Navigator har fått fnatt

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
davidi
Inlägg: 585
Blev medlem: 13 oktober 2011, 16:45:38
Ort: Ekerö

Re: Navigator har fått fnatt

Inlägg av davidi »

TomasL skrev: 30 juli 2023, 15:32:21 Android Auto är fullständigt värdelöst, efter att ha testat det ett tag, kan jag bara konstatera att det är ren skit.
Vad är det för fel på Android Auto? Det uppfyller det behov jag har, vilket i stort sett är att att använda telefonen som ljudkälla och kunna styra den från bilens skärm, plus att ibland använda nån navigationsapp.
Christer_A
Inlägg: 2
Blev medlem: 30 mars 2023, 09:51:34

Re: Navigator har fått fnatt

Inlägg av Christer_A »

Angående TS topic

Jag har en Garmin Drive och en Garmin Camper.

Drive:en startar om konstant ibland. Sist det hände och pågick för länge skickade jag den till Garmin på garantin via Netonnet och fick en ny enhet. Ingen förklaring om felet.
Campern startat aldrig om, hur stabil som helst.

Drive:en klarar sig om man hinner trycka på ”Acceptera” och sen väljer att se kartan. Svårt att hinna med dock. Så något i uppstartfasen verkar vara fel.
Håller man inne avstängningsknappen så länge så att man ser texten om man vill stänga av den på riktigt, och gör det, då brukar den alltid fungera vid nästa omstart.
Oftast så hoppar den igång igen efter ett tiotal omstarter och fungerar några dagar/en vecka, eller en måndag igen.

För min del så blir det nog att köpa en camper till, men lite större och sätta i husbilen och ta den gamla till personbilen. Den serien verkar fungera bra. Drive-serien har fått mycket kritik även utanför Sverige om man kollar lite.

När det gäller livstids kartor för övrigt, så är det inte ägarens livstid som räknas, utan den tekniska livslängden på den aktuella hårdvaran, så viss kan man bli utan kartor.
Har en riktigt gammal Garmin som jag köpte som backup när jag skickade in garantiärendet, men den får fortfarande kartor utan problem…

// Christer
Kulla
Inlägg: 1274
Blev medlem: 7 januari 2010, 10:06:11
Ort: Sandared
Kontakt:

Re: Navigator har fått fnatt

Inlägg av Kulla »

Oftast enheter som har såna problem brukar ha dem när minnet blir dåligt, disk, flash eller vad de har, då hämnar de i boot loop och bara startar om sig. Såg det på en del navigatorer, ekolod, osv.

Jag använder mig uteslutande av Google Maps, räcker för min del. Speciellt med nedladdningsfunktion, de funkar utan internet när jag är någonstans där jag behöver tillgång till kartorna men har ingen uppkoppling.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45588
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Navigator har fått fnatt

Inlägg av TomasL »

davidi skrev: 31 juli 2023, 06:48:55
TomasL skrev: 30 juli 2023, 15:32:21 Android Auto är fullständigt värdelöst, efter att ha testat det ett tag, kan jag bara konstatera att det är ren skit.
Vad är det för fel på Android Auto? Det uppfyller det behov jag har, vilket i stort sett är att att använda telefonen som ljudkälla och kunna styra den från bilens skärm, plus att ibland använda nån navigationsapp.
Därför att google maps/android Auto, i 50% av fallen skickar ut en på ordentliga omvägar, försöker få en att köra på gångstigar, cykelbanor, över andras tomter mm.
Har fullständigt värdelösa instruktioner, såsom "Fortsätt på xy-gatan, sväng sedan in på YX-gatan" i stället för som Garminen " fortsätt i 500 m sväng höger". Hur fasiken skall jag, som aldrig varit i en stad/samhälle veta vad gatorna heter.
davidi
Inlägg: 585
Blev medlem: 13 oktober 2011, 16:45:38
Ort: Ekerö

Re: Navigator har fått fnatt

Inlägg av davidi »

Då är det snarare problem med en specifik kart/navigations-app. Android Auto använder man för att använda bilens displayenhet till telefonen.
Kulla
Inlägg: 1274
Blev medlem: 7 januari 2010, 10:06:11
Ort: Sandared
Kontakt:

Re: Navigator har fått fnatt

Inlägg av Kulla »

Ja, både Android Auto och Apple Carplay bara ger dig tillgång till applikationer som stödjer det, att visa sig på bilens display, inget mer
MiaM
Inlägg: 10225
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Navigator har fått fnatt

Inlägg av MiaM »

TomasL skrev: 31 juli 2023, 09:39:05Därför att google maps/android Auto, i 50% av fallen skickar ut en på ordentliga omvägar, försöker få en att köra på gångstigar, cykelbanor, över andras tomter mm.
Det påminner mig om storyn om navigation i Saab, där GM försökt påstå att Saab gjorde att kostnaden ökade, medan det egentligen var så att skruttet GM kom dragandes med föreslog t.ex. att man skulle köra ut för kajkant och liknande.
TomasL skrev: 31 juli 2023, 09:39:05Har fullständigt värdelösa instruktioner, såsom "Fortsätt på xy-gatan, sväng sedan in på YX-gatan" i stället för som Garminen " fortsätt i 500 m sväng höger". Hur fasiken skall jag, som aldrig varit i en stad/samhälle veta vad gatorna heter.
Kan det vara så att de på Google inte ens tänkt tanken att gatunamnskyltar är såpass små som de är i många ställen i Europa? Om jag fattat rätt så är skyltarna ofta rejält stora i USA.

En annan idiotisk grej med t.ex. Google Maps är att den säger att man ska svänga åt höger på andra avfarten i en rondell, trots att allt normalt språk är att köra rakt fram.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45588
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Navigator har fått fnatt

Inlägg av TomasL »

Det finns tydligen möjligheter att återställa den, lite krångligt, men det skall gå.
Den har ett sk Pre-boot mode, som man kommer åt genom att trycka på skärmens nedre högra hörn under uppstart, då kan man ladda upp ett modifierat FW som försätter den i "Lagringsmode", Vilket gör att den inte försöker ladda någonting.
Troligen är det en karta eller nått liknande som blivit korrupt vilket gör att den inte kan starta.
I "Lagringsmode" kan man med en PC ta bort alla kartor, och ladda om dem.
Skriv svar