
Peltierelement strömförsörjning med halogentransformator
Jodå jag är fullt medveten om att det är fel avrundning men jag gör på det viset ibland med just detta tal beroende på sammanhang (jag gör det alltså givetvis inte generellt om det möjligen togs på det viset). Skall det tex snabbt räknas ut en DC spänning från en viss AC spänning så använder jag 1.42, men skall jag ha en noggrant uträkning så tar jag givetvis roten ur 2 och räknar med. 1.42 och 1.414 gör inte heller så extremt stor skillnad, även om jag nu har full förståelse på att det är avrundningsättet i sig som irriterar. 

Anledningen till att jag ibland använder det är bla för, som du säger, få lite större marginaler vid en ej kritiskt design men mestadels helt enkelt för att det går snabbare att räkna med och att det är samma spänning som NiMH batterier max skall ha vid laddning, så är det lite lättare att komma ihåg.
Sedan är det oftast inte heller alltid så noggrant att få reda på en spänning från en trafo på tex några 10-dels Volt när.
Skall allt som skrivits på forumet försvinna så får dom hoppa över en ny backup.
rikkitikkitavi: du har annars inget datoragg liggandes? Fungerar hur bra som helst att driva en peltier.

Skall allt som skrivits på forumet försvinna så får dom hoppa över en ny backup.

rikkitikkitavi: du har annars inget datoragg liggandes? Fungerar hur bra som helst att driva en peltier.
-
- Inlägg: 15944
- Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
- Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)
datornätagg- ger 5V många amp, 12V en del amp. Men de är för stora rent fysiskt , ifalla fall för de som kan leverara 15A ca på 12V matningen. och sådan har jag inte liggande och vill helst inte slänga ut pengarna för detta. då får man seriekoppla 12 o 5V eller in o mixa. många problem med dessa alltså, halogentrafon hade jag liggandes redan
jag surfarde runt lite, verkar som man måste hänga på glättningskondingar eftersom Peltiern tappar väldigt mycket ifall man har rippel.
Men det behövs inte så stora kondingar, 1000 uF borde räcka långr. gjorde en tankemiss, det är ju inte 50 Hz, det är ju gott o väl 20+ KHz ut från bryggan så det gör ju att kondingarna kan vara 400 ggr mindre än för en vanlig trafo (50Hz) och ändå ha samma rippel. 10% rippel, dvs ca 1.5 V är inga problem att klara.
Problemet är snarare att det blir stora rippelströmmar i kondingarna (ett klart underskattat fenomen) , små kondingar kan ha problem med att klara av detta även om de är avsedda för switchningar.
kollar man i tex ett dator nät agg är 5V glättningskondingarna ofta ett antal parallellkopplade.
problemet är väl att halogentrafon inte direkt gillar den kapacitiva lasten vid uppstart, det är i princip en ren kortslutning vid de höga frekvenserna så jag får antaglien sätta ett NTC strömrusningskyddsmotstånd i serie också. kanske, det inte behövs, för en kall halogenlampa är också väldigt lågohmig (ca 10 ggr märkströmmen i startström och det tar några millisekunder för tråden att bli varm o resistansen stiger)
slutsats: tack för svaren, jag tror jag vet hur jag skall göra, skall testa med switchdioder o några kondingar med låg ESR+ ett NTC strömbegränsningsmotstånd.
jag surfarde runt lite, verkar som man måste hänga på glättningskondingar eftersom Peltiern tappar väldigt mycket ifall man har rippel.
Men det behövs inte så stora kondingar, 1000 uF borde räcka långr. gjorde en tankemiss, det är ju inte 50 Hz, det är ju gott o väl 20+ KHz ut från bryggan så det gör ju att kondingarna kan vara 400 ggr mindre än för en vanlig trafo (50Hz) och ändå ha samma rippel. 10% rippel, dvs ca 1.5 V är inga problem att klara.
Problemet är snarare att det blir stora rippelströmmar i kondingarna (ett klart underskattat fenomen) , små kondingar kan ha problem med att klara av detta även om de är avsedda för switchningar.
kollar man i tex ett dator nät agg är 5V glättningskondingarna ofta ett antal parallellkopplade.
problemet är väl att halogentrafon inte direkt gillar den kapacitiva lasten vid uppstart, det är i princip en ren kortslutning vid de höga frekvenserna så jag får antaglien sätta ett NTC strömrusningskyddsmotstånd i serie också. kanske, det inte behövs, för en kall halogenlampa är också väldigt lågohmig (ca 10 ggr märkströmmen i startström och det tar några millisekunder för tråden att bli varm o resistansen stiger)
slutsats: tack för svaren, jag tror jag vet hur jag skall göra, skall testa med switchdioder o några kondingar med låg ESR+ ett NTC strömbegränsningsmotstånd.