USB - DAC

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Pris får den ge som är intresserad, det var bara en "vink" om varför
du kanske inte har fått något svar... :-)
larsan
Kontakt:

Inlägg av larsan »

Ok. :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Larsan:
Oki, då kan vi utesluta mixerbordet. SoundCraft brusar inte så man märker det. :)

"Ljudnivån ut från dator ser vi alltid till att den är strax under max (95% typ)."

Både Main och Wav ? Är alla andra utgångar avstängda?
Har ni kollat i Kontrollpanelen -> "Ljud och ljudenheter" -> Ljudenheter -> Knappen Volym? Det kan vara en annan inställning där jämfört med den vanliga mixern som finns nere vid klockan. (Utgår från WinXP.)

SoundBlaster Audigy har ett signal/brusförhållande på 100dB, vilket är bra för att vara internt ljudkort. Detta brus borde absolut inte höras när man spelar musik! Enda chansen att det kan höras är om Main eller Wav-regeln i mixerprogrammet inte är tillräckligt högt upp. (95% är helt ok, men under 60-70% lär ge problem.)

Är EQ-inställningarna på mixerbordets datornkanal på noll? Dvs rakt upp. Särskillt viktigt på diskanten. Ingångsnivån på kanalen är rätt ställd? Finns det fler EQ-enheter så får du kolla även där. Ska man spela upp färdigmixad musik så ska man inte ändra en massa på EQ'n. Musiken är ju redan färdigmixad...

Jag kan förstå varför du vill ha ett externt ljudkort. Nackdelen är att alla som pluggar in det måste ändra i sina ljudinställningar i datorn, så det kan ställa till det, men visst, det blir praktiskt för er. Du har ju skrivit att du vill slippa drivisar till ljudkortet. Då kommer ljudkortet använda WinXP's interna drivrutiner. Det är inget senario som jag personligen skulle uppskatta. Det kan vara så att personen som kommer med sin dator har bättre (snabbare/stabilare) drivrutiner än de han tvingas använda med ert externa kort.

Tycker det är konstigt att du inte gillar M-Audio-kortet. Jag har ett Delta66 och ett Delta1010 som "huvud-ljudkort" i mina studios och är fullständigt nöjd. Visst, anslutningarna sitter i en box utanför datorn men det känsligaste sitter i datorn. Men det är inget märkbart brus, trots att jag sitter knappt 50cm från högtalarna. Har även byggt flertal radiostudios med interna ljudkort av olika märken i datorerna.

Jag skulle kunna bygga en USB-DAC-omvandlare, men jag är tveksam till att bruset skulle försvinna. Jag kan förstå att enklare interna ljudkort brusar, men om det blivit brus oavsett vilket externt/internt ljudkort ni provat med så är det lite märkligt. -Förutsatt att inte alla haft likadana ljudkort förstås. :)

PS: Du är inte besvärlig. Att fixa ljudproblem är mitt jobb. Det är bara kul om man kan hjälpa till även på forumet. :)
Senast redigerad av JimmyAndersson 11 december 2006, 16:06:22, redigerad totalt 1 gång.
TheUnreal
Kontakt:

Inlägg av TheUnreal »

Jag har DJ'at de senase fyra åren med dator och PCDJ kopplat till extern mixer, med diverse olika ljudkort och datorer och jag har inte haft några problem med missljud från datorn.

Det första jag gjorde var att åka på biltema och köpa 2 st Galvanisk avskiljare mellan ljudkortet och mixern.
Dom kanske inte är så dyra så att man tvingar sig själv att tro det låter bra :roll: men dom har fungerat för mig :wink:

Lycka till

Edit stavning :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Bra tips, men om de inte fixar till nivåskillnaden mellan dator<->mixer så blir man inte av med bruset. De tar bara bort eventuellt brum och andra otrevliga grejjer.

