Hjälp med elektronik komponent!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ToPNoTCH

Re: Hjälp med elektronik komponent!

Inlägg av ToPNoTCH »

Pinne 1 är utgång så är det inte ~9V där så är den inte igång.
Om du har 4.6V på pinne tre så är sätter det kretsen i shutdown och då skall den inte hoppa igång.

Så frågan är varför shutdown är hög.

Sen undrar jag lite över 19V på ingången. Schemat säger 12V/24V.
Hade kunna tänkt mig 24V - 0.7 för droppet över D2.

Kan det vara att DCIN är för låg, vilket i sin tur sätter matningen i shutdown ?

Kan vara en tanke att mäta DCIN både inkopplad och urkopplad.
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Kollade lite till.

Shudown har pullup via R55 som hålls till 4.6V via Zener D5

Så för att sätta den ur shutdown så dras pinne tre låg via U5 som är en EPLD. (programmerbart logiskt device).
Den styrs ju vad jag bedömer av huvud processorn.

Nu börjar det bli knivigt :-/
Användarvisningsbild
rvl

Inlägg av rvl »

Det är också EPLDn som startar backlightgeneratorn.
ASEA

Inlägg av ASEA »

ToPNoTCH skrev: 15 oktober 2023, 11:51:28 Sen undrar jag lite över 19V på ingången. Schemat säger 12V/24V.

Kan det vara att DCIN är för låg, vilket i sin tur sätter matningen i shutdown ?

Ja, en viktig tanke. Viktigaste är väl egentligen inte den exakta spänningen så länge det är inom spec(12 -30V) utan att det kan leverera tillräckligt med ström med bibehållen spänning eller utan att sjunka för mycket. Kortslutna komponenter på kortet kan också göra så att spänningen dippar för mycket.
ToPNoTCH skrev: 15 oktober 2023, 12:03:44 Kollade lite till.

Så för att sätta den ur shutdown så dras pinne tre låg via U5 som är en EPLD. (programmerbart logiskt device).

Ja det låter ju helt logiskt! Vid spänningssättning hålls regulatorn i shutdown(aktivt hög) tills processorn hunnit starta upp och drar sen(via EPLDn) denna pinne låg.
Om allt fungerar vill säga. :wink:

Jag fixade en överblickbild över systemet så det blir lite lättare för andra att följa med i diskussionen.
OP7100 Subsystem Overview_1.jpg
EPLDn sköter adressavkodningen för I/O(input och output devices).

691 är ett "supervisory"-chip, övervakarchip på svenska, som övervakar kraftkällan och ser till att starta upp och stänga ner systemet på ett säkert sätt. Inkl batteribackup av tid/datum och SRAM om man vill ha det.
DATASHEET_ADM691-693-800-AD-EN.pdf

Det är ju ett lite roligt och intressant system om man höll på med hemdatorer på 80-talet.
Z180 är i princip en snabb Z80 processor(ABC80, Sinclair, MSX m.fl) med lite extra på chipet, bla 2st serieportar och större adressrymd(1MB).
https://sv.wikipedia.org/wiki/Zilog_Z180
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
bledion1

Inlägg av bledion1 »

ToPNoTCH skrev: 15 oktober 2023, 11:51:28 Pinne 1 är utgång så är det inte ~9V där så är den inte igång.
Om du har 4.6V på pinne tre så är sätter det kretsen i shutdown och då skall den inte hoppa igång.

Så frågan är varför shutdown är hög.

Sen undrar jag lite över 19V på ingången. Schemat säger 12V/24V.

Tog det jag hade lättast tillgång till alltså en laddare till bärbar dator som ger 19V och 3.42A
Utgick ifrån att det stod 12-30V DCIN på själva baksidan av datorn. 🙂
bledion1

Inlägg av bledion1 »

ASEA skrev: 15 oktober 2023, 13:45:35
ToPNoTCH skrev: 15 oktober 2023, 11:51:28 Sen undrar jag lite över 19V på ingången. Schemat säger 12V/24V.

Ja, en viktig tanke. Viktigaste är väl egentligen inte den exakta spänningen så länge det är inom spec(12 -30V) utan att det kan leverera tillräckligt med ström med bibehållen spänning eller utan att sjunka för mycket. Kortslutna komponenter på kortet kan också göra så att spänningen dippar för mycket.
ToPNoTCH skrev: 15 oktober 2023, 12:03:44 Kollade lite till.

