du kanske inte har fått något svar...

Givetvis, både main och wav.JimmyAndersson skrev:Larsan:
Oki, då kan vi utesluta mixerbordet. SoundCraft brusar inte så man märker det.![]()
"Ljudnivån ut från dator ser vi alltid till att den är strax under max (95% typ)."
Både Main och Wav ? Är alla andra utgångar avstängda?
Har ni kollat i Kontrollpanelen -> "Ljud och ljudenheter" -> Ljudenheter -> Knappen Volym? Det kan vara en annan inställning där jämfört med den vanliga mixern som finns nere vid klockan. (Utgår från WinXP.)
Kan ju iofs vrida upp till 100%...JimmyAndersson skrev:SoundBlaster Audigy har ett signal/brusförhållande på 100dB, vilket är bra för att vara internt ljudkort. Detta brus borde absolut inte höras när man spelar musik! Enda chansen att det kan höras är om Main eller Wav-regeln i mixerprogrammet inte är tillräckligt högt upp. (95% är helt ok, men under 60-70% lär ge problem.)
Japp, vi kör, eller ja, iaf kör jag utefter att mixning är gjord, endast några justeringar görs, men det är i steget efter EQ.JimmyAndersson skrev: Är EQ-inställningarna på mixerbordets datornkanal på noll? Dvs rakt upp. Särskillt viktigt på diskanten. Ingångsnivån på kanalen är rätt ställd? Finns det fler EQ-enheter så får du kolla även där. Ska man spela upp färdigmixad musik så ska man inte ändra en massa på EQ'n. Musiken är ju redan färdigmixad...
Naturligtvis kan personen som kommer med bra ljudkort fortfarande koppla in det, men jag vill komma åt Compaq/Acer/Dell interna skräpkort...JimmyAndersson skrev: Jag kan förstå varför du vill ha ett externt ljudkort. Nackdelen är att alla som pluggar in det måste ändra i sina ljudinställningar i datorn, så det kan ställa till det, men visst, det blir praktiskt för er. Du har ju skrivit att du vill slippa drivisar till ljudkortet. Då kommer ljudkortet använda WinXP's interna drivrutiner. Det är inget senario som jag personligen skulle uppskatta. Det kan vara så att personen som kommer med sin dator har bättre (snabbare/stabilare) drivrutiner än de han tvingas använda med ert externa kort.
Jag har inga problem med M-Audio, vad gäller att "gilla", men det brusar här med, så... Har haft ett par hemma, 24/96 och även i vår radiostudio. Funkar perfa.JimmyAndersson skrev:Tycker det är konstigt att du inte gillar M-Audio-kortet. Jag har ett Delta66 och ett Delta1010 som "huvud-ljudkort" i mina studios och är fullständigt nöjd. Visst, anslutningarna sitter i en box utanför datorn men det känsligaste sitter i datorn. Men det är inget märkbart brus, trots att jag sitter knappt 50cm från högtalarna. Har även byggt flertal radiostudios med interna ljudkort av olika märken i datorerna.
Nej, alla har inte haft likadana ljudkort. Det var ockslå lite det som gjorde att jag ville in på ett och samma, för att kunna utesluta det i "brus-kedjan".JimmyAndersson skrev:Jag skulle kunna bygga en USB-DAC-omvandlare, men jag är tveksam till att bruset skulle försvinna. Jag kan förstå att enklare interna ljudkort brusar, men om det blivit brus oavsett vilket externt/internt ljudkort ni provat med så är det lite märkligt. -Förutsatt att inte alla haft likadana ljudkort förstås.
Härligt, sådan inställning gillas.JimmyAndersson skrev: PS: Du är inte besvärlig. Att fixa ljudproblem är mitt jobb. Det är bara kul om man kan hjälpa till även på forumet.
Funderar på denna med, verkar lite enklare kanske?JimmyAndersson skrev:Låter fint!![]()
Pris.. hm, först och främst behöver jag rätt DAC-krets. Kan återkomma med pris. Men jag tar inte på mig något ansvar om det skulle visa sig att det brusar iallafall.![]()
Lokalen bor i Västra Frölunda i Göteborg.JimmyAndersson skrev: Bor lokalen långt ifrån Oskarshamn? Annars kunde jag göra ett besök.![]()