En grejj som kan kan tänka på är att ljudkort som inte är avsedda för studiobruk väldigt sällan har line-nivå på utgången. Sätt main och wav (heter lite olika) på max i ljudkortets mixer-inställningar och stäng av *allt* annat så är man halvvägs till bra ljud. Kolla även volymen i programmet man spelar upp musiken med. Justera sedan gain på mixerbordet. Då har man maskerat bruset så mycket som möjligt. Att ha datorns ljudnivåer på max gör även att man får bättre ljud iochmed att man utnyttjar alla bitarna i D/A-omvandlaren. Samma sak gäller även vid inspelning.
Användarvisningsbild
Stuggi
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

Nu kan jag ju inte alltför mycket om det här med olika signalnivåer, men visst är den signal som man får ut ur ett ljudkort obalanserad? Isf skulle jag ta en DI-box och lägga den emellan, och kapa jordslingan. Sedan borde det bara vara att köra rätt in på en Mickanal. En sådan här borde väl vara ganska ok.
Bild
larsan
Kontakt:

Inlägg av larsan »

JimmyAndersson skrev:Larsan:
Oki, då kan vi utesluta mixerbordet. SoundCraft brusar inte så man märker det. :)

"Ljudnivån ut från dator ser vi alltid till att den är strax under max (95% typ)."

Både Main och Wav ? Är alla andra utgångar avstängda?
Har ni kollat i Kontrollpanelen -> "Ljud och ljudenheter" -> Ljudenheter -> Knappen Volym? Det kan vara en annan inställning där jämfört med den vanliga mixern som finns nere vid klockan. (Utgår från WinXP.)
Givetvis, både main och wav.
JimmyAndersson skrev:SoundBlaster Audigy har ett signal/brusförhållande på 100dB, vilket är bra för att vara internt ljudkort. Detta brus borde absolut inte höras när man spelar musik! Enda chansen att det kan höras är om Main eller Wav-regeln i mixerprogrammet inte är tillräckligt högt upp. (95% är helt ok, men under 60-70% lär ge problem.)
Kan ju iofs vrida upp till 100%...
JimmyAndersson skrev: Är EQ-inställningarna på mixerbordets datornkanal på noll? Dvs rakt upp. Särskillt viktigt på diskanten. Ingångsnivån på kanalen är rätt ställd? Finns det fler EQ-enheter så får du kolla även där. Ska man spela upp färdigmixad musik så ska man inte ändra en massa på EQ'n. Musiken är ju redan färdigmixad...
Japp, vi kör, eller ja, iaf kör jag utefter att mixning är gjord, endast några justeringar görs, men det är i steget efter EQ.
JimmyAndersson skrev: Jag kan förstå varför du vill ha ett externt ljudkort. Nackdelen är att alla som pluggar in det måste ändra i sina ljudinställningar i datorn, så det kan ställa till det, men visst, det blir praktiskt för er. Du har ju skrivit att du vill slippa drivisar till ljudkortet. Då kommer ljudkortet använda WinXP's interna drivrutiner. Det är inget senario som jag personligen skulle uppskatta. Det kan vara så att personen som kommer med sin dator har bättre (snabbare/stabilare) drivrutiner än de han tvingas använda med ert externa kort.
Naturligtvis kan personen som kommer med bra ljudkort fortfarande koppla in det, men jag vill komma åt Compaq/Acer/Dell interna skräpkort... ;)
JimmyAndersson skrev:Tycker det är konstigt att du inte gillar M-Audio-kortet. Jag har ett Delta66 och ett Delta1010 som "huvud-ljudkort" i mina studios och är fullständigt nöjd. Visst, anslutningarna sitter i en box utanför datorn men det känsligaste sitter i datorn. Men det är inget märkbart brus, trots att jag sitter knappt 50cm från högtalarna. Har även byggt flertal radiostudios med interna ljudkort av olika märken i datorerna.
Jag har inga problem med M-Audio, vad gäller att "gilla", men det brusar här med, så... Har haft ett par hemma, 24/96 och även i vår radiostudio. Funkar perfa.
JimmyAndersson skrev:Jag skulle kunna bygga en USB-DAC-omvandlare, men jag är tveksam till att bruset skulle försvinna. Jag kan förstå att enklare interna ljudkort brusar, men om det blivit brus oavsett vilket externt/internt ljudkort ni provat med så är det lite märkligt. -Förutsatt att inte alla haft likadana ljudkort förstås. :)
Nej, alla har inte haft likadana ljudkort. Det var ockslå lite det som gjorde att jag ville in på ett och samma, för att kunna utesluta det i "brus-kedjan".
Mellan tumme och pekfingret, vad tror du omvandlaren går på, om du bygger den? (jag vill, om priset är rätt, ha två.)
JimmyAndersson skrev: PS: Du är inte besvärlig. Att fixa ljudproblem är mitt jobb. Det är bara kul om man kan hjälpa till även på forumet. :)
Härligt, sådan inställning gillas. :D