Ja det låter ju helt logiskt! Vid spänningssättning hålls regulatorn i shutdown(aktivt hög) tills processorn hunnit starta upp och drar sen(via EPLDn) denna pinne låg.
Om allt fungerar vill säga. :wink:

Jag fixade en överblickbild över systemet så det blir lite lättare för andra att följa med i diskussionen.
OP7100 Subsystem Overview_1.jpg

EPLDn sköter adressavkodningen för I/O(input och output devices).

691 är ett "supervisory"-chip, övervakarchip på svenska, som övervakar kraftkällan och ser till att starta upp och stänga ner systemet på ett säkert sätt. Inkl batteribackup av tid/datum och SRAM om man vill ha det.
DATASHEET_ADM691-693-800-AD-EN.pdf

Det är ju ett lite roligt och intressant system om man höll på med hemdatorer på 80-talet.
Z180 är i princip en snabb Z80 processor(ABC80, Sinclair, MSX m.fl) med lite extra på chipet, bla 2st serieportar och större adressrymd(1MB).
https://sv.wikipedia.org/wiki/Zilog_Z180
Låter som att det kommer vara mer komplicerat än jag förväntat mig att lokalisera själva felet😆frekvensmätare verkar den multimetern ha fast jag förstår mig inte riktigt på den eller var jag ska mätta själva frekvensen.
Multimetern är från ett billigt märke ”Mestek” DM100.
bledion1

Inlägg av bledion1 »

ASEA skrev: 15 oktober 2023, 11:39:57 Jo men det där ser rätt mätt ut.
2951 chipet beter sej som det ska, med hög signal på stift 3 så befinner den sej i shutdown mode och ska med andra ord inte ge någon spänning på utgången.

Frågan är om det är ett aktivt eller passivt beslut. Dvs om processorn startar eller ej?
Har du frekvensräknare på multimetern?

Alltså rent generellt så är själva chipen av dessa årgångar rätt driftsäkra, dvs går sällan sönder.
Så problemen brukar ligga i runtomkring komponenter.
Inte alltid men för det mesta.
Dåliga kondensatorer, överbelastade komponenter som går varma och dyl.
Så det är vad man ska ha första span på.

De där gula ytmonterade kondensatorerna är tantaler och dessa kan ha en tendens att kortsluta när de blir dåliga.
Man kan göra en snabbtest på dem utan att löda loss dem genom att mäta resistansen på dem, ingen utförlig test över skicket men man hittar snabbt om det är nån solklar kortis i någon av dem. Mät detta när kortet är spänningslöst.
Man kan också vara uppmärksam på om det är någon kondensator som blir överdrivet varm när du har spänning på kortet.
Eller nåt annat som blir överdrivet och fort varmt för den delen.
Vissa komponenter får man dock räkna med att de kan bli rätt varma under drift utan att det behöver vara något fel på dem tex spänningsregulatorer.
Mätte resistans på de gula kondensatorerna och en som stack ut är C43 alltså den närmast LM2575. Den hade ca 4.16ohm. Medans resterande låg på 0.6ohm
Användarvisningsbild
rvl

Inlägg av rvl »

För att inte retas onödigt med tantalerna ska man av princip mäta åt rätt håll (plus till plus), men nu visste vi ju redan att C43 inte borde vara problemet, när redan regulatorn hålls i shutdown.

Hur är det med reset? Den är väl +5 V? Ser inte snabbt nån krets som kan tänkas dra ner den, för det är väl ingång också på U5... Om den är OK så kanske se om t.ex. A0 svänger, för man kanske inte vill mäta direkt på oscillatorkretsen.
ASEA

Inlägg av ASEA »

Jag tror jag gav dej ett dåligt råd att mäta så här. Det beror precis på kretsen i övrigt om man ska kunna läsa ut nåt av det. C43 sitter lite isolerad på en egen rail därför högre värde och de andra kondensatorerna hamnar som parallellresistans på 5V railen.

Frekvensmätning kan man använda för att kolla klockan till chipen och även om det händer nåt på tex adressspinnarna.

Supervisory 691 kretsen övervakar ju reseten, kanske kan vara värt läsa genom databladet hur detta ska funka och mäta om det ger förväntande signaler där.
bledion1

Inlägg av bledion1 »

rvl skrev: 15 oktober 2023, 14:52:19 För att inte retas onödigt med tantalerna ska man av princip mäta åt rätt håll (plus till plus), men nu visste vi ju redan att C43 inte borde vara problemet, när redan regulatorn hålls i shutdown.

