktigt projekt och med stor risk att antingen misslyckas eller tappa intresset på vägen. Vi har alla halvfärdiga projekt i våra källare/uthus som aldrig kommer att komma längre.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Räkna lite på det - du har en maxfart baserat på bandbredden på mottagarelementen som är rätt smal, men 1kHz ger ju ändå en maxhastighet på ungefär 8/(sin 45) m/s om jag inte är för trött i skallen för att tänka just nu. Testa lite för att göra en bra dopplerpryl - läs databladen på hur du gör sändaren - har förmig att de brukar rekomendera en resonanssändare och även en resonanskrets på motagarsidan, men kan nog skillja sig med olika fabrikat.
warpi

Inlägg av warpi »

Okej, jag har räknat på det och det verkar som att det skall fungera bra! Med 1000Hz hinner den ju inte flytta sig särskillt långt.

Jag funderar dock på att köpa flera färdiga ultraljudsmätare och sedan slackta dem.

Dessa har en noggranhet på 0.5% och mäter mellan 0.4 till 18 meter. Verkar vara betydligt bättre än vad elfas grejer kan klara av.

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... 0064561416
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... 0065198471

Vad tros?
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Det är billiga saker idag, så enklaste sättet fram är att köpa och reversengineera lite... ;)

EDIT:
Fråga farbror Google också om doppler ultrasonic.... Finns säkert någon som har gjort jobbet redan... ;)
warpi

Inlägg av warpi »

Haha, så det kan vara ett bra köp att beställa sådana på ebay och sedan kapa och klistra lite själv, istället för att köpa komponenter på elfa?
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Yepp, världen är sjuk ibland... Det är ofta man kan köpa hela produkter mycket billigare än vad man kan finna komponenter för.... Masstillverkning ger ibland konstiga effekter...
warpi

Inlägg av warpi »

Haha, ok... Då blir det nog så då.

Så om jag förstått detta rätt, så är det bara att mäta tiden från att jag skickat signalen, till att jag mottagit den, och sedan se hur detta varrierar för att bestämma hastigheten.

Jag behöver inte veta något om frekvensen eller något?
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Nja, du kan ju mäta fart dRange också, men jag menar att mäta df
warpi

Inlägg av warpi »

Men om jag skall mäta frekvensen blir det ju betydligt mycket krångligare?

Räcker det inte att mäta jag bara tiden? Det är ju enkelt iaf, bara in på en I/O port och sen blir resten programvara.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Nej, det duger tyvärr inte. avståndet kommer att variera och finessen är att köra CW och inte pulsmodulerat på sändaren. Tyvärr - lite mer analogteknik blir det.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det beror ju på om du vill ha sträcka eller hastighet.
warpi

Inlägg av warpi »

Men om man skickar en ljudpuls mot backen med en vinkel på 45 grader. Borde inte tiden skilja då om den står helt still eller om den rör sig?

Kom på att detta inte räcker i noggranhet.

Ok, så jag mäter skillnaden i frekvens för att räkna ut hastigheten. Vad finns de för kretsar som ommodulerar frekvens till något läsbart för min lilla processor?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Med det svaret kan jag säg att du med stor säkerhet inte kommer att lyckas med projektet.

Du får sampla ljudet och göra en FFT eller liknande.
Skriv svar