Fuel control relay från -80 talet
Fuel control relay från -80 talet
Hej
Ny här på forumet.
Jag renoverar äldre Toyota Land Cruiser bilar och stöter på
problem då och då. Kan nån hjälpa mig med ett relä från 80-talet, nåt har hänt (innan min ägo) en transistor och några motstånd ser svettiga ut!
Kan jag hitta dessa komponenter nånstans? Tack på förhand
Magnus
Ny här på forumet.
Jag renoverar äldre Toyota Land Cruiser bilar och stöter på
problem då och då. Kan nån hjälpa mig med ett relä från 80-talet, nåt har hänt (innan min ägo) en transistor och några motstånd ser svettiga ut!
Kan jag hitta dessa komponenter nånstans? Tack på förhand
Magnus
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Inlägg: 6477
- Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
- Ort: Jamtland
Re: Fuel control relay från -80 talet
Först måste man identifiera vilka motstånd det är. DE på bilden har gått så varma att färgerna på märkringarna har förändrats. Du har inte ett relä där man kan se färgmärkningarna. Transistorn 2SB605 är en PNP-transistor som ska vara ganska lätt att hitta ersättare till.
- farbrorvattenmelon
- Inlägg: 260
- Blev medlem: 29 januari 2009, 21:38:21
Re: Fuel control relay från -80 talet
Om dessa reläer styr bränslepumpen, lockas inte till att förbikoppla dem. Bränslepumpsreläer infördes för att förhindra olyckor där bränder matades av gående bränslepump fast motorn stannat. Ibland kombinerat med en strypkula i bränsleledningen som stängs om bilen är uppochned.
Re: Fuel control relay från -80 talet
Då "Fuel control relay" innehåller två reläer så kanske dess styrelektronik är lika dan till båda spolarna? I så fall kanske det går att snegla på den sidan som verkar hel och göra lite mätningar och jämföra?
Re: Fuel control relay från -80 talet
Tack för svar, relä:et är till en dieselmotor, det styr ett ”servo” som stänger av motorn, ger extra gas vid kallstart och
även ett normalläge för körning.
även ett normalläge för körning.
Re: Fuel control relay från -80 talet
Löd loss motstånden, oftast är färgerna intakta där dom legat mot kortet när dom släppte ut "den magiska röken".
-
- Inlägg: 6477
- Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
- Ort: Jamtland
Re: Fuel control relay från -80 talet
Det kan vara värt att prova.
Att klippa bort dom är mycket lättare. Lödningen gör du när du sätter dit de nya.
Att klippa bort dom är mycket lättare. Lödningen gör du när du sätter dit de nya.
Re: Fuel control relay från -80 talet
Hmm.. svårt ändå med det ena motståndet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Inlägg: 6477
- Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
- Ort: Jamtland
Re: Fuel control relay från -80 talet
Det första får man gissa lite men det verkar ganska säkert.
Gul, ? , brun, silver
Gul = 4, brun =1, silver toleransen tror det är 10%. Den bruna är antal nollor. Brun innebär alltså en stycken 0'a.
Om frågetecknet skulle vara violett skulle resistorn ha resistansen 470 ohm.
470 ohm är ett standarvärde som är väldigt vanligt under den tiden som relät är gjort. Det skulle vara väldigt speciellt om man frångick standardvärdena.
Den andra resistorn får du ta reda på på något annat sätt. Skulle man kunna följa kretsarna i relät och rita upp ett schema. I så fall går det förmodligen att lista ut vilket resistansvärde man skulle använda vid en sådan konstruktion. Att få tag på ett annat relä och titta efter i det är en annan lösning.
Gul, ? , brun, silver
Gul = 4, brun =1, silver toleransen tror det är 10%. Den bruna är antal nollor. Brun innebär alltså en stycken 0'a.
Om frågetecknet skulle vara violett skulle resistorn ha resistansen 470 ohm.
470 ohm är ett standarvärde som är väldigt vanligt under den tiden som relät är gjort. Det skulle vara väldigt speciellt om man frångick standardvärdena.
Den andra resistorn får du ta reda på på något annat sätt. Skulle man kunna följa kretsarna i relät och rita upp ett schema. I så fall går det förmodligen att lista ut vilket resistansvärde man skulle använda vid en sådan konstruktion. Att få tag på ett annat relä och titta efter i det är en annan lösning.