Hur är det med reset? Den är väl +5 V? Ser inte snabbt nån krets som kan tänkas dra ner den, för det är väl ingång också på U5... Om den är OK så kanske se om t.ex. A0 svänger, för man kanske inte vill mäta direkt på oscillatorkretsen.
God kväll!
Har nu haft lite tid över att mäta lite mer på ADM 691 (U12) och när jag kopplade in strömmen till datorn idag så hörde jag några regelbundna surr från laddaren. Låter som att var 3:e sekund kommer detta fenomen. Om det är ett försök att starta eller dylikt? Hur som så kommer det lite resultat som förhoppningsvis kan hjälpa till att komma på rätt väg.
pin spänning
1(Vbat) 3.28V
2(Vout) 5.02V
3(Vcc) 5.02V
4(GND)
5(Batt on) 0V när strömförsörjning är inkopplad
6(Low line) 4.93V
7(Osc in) 4.8V
8(OSC SEL) 4.8V
9(PFI) 2.73V
10(PFO) 4.92V
11(WDI) 5.02V
12(CE out) 4.1V i ca 3 sekunder och pendlar upp mot 5V var 3:e sekund för att sedan gå tillbaka till 4.1V
13(CE in) 4.1V
14(WDO) 5.02V i ca 3 sekunder och pendlar upp mot 0V var 3:e sekund för att sedan gå tillbaka till 5.02V
15(Reset) 5.02V i ca 3 sekunder och pendlar upp mot 0V var 3:e sekund för att sedan gå tillbaka till 5.02V
16(Reset) 0V

Har även försökt läsa lite gällande chipen men utefter det som jag fått fram från mättningarna och villkoren som gäller chipen så blir jag fundersam om den är själva den som är boven eller nå kortis efter den? eller tänker jag fel här? verkar som att alla förändringar sker på utgångsplintarna.
Kan tillägga att jag laddat ner Dynamic C som ska vara anpassat till just denna dator kopplat till min bärbara via RS232, varpå de kunde kommunicera och hämta Flash filen om det nu är själva BIOS(256KB fil) ska jag låta vara osagt.
Med vänliga hälsningar
Bled
bledion1

Inlägg av bledion1 »

ASEA skrev: 15 oktober 2023, 14:53:00 Jag tror jag gav dej ett dåligt råd att mäta så här. Det beror precis på kretsen i övrigt om man ska kunna läsa ut nåt av det. C43 sitter lite isolerad på en egen rail därför högre värde och de andra kondensatorerna hamnar som parallellresistans på 5V railen.

Frekvensmätning kan man använda för att kolla klockan till chipen och även om det händer nåt på tex adressspinnarna.

Supervisory 691 kretsen övervakar ju reseten, kanske kan vara värt läsa genom databladet hur detta ska funka och mäta om det ger förväntande signaler där.
God kväll!
Gjort lite mätningar om de nu säger så mycket är jag osäker på.

Med vänliga hälsningar
Bled
Användarvisningsbild
rvl

Inlägg av rvl »

Kan vara nån form av watchdogfunktion som drar reseten, när vakthundens vilkor inte uppfylls, vilket leder till "boot loop".
bledion1

Inlägg av bledion1 »

Nu när jag läste noggrannare på databladet så står det faktiskt att om inte spänningen växlar inom en viss tid på WDI
så ska den skicka pulser på ”Reset”. I det här fallet så är det konstant spänning in på den stiften. Får nog följa andra komponenter och se varför det blir så.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

bledion1 skrev: 17 oktober 2023, 22:56:03 Har nu haft lite tid över att mäta lite mer på ADM 691 (U12) och när jag kopplade in strömmen till datorn idag så hörde jag några regelbundna surr från laddaren. Låter som att var 3:e sekund kommer detta fenomen. Om det är ett försök att starta eller dylikt?
Kan vara så att datorn försöker aktivera LCD-drivare eller backlight som har kortslutning vilket får nätaggregatet att stänga av en kort stund vilket får processen att börja om.
bledion1

Inlägg av bledion1 »

Har skaffat mig en ESR mätare. Kinafabrikat (MESR-100) och blev osäker hur man ska tolka värden som man fick. De tantalkondensatorerna jag mätte på fick jag ett värde på omkring 0.6 Ohm. Jag har lött bort de från kretskortet. Samtliga visade likvärdiga siffror. 10uf 16v är de på. Men värdet 0.6 Ohm är jag inte säker på om det är rätt eller fel. Enligt tabellen på mätaren så har de fel värde men det är frågan om detta tabell är mer anpassat för andra typer av kondensatorer.

Med vänliga hälsningar
Bled
Skriv svar