Testa bilgenerator

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
gvs
EF Sponsor
Inlägg: 1688
Blev medlem: 18 oktober 2003, 14:20:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Frågan är då hur mycket ström som krävs för att få den att orka starta upp. för när den har startat så behövs inte magnetiseringsströmmen eller?
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11105
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Inlägg av prototypen »

Jag har tittat på bilden flera gånger och den där generatorn måste sakna regulator men med lite ström på D+ så ger den nog ström ut också (om den är hel i övrigt).

Med variabel spänning på D+ så går den kanske att köra "manuellt"

Prototypen
rickard
Inlägg: 16
Blev medlem: 28 november 2006, 21:49:40
Ort: smålandsstenar

Inlägg av rickard »

sånna gamla generatorer ska snurra iaf 1000rpm innan dom börjar ladda .. kortslutningar brukar dom tåla , såvida du inte svetsat i bilen utan att koppla lös batteripolerna
Skriv svar