Ansluta oscilloskop jord till +12V
Re: Ansluta oscilloskop jord till +12V
Om man ska fulmäta på detta sätt får man alltså låta bli att koppla in bilens motorvärmare samtidigt som man laddar sin laptop med en jordad laddare som släpper igenom jord hela vägen. Mätte på min laddare och den har ingen koppling mellan laddpluggen och stickkontakten så man får skaffa en annan laddare så kanske det går att få till lite rök. Det ska nog gå om man jobbar lite på det.
"rätt" lösning är att skaffa en Pico Automobile istället för vanliga Pico. Den har om jag fattat rätt galvaniskt skiljda / balanserade ingångar.
Annars är väl halva poängen med pico att det blir smidigt och bärbart och därför kör man laptop. Tumregeln då är väl att alltid köra sin laptop utan laddare medan man mäter (också bra med avseende på störningar) eller möjligtvis välja en laptop som har ojordad platt stickpropp för nätspänning till laddaren.
Annars är väl halva poängen med pico att det blir smidigt och bärbart och därför kör man laptop. Tumregeln då är väl att alltid köra sin laptop utan laddare medan man mäter (också bra med avseende på störningar) eller möjligtvis välja en laptop som har ojordad platt stickpropp för nätspänning till laddaren.
Vad jag menar är att man alltid skall göra på rätt sätt, oavsett hur ofarligt det är att göra på fel sätt vid ett enskilt tillfälle, då det är lätt att få ovanor, och helt plötsligt blir saker väldigt fel, pga gammal vana.
eller så mäter man spänningsfallet med en multimeter...
-
En variant idag är att istället mäta med sitt billigare oscilloskop.
Å andra sidan så skulle jag nog vilja hävda att "göra rätt" är att vid höga spänningar alltid tänka efter vilka beröringsbara delar som kan bli spänningsförande när man gör något, och då ev kortslutningsström är hög tänka på vilken risk för kortslutning som kan uppstå.
Då ser man inte t.ex. skillnad i kompression mellan cylindrarna och liknande. Det går väl iofs att mäta med mikrofon och ljudkort i datorn om man vill, men ändå. (Detta är ju ingen exakt mätmetod som talar om hur hög kompressionen är, men man lär se skillnader mellan cylindrar rätt tydligt. Vet inte om man också kan se timingfel typ om en kamaxel på en V-motor med dubbla kamaxlar har fel timing eller liknande, men om man kan filtrera bort störningarna från borsten i motorn osv så kan kanske även det gå att se på startmotorns ström).
Kompressionsprov görs enklast med en 600-1000A tångamperemeter till oscilloskopet. Har en Hantek CC-650 för detta som funkar hjälpligt upp till 1000A men mäter inte så exakt över 600A. Men pulserna mellan cylindrarna brukar ligga runt150-200A. Man kan även se hur startmotorn mår om man skruvar ur stiften och kör utan kompression. De mätningar jag pratade om är bara för att kolla så jord och plus matning funkar som den ska under full belastning så jag brukar mäta spänningsfall över jordkabel och pluskabeln. Med både spänningsfallet och strömmen kan man kolla resistansen i startkretsen. Finns mycket kul man kan mäta på en bil. Tändningsvågformer på primär och sekundärsidan och cylinderanalys med trycksensor i tändstiftshålet, pulsmätning i vevhuset/kylsystemet och avgassystemet för att kolla läckande ventiler eller topplockspackning etc.