Tackar så mycket. Jo, jag tycker också mitt kretskort ser bra ut. Jag får lite tankar på Raspberry Pi när jag tittar på den. Tanken är inte att datorn ska vara en Raspberry Pi. Tanken är att kretskortet ska vara en enkel dator som man kan ha en webbläsare, eller någon form av GUI i C++ eller Java.Janson1 skrev: ↑29 april 2024, 07:28:59 Daniel, Ditt kort ser väldigt bra ut. Hoppas nu bara det fungerar. Det är väldigt många funktioner som måste lira, dessutom är många tidskritiska! BGA- kapslar är inte lätt att få dit bra, (va i alla fall inte lätt att få dit på min tid för snart 20 år sedan) , har du något knep där?
BGA kapslar jag har aldrig lött förut. Så detta blir första gången. Jag vet inte om jag ska löda allt manuellt eller om jag ska lägga bort jobbet åt Kina.
Jag har verktyg för att värma och köra ytmonterat för BGA (Jag är lödinstruktör inom FSD). Jag tror jag börjar med allt som är med BGA eller IC-kretsar som har ett GND-plan under. Jag har en liten maskin som jag kan styra en ett kretskort på. Jag har dock inte använt denna någon gång.Jag har följt ditt alster på dom här sidorna nu ett tag och sett många utmaningar som egentligen inte är 100% lösta. Så nu när du får tillbaka ett mönsterkort och sen bestyckar det, hur tänkte du göra då?
Det finns något som heter OpenSTLinux som man kan installera. Jag har inte gjort något mera än att ritat upp kretskortet efter rekommenderad design från tillverkaren.Börjar du med BGA-kapseln och sen bygger bara det allra nödvändigaste för att se om du får grundfunktioner, typ, den svänger, dessutom med rätt frekvens, den kan läsa/skriva till minnet mm? Har du något slags testprogram till den?
Jag har ingen utrustning för att mäta högfrekvenssignaler. Men debugger med UART har jag implementerat. Så jag antar att man kan få meddelanden om något ej går att läsa eller skriva.
Vad tror du?
Jag funderar på detta att låta JLCPCB bestycka mitt mönsterkort. Vissa kanske jag får löda själv om dom inte har i lagret.Klas-Kenny skrev: ↑29 april 2024, 08:03:20 Jag tror och hoppas att Daniel tänker låta mönsterkortstillverkaren även bestycka kortet åt honom.
Om inte så är han på djupt vatten.
Tackar. Det är lite jobb kvar på impedans så att jag kan komma så nära 50, 90 och 100 efter rekommendationer från tillverkaren och JLCPCB.I övrigt så ser det ju fint ut att titta på. Svårt att säga så mycket mera kvalificerat än så bara utifrån dessa bilder.
Jag har inte hittat hur man lägger till monteringshål i Altium CircuitMaker. Men det kommer. Notera att mitt kretskort är 75x105 mm.Några monteringshål är ju aldrig fel, om man tänker använda kortet till något.
Har du USB-OTG tillgängligt någonstans, för programladdning? Ser ingen uppenbar kontakt för detta.
USB-OTG har jag inte. Det jag har är är USBH (High Speed). Fyra stycken dessutom
Om ni vill så kan jag ladda upp modellen här så ni kan ta och titta på den. Jag är väldigt generös med öppen källkod. Har ni Altium CircuitMaker?
Jag kommer lägga upp detaljerade bilder på vilka saker jag har gjort. Ni får gärna säga till om jag har missat något