Min helikopters hastighet? Vad är det enklaste sättet?
Min helikopters hastighet? Vad är det enklaste sättet?
Hej!
Jag har postat endel i forumet och frågat en massa saker, men vad jag egentligen behöver ha reda på är följande.
Jag vill bygga en enhet som gör så att min helikopter kan lyfta och landa själv. För att kunna göra det behöver ja gps (men detta är ett senare problem) samt ha reda på vilken hastighet helikoptern håller (för att kunna parrera, samt veta om det är OK att landa, får max köra med 0.5m/s för att landa).
Summering: Jag behöver ha reda på min helikopters hastighet med 0.5m/s noggranhet, med en så enkel lösning som möjligt!
Helst utan någon speciell landningsplats.
Tack på förhand!
Jag har postat endel i forumet och frågat en massa saker, men vad jag egentligen behöver ha reda på är följande.
Jag vill bygga en enhet som gör så att min helikopter kan lyfta och landa själv. För att kunna göra det behöver ja gps (men detta är ett senare problem) samt ha reda på vilken hastighet helikoptern håller (för att kunna parrera, samt veta om det är OK att landa, får max köra med 0.5m/s för att landa).
Summering: Jag behöver ha reda på min helikopters hastighet med 0.5m/s noggranhet, med en så enkel lösning som möjligt!
Helst utan någon speciell landningsplats.
Tack på förhand!
- bengt-re
- EF Sponsor
- Inlägg: 4829
- Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
- Skype: bengt-re
- Ort: Söder om söder
- Kontakt:
Ultraljuds Cw-doppler är nog rätt lösning OM du kan acceptera halvdan mätnoggranhet (5-10% fel får du kallt räkna med) och OM attityden på farkosten är skapligt horizontell OCH om landningsytan är skapligt plan.
Ta billiga 40kHz sändare - vinkla en framåt, en bakåt, en åt höger och en åt vänster 45 grader i från lodlinjen, 4 mottagare på samma sätt - blanda och mät df.
Det GÅR med två tranducers också, men fördelen med fyra är att du får viss kompensation för attitydfel (ökad skalfaktor i ena kanalen ger minskad skalfaktor i den andra).
Ta billiga 40kHz sändare - vinkla en framåt, en bakåt, en åt höger och en åt vänster 45 grader i från lodlinjen, 4 mottagare på samma sätt - blanda och mät df.
Det GÅR med två tranducers också, men fördelen med fyra är att du får viss kompensation för attitydfel (ökad skalfaktor i ena kanalen ger minskad skalfaktor i den andra).
"bengt-re"
Tack för erat snabba svar!
Så det skulle alltså fungera med fyra ultraljud sändare/mottagare "UTEC4018F"
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... k=4936.htm
Och sedan mäter jag skillnaden i utsignal och mottagen signal? Hur kan det ge mig hastigheten?
Tack för erat snabba svar!
Så det skulle alltså fungera med fyra ultraljud sändare/mottagare "UTEC4018F"
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... k=4936.htm
Och sedan mäter jag skillnaden i utsignal och mottagen signal? Hur kan det ge mig hastigheten?
Okej, det låter ju riktigt bra.
Men behöver man någon typ av tratt för att kunna fånga in ljudet efter att de studsat mot marken. För de som säljs på elfa har ju ingen tratt? Fungerar det att man åker i 1m/s och endå tar emot signalen?
"UTEC4018F"
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... k=4936.htm
Men behöver man någon typ av tratt för att kunna fånga in ljudet efter att de studsat mot marken. För de som säljs på elfa har ju ingen tratt? Fungerar det att man åker i 1m/s och endå tar emot signalen?
"UTEC4018F"
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... k=4936.htm
Haha,, alltså, jag har ju inte trott att det blir enkelt mjuvarumässigt, men att använda sig av ultraljud + gyro så tror jag allt att helikoptern kan stå hyfsat stabilt i alla fall.
Sedan lägger man på gps så kan den navigera. Tror inte de behövs något mer än det.
Men det behövs ingen tratt till ultraljudet alltså? För jag har sett avtåndsinstrument som använder sig av det...
Sedan lägger man på gps så kan den navigera. Tror inte de behövs något mer än det.
Men det behövs ingen tratt till ultraljudet alltså? För jag har sett avtåndsinstrument som använder sig av det...