Re: Fuel control relay från -80 talet
Reverse ENgineera kortet, dvs rita upp ett schema på det, efter det kan du i princip räkna ut vilka värden okända motstånd bör ha.
Utifrån schemat kan du sedan tillverka egna reläer.
Har själv gjort så vid ett antal reparationer.
Ps.
Fyll i profilen med din bostadsort, så kan vi hjälpa dig bättre.
Utifrån schemat kan du sedan tillverka egna reläer.
Har själv gjort så vid ett antal reparationer.
Ps.
Fyll i profilen med din bostadsort, så kan vi hjälpa dig bättre.
Re: Fuel control relay från -80 talet
Supertack!Mindmapper skrev: ↑12 december 2023, 04:44:48 Det första får man gissa lite men det verkar ganska säkert.
Gul, ? , brun, silver
Gul = 4, brun =1, silver toleransen tror det är 10%. Den bruna är antal nollor. Brun innebär alltså en stycken 0'a.
Om frågetecknet skulle vara violett skulle resistorn ha resistansen 470 ohm.
470 ohm är ett standarvärde som är väldigt vanligt under den tiden som relät är gjort. Det skulle vara väldigt speciellt om man frångick standardvärdena.
Den andra resistorn får du ta reda på på något annat sätt. Skulle man kunna följa kretsarna i relät och rita upp ett schema. I så fall går det förmodligen att lista ut vilket resistansvärde man skulle använda vid en sådan konstruktion. Att få tag på ett annat relä och titta efter i det är en annan lösning.
Ska se om jag kan hitta scema eller bilder på liknande.
Magnus
Re: Fuel control relay från -80 talet
Mindmapper skrev: ↑12 december 2023, 04:44:48 Det första får man gissa lite men det verkar ganska säkert.
Gul, ? , brun, silver
Gul = 4, brun =1, silver toleransen tror det är 10%. Den bruna är antal nollor. Brun innebär alltså en stycken 0'a.
Om frågetecknet skulle vara violett skulle resistorn ha resistansen 470 ohm.
470 ohm är ett standarvärde som är väldigt vanligt under den tiden som relät är gjort. Det skulle vara väldigt speciellt om man frångick standardvärdena.
Skulle detta fungera? Lite klenare motstånd!? Var kan jag hitta komponenter till detta.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Fuel control relay från -80 talet
Oavsett så skulle jag rita upp ett schema på den, för framtida bruk
Re: Fuel control relay från -80 talet
Din bild på komponentvärden verkar inte stämma helt med ditt kretskort?
Här kan du läsa mera om hur färgkodningen fungerar.
https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-fu ... ntiometrar
Elektronikkomponenter hittar du här tex:
https://www.electrokit.com/produkt-kate ... kolfilm-5/
Här kan du läsa mera om hur färgkodningen fungerar.
https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-fu ... ntiometrar
Elektronikkomponenter hittar du här tex:
https://www.electrokit.com/produkt-kate ... kolfilm-5/
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Inlägg: 6477
- Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
- Ort: Jamtland
Re: Fuel control relay från -80 talet
bj42 skrev: ↑14 december 2023, 18:27:47Som Palle skrev stämmer inte komponenterna på bilden med de värden du har.Mindmapper skrev: ↑12 december 2023, 04:44:48 Det första får man gissa lite men det verkar ganska säkert.
Gul, ? , brun, silver
Gul = 4, brun =1, silver toleransen tror det är 10%. Den bruna är antal nollor. Brun innebär alltså en stycken 0'a.
Om frågetecknet skulle vara violett skulle resistorn ha resistansen 470 ohm.
470 ohm är ett standarvärde som är väldigt vanligt under den tiden som relät är gjort. Det skulle vara väldigt speciellt om man frångick standardvärdena.
Skulle detta fungera? Lite klenare motstånd!? Var kan jag hitta komponenter till detta.
IMG_0250.jpegIMG_0242.png
Det är också svårt att se färgerna i bild. Det är nog svårt att se i verkligheten. Mät med ohmmeter för att vara säker på att det är det värde du tror att det är.
Kolla även de andra resistorerna på bilden med de resistorvärden du har på ditt bränslerelä. Då får du en bättre grepp på hur lika/olika dessa är.