TACK ALLA, för alla tips. Ska ta med mig dem och testa!
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Låter fint! :)

Pris.. hm, först och främst behöver jag rätt DAC-krets. Kan återkomma med pris. Men jag tar inte på mig något ansvar om det skulle visa sig att det brusar iallafall. :)

Bor lokalen långt ifrån Oskarshamn? Annars kunde jag göra ett besök. :)

Stuggi:
Trevligt schema. Jag skulle nog göra en liten ändring: Låt Line/Spkr-brytaren vara en tvåläges och sätt "den andra" så att man även kopplar bort 22k-motståndet och poten. Det blir lite onödig belastning om de är inkopplade hela tiden.
Användarvisningsbild
Stuggi
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

Så du menar att man skulle lägga en brytare mellan signalen och 22kohmaren? Hmmm. Kan vara en bra ide,,,

Men är det en obalancerad signal som kommer ut eller inte?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

"Så du menar att man skulle lägga en brytare mellan signalen och 22kohmaren?"

Japp. Annars får man en belastning på 23k över datorns utgång.

Signalen blir obalanserad. Det kommer eventuellt att bli lite fasfel när man lyfter jorden eftersom den ska sitta ihop med pin3 i obalanserade system. Det beror visserligen på vad som sitter i andra änden av kabeln.
larsan
Kontakt:

Inlägg av larsan »

JimmyAndersson skrev:Låter fint! :)

Pris.. hm, först och främst behöver jag rätt DAC-krets. Kan återkomma med pris. Men jag tar inte på mig något ansvar om det skulle visa sig att det brusar iallafall. :)
Funderar på denna med, verkar lite enklare kanske?
http://users.skynet.be/bestelectrix/
JimmyAndersson skrev: Bor lokalen långt ifrån Oskarshamn? Annars kunde jag göra ett besök. :)
Lokalen bor i Västra Frölunda i Göteborg.

Min broder har förresten varit och byggt om lite i ljudanläggningen och nu verkar brus/brum-problemet vara borta. :D

Nej, jag vet inte vad han gjorde ;)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Så du låter honom ändra utan att förhöra dig om vad har gort. Ring genast och kolla vad han ändrat, och gör inte om det. :twisted:

EDIT: Du ska naturligtvis även medela oss om vad han ändrat. :wink:
larsan
Kontakt:

Inlägg av larsan »

Jag är ju inte ansvarig för ljudet, utan för dator-biten, så, ja han får ändra utan att jag vet om det. ;)

Tror han talade mest om att ha sett till att alla delar hade samma matning/jord.

Det känns ju som det borde vart så innan. :roll:
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det låter som att han har försökt minska jordslingornas storlek.
Ber man om hjälp här så hör det till att man redovisar vad som faktiskt löste problemet. På så vis kan alla lära sig något på problemet. En oskriven reglel kanske man kan kalla det.
larsan
Kontakt:

Inlägg av larsan »

Jag ska undersöka exakt vad han gjort.
Skriv svar