Min helikopters hastighet? Vad är det enklaste sättet?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
warpi
Inlägg: 84
Blev medlem: 3 januari 2007, 13:31:06
Ort: Göteborg

Min helikopters hastighet? Vad är det enklaste sättet?

Inlägg av warpi »

Hej!

Jag har postat endel i forumet och frågat en massa saker, men vad jag egentligen behöver ha reda på är följande.

Jag vill bygga en enhet som gör så att min helikopter kan lyfta och landa själv. För att kunna göra det behöver ja gps (men detta är ett senare problem) samt ha reda på vilken hastighet helikoptern håller (för att kunna parrera, samt veta om det är OK att landa, får max köra med 0.5m/s för att landa).

Summering: Jag behöver ha reda på min helikopters hastighet med 0.5m/s noggranhet, med en så enkel lösning som möjligt!

Helst utan någon speciell landningsplats.

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
Limen
EF Sponsor
Inlägg: 1195
Blev medlem: 23 november 2006, 18:34:28
Ort: En bit utanför Karlstad

Inlägg av Limen »

Menar du fart eller menar du hastighet?
warpi
Inlägg: 84
Blev medlem: 3 januari 2007, 13:31:06
Ort: Göteborg

Inlägg av warpi »

Hastighet... Dvs, fart + riktning så att jag kan stabilisera helikoptern också
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Ultraljuds Cw-doppler är nog rätt lösning OM du kan acceptera halvdan mätnoggranhet (5-10% fel får du kallt räkna med) och OM attityden på farkosten är skapligt horizontell OCH om landningsytan är skapligt plan.

Ta billiga 40kHz sändare - vinkla en framåt, en bakåt, en åt höger och en åt vänster 45 grader i från lodlinjen, 4 mottagare på samma sätt - blanda och mät df.

Det GÅR med två tranducers också, men fördelen med fyra är att du får viss kompensation för attitydfel (ökad skalfaktor i ena kanalen ger minskad skalfaktor i den andra).
warpi
Inlägg: 84
Blev medlem: 3 januari 2007, 13:31:06
Ort: Göteborg

Inlägg av warpi »

"bengt-re"

Tack för erat snabba svar!

Så det skulle alltså fungera med fyra ultraljud sändare/mottagare "UTEC4018F"
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... k=4936.htm

Och sedan mäter jag skillnaden i utsignal och mottagen signal? Hur kan det ge mig hastigheten?
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

För att en hastighet ger dig doppler = en frekvensskillnad mellan utsänd och mottagen frekvens. Så länge du känner ljudhastigheten så har du ett linjärt förhållande mellan df och hastighet.
warpi
Inlägg: 84
Blev medlem: 3 januari 2007, 13:31:06
Ort: Göteborg

Inlägg av warpi »

Okej, det låter ju som en riktigt smart och enkel lösning!

Frågan är vilka hastigheter det klarar, vilken höjd och vilka underlag.

Jag försöker räkna lite på det, men det är inte helt enkelt....
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

höjden blir väl en 3-5 meter.
warpi
Inlägg: 84
Blev medlem: 3 januari 2007, 13:31:06
Ort: Göteborg

Inlägg av warpi »

Okej, det låter ju riktigt bra.

Men behöver man någon typ av tratt för att kunna fånga in ljudet efter att de studsat mot marken. För de som säljs på elfa har ju ingen tratt? Fungerar det att man åker i 1m/s och endå tar emot signalen?

"UTEC4018F"
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... k=4936.htm
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 7460
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Googla på "autonomous helicopter", det finns en hel del sådana projekt ute i världen. Se vilka lösningar de har använt, det kan ge god insikt i både lämplig teknik och de svårigheter som måste övervinnas.
warpi
Inlägg: 84
Blev medlem: 3 januari 2007, 13:31:06
Ort: Göteborg

Inlägg av warpi »

"Marta"

Har gjort det, och deras projekt har slutat med att kosta över 100 000 kr.

Om det fungerar med ultraljud som bengt-re föreslår vore det ju ett genombrott!!!
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

bli inte för glad. Fungerande autostyrning kräver nog accerometrar, GPS, smart mjukvara, roll/pitchsensorer, gärna ett vison system för hinderdetektion och så vidare.....

;)
Lycka till ! Kul projekt....
warpi
Inlägg: 84
Blev medlem: 3 januari 2007, 13:31:06
Ort: Göteborg

Inlägg av warpi »

Haha,, alltså, jag har ju inte trott att det blir enkelt mjuvarumässigt, men att använda sig av ultraljud + gyro så tror jag allt att helikoptern kan stå hyfsat stabilt i alla fall.

Sedan lägger man på gps så kan den navigera. Tror inte de behövs något mer än det.

Men det behövs ingen tratt till ultraljudet alltså? För jag har sett avtåndsinstrument som använder sig av det...
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 7460
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Allting verkar mycket lättare innan man har skaffat sig kunskaperna som krävs för att göra det. Det är en sanning som gäller i princip allt i denna världen.
warpi
Inlägg: 84
Blev medlem: 3 januari 2007, 13:31:06
Ort: Göteborg

Inlägg av warpi »

Haha, jo självklart är det så! Fast de blir ju inte enklare av att man tycker det är svårt från början :)

Detta ser faktiskt riktigt lovande ut... Funderar på att köra med tre stycken ultraljuds mottagare, med 120 graders vridning (en frammåt och två snett bakåt)

\ __
/
Skriv svar