"Hållbarhet" på Ellyter?
- 13th.Marine
- EF Sponsor
- 13th.Marine
- EF Sponsor
Aha, jag förstår... 
Tja, den specade hållbarheten (2000h, 5000h eller vad det nu var
på dessa) är ju vid full märktemp och full märkspänning). I "vila"
borde det inte vara något större problem med lagringstiden.
De har legat svalt i ett större förråd.
Men, med det sagt, så naturligtsvis säljer jag dom "as-is" utan
ytterligare garantier....

Tja, den specade hållbarheten (2000h, 5000h eller vad det nu var
på dessa) är ju vid full märktemp och full märkspänning). I "vila"
borde det inte vara något större problem med lagringstiden.
De har legat svalt i ett större förråd.
Men, med det sagt, så naturligtsvis säljer jag dom "as-is" utan
ytterligare garantier....
Jag hittade en väldigt intressant sida om det här när jag googlade, FaradNet
Det som gjorde mig väldigt förvånad var följande:
Fick också en väldigt bra förklaring till varför man ska "träna" gamla kondingar som inte varit använda på länge med en ökande spänning alt. serieresistor upp till märkspänningen.
Det som gjorde mig väldigt förvånad var följande:
Wet electrolytic capacitors, if properly designed and carefully fabricated, will show very little change in essential characteristics when operated continuously or semi-continuously, at normal rated voltages.
It is a characteristic of wet electrolytic capacitors that the anodic film becomes weakened or less effective during sustained idling periods.
Det verkar alltså som att kondensatorer som ligger på "hyllan" åldras snabbare än dom som används regelbundetSince all wet electrolytic capacitors are subject to some weakening or deterioration of the anodic film during idle shelf periods

Fick också en väldigt bra förklaring till varför man ska "träna" gamla kondingar som inte varit använda på länge med en ökande spänning alt. serieresistor upp till märkspänningen.
Hmm... en TV används ju typ dagligen, medans den där årsgamla kondingen kanske varit oanvänd under den tiden? låter väldigt logiskt med tanke på citaten ovan isf.Fagge skrev:Det roliga är att man ibland kan hitta lytar som har suttit en TV i över 20år & dessa är i nyskick enligt ESR-mätaren, medan man ibland hittar 1år gamla som kan vara helt kass
Så i vissa fall var det nog bättre förr
Man switchade väl inte nämnvärt på den tiden? Jag får för mig att dom elektrolyterna som dör snabbast är dom billiga som sitter i switchade nätdelar.Fagge skrev:Det roliga är att man ibland kan hitta lytar som har suttit en TV i över 20år & dessa är i nyskick enligt ESR-mätaren, medan man ibland hittar 1år gamla som kan vara helt kass
Så i vissa fall var det nog bättre förr
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Tja, E-lytar åldras främst av temperatur och Rippelström. Lagring i låg temp och utan att användas så klarar de sig länge, men efter 5 år så har nog en del av dem farit illa. Efter 20 år DRIFT är minst 50% av E-lytarna helt slut, var gränsen går för att våga använda dem kan bara omdömme och en ESR-mätare svara på...