G-kod standard
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Mmm... oki, trist - det var som jag mistänkte att det fanns lite olika koder för olika maskiner.... Hade tänkt roa mig med att skriva en egen G-kod ULP till EAGLE, men får väl försöka se om man gör det generic så långt det går. Jo, jag vet att det finns, men jag tycker att den är lite puckad den som finns...
Kolla pocketboken Vekstads handboken, den har hela G & M standarden med
förklaring till vilka koder som får av vika från standarden.
"Min" ST-6:a är byggd före standard vilket gör att G3 & G4 är spegelvänt
samt om "samma" koordinater upprepas på 3 rader så får svarven helt
frispel & slår av huvud strömen
förklaring till vilka koder som får av vika från standarden.
"Min" ST-6:a är byggd före standard vilket gör att G3 & G4 är spegelvänt
samt om "samma" koordinater upprepas på 3 rader så får svarven helt
frispel & slår av huvud strömen

Jag brukar kolla i mach3 manualen eftersom de beskriver alla koder:
http://www.machsupport.com/documentation/M3M1_84-A2.pdf
Vet inte vilken "dialekt" de använder men med tanke på att mach3 fungerar utmärkt tillsammans med standardprostprocessorn i proEngineer tycker jag att det känns bra...
http://www.machsupport.com/documentation/M3M1_84-A2.pdf
Vet inte vilken "dialekt" de använder men med tanke på att mach3 fungerar utmärkt tillsammans med standardprostprocessorn i proEngineer tycker jag att det känns bra...
pcmper:
det är ca 25 gånger bättre eftersom jag har använt det i flera år
jag har testat solidworks väldigt lite, solidworks känns mer intuitivt och windowsanpassat men för mig går allt så mycket snabbare i proengineer...
proE är bättre på att modellera ytor har jag hört, även om jag bara använt den funktionen några få gånger. annars är de nog ganska jämlika.
Jag tror faktiskt att det är de enda stora skillnaderna, alltså: användargränssnittet och ytmodelleringen
det är ca 25 gånger bättre eftersom jag har använt det i flera år

jag har testat solidworks väldigt lite, solidworks känns mer intuitivt och windowsanpassat men för mig går allt så mycket snabbare i proengineer...
proE är bättre på att modellera ytor har jag hört, även om jag bara använt den funktionen några få gånger. annars är de nog ganska jämlika.
Jag tror faktiskt att det är de enda stora skillnaderna, alltså: användargränssnittet och ytmodelleringen