Mjuklöda rostfritt stål

alexanderson
Inlägg: 880
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Mjuklöda rostfritt stål

Inlägg av alexanderson »

Många i detta forum har konstaterat att det inte går med vanliga hartsbaserade flussmedel.
För att lyckas bör man använda zinkklorid eller fosforsyra som flussmedel.
Användarvisningsbild
Synesthesia
Inlägg: 592
Blev medlem: 22 januari 2010, 19:14:10
Ort: Mellan Göteborg och Kungsbacka

Re: Mjuklöda rostfritt stål

Inlägg av Synesthesia »

Har du testat? Fungerar det även för att löda aluminium?
Förr i tiden löste man zink i saltsyra när man skulle göra fluss för att löda med, alltså man gjorde egen zinkklorid.
Kan kalkborttagning då också fungera som fluss? (Det innehåller fosforsyra)
alexanderson
Inlägg: 880
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Mjuklöda rostfritt stål

Inlägg av alexanderson »

Det är svårt att mjuklöda aluminium på grund av den stora värmeledningsförmågan.
Men det går med tenn-silverlod, samt med speciella flussmedel. Om zinkklorid eller fosforsyra fungerar bra på aluminium känner jag ej till.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14939
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Mjuklöda rostfritt stål

Inlägg av rikkitikkitavi »

vad har man för lod till rostfritt stål?
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23657
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Mjuklöda rostfritt stål

Inlägg av Henry »

Så högt tenn innehåll som möjligt så vanligt silverlod funkar tex, bly-tenn rek inte då det är lite mjukare av sig.

Lött rostfri plåt en gång och då använde jag lite tjockare tenn trådar, jag var den första enligt chefen som lyckats med det. Det industriella flusset var nasty med saltsyra och fosforsyra i sig så organiskt filtrerande andningsskydd ett absolut måste.
MiaM
Inlägg: 10112
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Mjuklöda rostfritt stål

Inlägg av MiaM »

Aluminium går väl att löda med vanligt elektroniklödtenn och en såndär lödkolv som man hatade som ung, som nån född på 1920-talet hade bland sina verktyg, 200W som brände sönder all finelektronik den kom i närheten av?

Allmänt så lär väl också ett tips vara att förvärma med t.ex. varmluftspistol.

Annars om man har en lödpenna med termostat så är det ju bara en fråga om tålamod att värma länge nog. Så länge man inte leder bort 50W värme till luften vid 300-400C så går det att löda aluminium med en Weller, även om det nog inte är en njutning.

Reservation för att jag kan ha blandat ihop med nån annan blank metall som inte rostar, typ rostfritt stål? Sist jag lödde sånt var väl på slutet av 80-talet...
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23657
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Mjuklöda rostfritt stål

Inlägg av Henry »

Oxidlagret måste bort först på aluminium för att kunna gå att löda med vanligt lödtenn och förhindra att det återskapas när man löder och det är rätt tjockt med, spelar således ingen roll vad hur varmt man kan få det. Rent tenn rek sedan för lödning.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2675
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Mjuklöda rostfritt stål

Inlägg av hawkan »

Technoweld hette det? Löda aluminium. Hade en sats för många år sedan och det följde med en rostfri pinne som man skulle skrapa aluminiumet med, genom tennet (var nog inte tenn).
Vad jag kommer ihåg så fungerade det.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7091
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Mjuklöda rostfritt stål

Inlägg av Teknikern »

Det är zink, det går även utmärkt att löda fast koppar mot aluminium med zink.
Skriv svar