Hjälp att göra ett Skiljerelä
Hjälp att göra ett Skiljerelä
Jag funderar på en liten konstruktion.
Vet att det finns färdiga skiljerelän son funkar såhär tex.
Via en extern laddare eller bilens generator så laddas bilens startbatteri, när den kommit upp i säg 14v så slår skiljerelät till och kopplar in mitt andra batteri, det kommer ju bli en strömrusning mellan batterierna för att utjämna laddningen, skiljerelät känner av att spänningen sjunker i bilens startbatteri till säg 12v, skiljerelät kopplar då ifrån extra batteriet och bara bilens startbatteri får laddning, spänningen stiger i bilens start batteri till 14v igen och skiljerelät kopplar in extrabatteriet, osh så håller det på tills båda batterierna är fulladdade.
Vet att den färdiga lösningen som finns bygger på någon typ av switch teknologi.
Har ni några bra tips på hur man kan göra detta på enklast möjliga sätt.
Finns det transistorer som klarar sådana höga strömstyrkor? relän lär man ju bränna sönder kontakterna i ganska snart.
Vet att det finns färdiga skiljerelän son funkar såhär tex.
Via en extern laddare eller bilens generator så laddas bilens startbatteri, när den kommit upp i säg 14v så slår skiljerelät till och kopplar in mitt andra batteri, det kommer ju bli en strömrusning mellan batterierna för att utjämna laddningen, skiljerelät känner av att spänningen sjunker i bilens startbatteri till säg 12v, skiljerelät kopplar då ifrån extra batteriet och bara bilens startbatteri får laddning, spänningen stiger i bilens start batteri till 14v igen och skiljerelät kopplar in extrabatteriet, osh så håller det på tills båda batterierna är fulladdade.
Vet att den färdiga lösningen som finns bygger på någon typ av switch teknologi.
Har ni några bra tips på hur man kan göra detta på enklast möjliga sätt.
Finns det transistorer som klarar sådana höga strömstyrkor? relän lär man ju bränna sönder kontakterna i ganska snart.
Men om jag inte vill ha dom ihopkopplade hela tiden när laddning finnes, säg att jag vill ha en krets som mäter spänningen i mitt extra batteri, när den sjunker under 11v så skall den koppla ihopa batterierna och när den kommer upp i 13v så skall den koppla ifrån batterierna.
Kan ni hjälpa mig med en sådan konstruktion.
Volttalen är bara som exempel, inte alls säkert att det är dom bästa värdena att bryta/inte bryta vid.
Kan ni hjälpa mig med en sådan konstruktion.
Volttalen är bara som exempel, inte alls säkert att det är dom bästa värdena att bryta/inte bryta vid.
Ja bilens batteri är ett blybatteri, som extra batteri är jag inte säker på om jag skall ha ett fritidsbatteri (skall driva bla en dator och lite annat), eller om jag skall köpa nått litet startbatteri.
Har en 16mm2 kabel från motorrummet till bagaget idag som jag tänkte koppla in extrabatteriet på i skuffen på bilen.
Frågan är hur många A den kan handla om när man kopplar ihopa dom?
Har en 16mm2 kabel från motorrummet till bagaget idag som jag tänkte koppla in extrabatteriet på i skuffen på bilen.
Frågan är hur många A den kan handla om när man kopplar ihopa dom?
Jag skulle rekomendera att du kopplar ihop batterierna så fort motorn är igång. Släpp inte ner batteriet till 11V Kommer du så lågt ska du bryta all belastning. Gärna tidigare. Och 13V är på tok förlite för att det ska bli full laddat. Du ska över 14V under laddning. 14,4 är standard för bilgeneratorer.