Hjälp att göra ett Skiljerelä

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Redur

Hjälp att göra ett Skiljerelä

Inlägg av Redur »

Jag funderar på en liten konstruktion.

Vet att det finns färdiga skiljerelän son funkar såhär tex.
Via en extern laddare eller bilens generator så laddas bilens startbatteri, när den kommit upp i säg 14v så slår skiljerelät till och kopplar in mitt andra batteri, det kommer ju bli en strömrusning mellan batterierna för att utjämna laddningen, skiljerelät känner av att spänningen sjunker i bilens startbatteri till säg 12v, skiljerelät kopplar då ifrån extra batteriet och bara bilens startbatteri får laddning, spänningen stiger i bilens start batteri till 14v igen och skiljerelät kopplar in extrabatteriet, osh så håller det på tills båda batterierna är fulladdade.

Vet att den färdiga lösningen som finns bygger på någon typ av switch teknologi.

Har ni några bra tips på hur man kan göra detta på enklast möjliga sätt.
Finns det transistorer som klarar sådana höga strömstyrkor? relän lär man ju bränna sönder kontakterna i ganska snart.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det finns FETar som klarar mycket. Men då är väl en stepdown det rätta. Öka pullskvoten hela tiden primärbatteriet har högre spännig än referensen. Det borde bli optimal laddning. Men frågan är om du behöver ha något så avancerat.
Redur

Inlägg av Redur »

Nja, klart att det inte behöver vara så advancerat.
Men jag vill ju inte att dom är ihopkopplade hela tiden.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Koppla ihop när det finns laddning.
Redur

Inlägg av Redur »

Men om jag inte vill ha dom ihopkopplade hela tiden när laddning finnes, säg att jag vill ha en krets som mäter spänningen i mitt extra batteri, när den sjunker under 11v så skall den koppla ihopa batterierna och när den kommer upp i 13v så skall den koppla ifrån batterierna.

Kan ni hjälpa mig med en sådan konstruktion.
Volttalen är bara som exempel, inte alls säkert att det är dom bästa värdena att bryta/inte bryta vid.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Om det handlar om blybatterier så är det helt förkastligt. Kan du ge mer info så kan du nog få ett bra svar.
Redur

Inlägg av Redur »

Ja bilens batteri är ett blybatteri, som extra batteri är jag inte säker på om jag skall ha ett fritidsbatteri (skall driva bla en dator och lite annat), eller om jag skall köpa nått litet startbatteri.

Har en 16mm2 kabel från motorrummet till bagaget idag som jag tänkte koppla in extrabatteriet på i skuffen på bilen.
Frågan är hur många A den kan handla om när man kopplar ihopa dom?
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Alltså vill du ha enkel styrning så fungerar ju en opamp helt dugligt. Har du lagom hysteres så får du EXAKT den funktion du önskar. Sen driver du ett relä från op:en ev via en transistor.
Redur

Inlägg av Redur »

v-g nu får du hjälpa mig lite på traven här.
Hur skulle en sådan opamp koppling kunna se ut?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag skulle rekomendera att du kopplar ihop batterierna så fort motorn är igång. Släpp inte ner batteriet till 11V Kommer du så lågt ska du bryta all belastning. Gärna tidigare. Och 13V är på tok förlite för att det ska bli full laddat. Du ska över 14V under laddning. 14,4 är standard för bilgeneratorer.
Redur

Inlägg av Redur »

Danei, volttalen var inte direkt nått jag hadde tänkt att använda, det var mest gör att ha nått värde,, men det enklaste verkar vara att ha nått som styper kontakten mellan dom när motorn är avstängd, men vad kan man använda istället för relän som klarar höga strömmar?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Om Relä är uteslutet, så är det väl en FET trensistor som är alternativet. Men Relä är nog ett bra alternativ.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Ritade snabbt ihop ett schema men vet ej om det fungerar i praktiken. Du kan få rejäla självsvängningar etc.

Bild
Redur

Inlägg av Redur »

Relän är inte uteslutet, men räcker verkligen 40A relän,, vill inte bränna sönder relät så fort det kopplas ihopa.
Är extrabatteriet mycket urladdat så lär det ju bli en ordentlig ampere som kommer flyta i den kabeln.
Hur mycket klarar egentligen en 16mm2 kabel?
Redur

Inlägg av Redur »

Vg, nu är jag ganska dum känner jag, men hur funkar den kretsen?
jämför den Vin och V+ eller?
Skriv svar