Analoga splitter
Analoga splitter
Hej!
Jag ska styra ut 1st 0-10V signal från min DUC till ca 20 fläktar som ska varvtalsregleras.
Alltså 1st 0-1V signal in på splittern och helst så många 0-10V utgångar som möjligt.
Har sökt men inte hittat någon med fler än 4 utgångar, vet någon var man köpa?
En annan, kanske dum fråga, antar att splittern även förstärker signalen?
Jag ska styra ut 1st 0-10V signal från min DUC till ca 20 fläktar som ska varvtalsregleras.
Alltså 1st 0-1V signal in på splittern och helst så många 0-10V utgångar som möjligt.
Har sökt men inte hittat någon med fler än 4 utgångar, vet någon var man köpa?
En annan, kanske dum fråga, antar att splittern även förstärker signalen?
Re: Analoga splitter
Håller helt med danei.
Det är ganska enkelt att bygga en förstärkarkoppling som förstärkar 10 gg - men det kan finnas anledning till att kolla på hur nära spänningsmatningen utgången kan gå.
En LM324 behöver ju upp emot 2,5V så för att ge 0V ut ska negativ spänningsmaningen vara minst -2,5V. Och för att ge 10V ut ska spänningsmatningen vara 12,5V.
Så med t.ex. -5V och +15V finns det rikligt att jobba med, sedan är det bara at bygga nödvändigt antal förstärkare o koppla in.
Det är ganska enkelt att bygga en förstärkarkoppling som förstärkar 10 gg - men det kan finnas anledning till att kolla på hur nära spänningsmatningen utgången kan gå.
En LM324 behöver ju upp emot 2,5V så för att ge 0V ut ska negativ spänningsmaningen vara minst -2,5V. Och för att ge 10V ut ska spänningsmatningen vara 12,5V.
Så med t.ex. -5V och +15V finns det rikligt att jobba med, sedan är det bara at bygga nödvändigt antal förstärkare o koppla in.
Tack för snabba svar!
Ser nu att jag har slarvfel i min fråga, ledsen för det...
Menade 0-10V in på splittern (inte 0-1V).
Jag kommer inte att ha något spänningsfall i kabeln fram till splittern.
Den behöver alltså inte förstärka min signal på tex 3V utan bara skicka vidare 3V till fläktarna via utgångarna på splittern.
Frågan är om det finns splitter med 10st utgångar eller fler? Jag har inte lyckats hitta någon med fler än 4st utgångar.
OPförstärkare låter kanon om jag får spänningsfall.
Den behöver alltså inte förstärka min signal på tex 3V utan bara skicka vidare 3V till fläktarna via utgångarna på splittern.
Frågan är om det finns splitter med 10st utgångar eller fler? Jag har inte lyckats hitta någon med fler än 4st utgångar.
Kolla om det finns specar för drivförmåga och belastning.
Med viss tur så går det att bara ansluta alla parallellt. För att hålla sig inom spec så måste resistansen (mätt i ohm eller snarast kiloohm) på varje styrd enhet vara minst 20 gånger högre än vad utgången är specad att tåla, för att kunna driva 20 enheter parallellt.
Om du kan stå ut med att tappa cirka 0,7v styrspänning så kan du göra en extremt enkel emitterföljarkoppling, då förstärks utgångens drivförmåga många gånger.
Med viss tur så går det att bara ansluta alla parallellt. För att hålla sig inom spec så måste resistansen (mätt i ohm eller snarast kiloohm) på varje styrd enhet vara minst 20 gånger högre än vad utgången är specad att tåla, för att kunna driva 20 enheter parallellt.
Om du kan stå ut med att tappa cirka 0,7v styrspänning så kan du göra en extremt enkel emitterföljarkoppling, då förstärks utgångens drivförmåga många gånger.
Det är ju inga problem att använda en OP med förstärkningen 1 som "buffer".
Signalen in på + och utgången återkopplad till - bara. Krävs alltså i princip noll kringkomponenter.
Signalen in på + och utgången återkopplad till - bara. Krävs alltså i princip noll kringkomponenter.
Nackdelen med en OP är att den kräver lite bättre nätaggregat. Vet inte om det finns OP som kan driva uppåt ända från 0V på utgången utan att ha negativ matning. Oavsett vilket så tror jag att man vill väl åtminstone ha någon halvdan reglering på matningen. Medan en emitterföljare kan köras med ungefär vad skit som helst som nätdel, t.ex. om det finns 12-24V nånstans tillgängligt från styrburken.
Men håller med om att en OP vore smidigare, åtminstone om den orkar lasten.
Men håller med om att en OP vore smidigare, åtminstone om den orkar lasten.
Addera en darlington på op-utgången (NPN) så behöver en enkelmatad OP ej gå under 1.5V på utgången.
Enligt standarden får en 0-10V ingång dra maximalt 2 mA, så det handlar helt och hållet om hur mycket ström din 0-10V utgång kan lämna, klarar den 60 mA, så kan du utan problem ansluta 30 enheter direkt, utan någonting emellan.
Och spänningsfallet, tja det är ju bara att räkna 2mA multiplicerat med ledningens totala resistans.
Och spänningsfallet, tja det är ju bara att räkna 2mA multiplicerat med ledningens totala resistans.
Jag antar att det finns någon 24V matning i systemet och att det finns gemensam GND.
Då kan en rail-2-rail op-amp klara biffen utan att svettas.
Då kan en rail-2-rail op-amp klara biffen utan att svettas.
-
Det är bara att parallellkoppla. Vill fläktarna ha mer signalström än vad DUC kan lämna sjunker utsignalen och du kommer inte att få ut 10V som max. Inget kommer att gå sönder. Om det inte är något Kina skit.Timpaone skrev: ↑12 oktober 2023, 15:02:04 Tack för snabba svar!
Förstår ej varför man inte kan tala om vilka grejor man använder! Det finns mycket erfarenhet här men ska alla jobba med förbundna ögon kommer kvaliten på svaren att bli sämre.
Du skriver inte vad det får kosta.
En PLC med en analog in och tio analoga ut, sen splittar du som du vill.
En PLC med en analog in och tio analoga ut, sen splittar du som du vill.
En LM324 klarar detta för kostnaden 5 kr.
LM324 behöver inte negativ matningsspänning i denna applikation utan enkel matning 12-24 V fungerar fint.
Koppla varje OP i kapseln som spänningsföljare och anslut 5 st fläktar till varje utgång
LM324 behöver inte negativ matningsspänning i denna applikation utan enkel matning 12-24 V fungerar fint.
Koppla varje OP i kapseln som spänningsföljare och anslut 5 st fläktar till varje utgång
Men varför inte ta reda på hur mycket drivern klarar innan man börjar krångla till det med en massa externa kretsar.
Enklast är väl att hänga på alla fläktar och se vad som händer med utspänningen.
Det blir rätt tydligt då, därefter kopplar man bort fläkt efter fläkt tills dess att utspänningen är Ok, då ser man hur mycket man kan lasta utgången.
Enklast är väl att hänga på alla fläktar och se vad som händer med utspänningen.
Det blir rätt tydligt då, därefter kopplar man bort fläkt efter fläkt tills dess att utspänningen är Ok, då ser man hur mycket man kan lasta utgången.