Navigator har fått fnatt

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Navigator har fått fnatt

Inlägg av TomasL »

Behöver felsöka min navigator, helt plötsligt så bootar den om var 10e sekund, kan undra vad som hänt.
Det är en Garmin Drivesmart 61
hsd

Re: Navigator har fått fnatt

Inlägg av hsd »

Jag hade trassel på min nuvi , tog ut minneskortet och anslöt till datorn för uppgradering
Den tuggade ganska länge men nu funkar det igen
Ringde supporten och frågade varför jag inte fick ner senaste kartan , har lifetime abonnemang, då sa en kille att jag behövde större minneskort ,fixade det men fick inte nya kartor så ringde supporten igen och de sa att det inte finns nya kartor enheten är för gammal , Vadå jag har ju betalat för lifetime uppdate och både jag å enheten lever, nej sa de den har utgått och får inga nya program uppdateringar därför finns inte nya kartor
Jäkla tur att det går bra å köra med google maps för någon ny Garmin blir det inte
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

TomasL skrev: 29 juli 2023, 20:46:13 Behöver felsöka min navigator, helt plötsligt så bootar den om var 10e sekund, kan undra vad som hänt.
Det är en Garmin Drivesmart 61
Den kraschar under uppstarten alltså ? ..Det problemet hade jag för länge sedan, när min "största" garmin var typ 2 år gammal, jag tog det med supporten som visade sej vara helt värdelös och ville jag skulle skicka den till dom för felsökning - mot betalt.

Lyckades göra nån "fullreset" av den genom hjälp på nåt forum, och då kom den igång men med alla lagrade data bortblåsta, vilket inte var så farligt iofs, lustigt nog fick jag en ny gratis provperiod på fartkameravarningen med. Livstidsuppgraderingarna (som är tillköpta efteråt) fanns också lagrade och funkade.

Tyvärr minns jag inte hur jag gjorde så det hjälper väl inte dej så mycket.
hsd skrev: 29 juli 2023, 21:12:38 Ringde supporten och frågade varför jag inte fick ner senaste kartan , har lifetime abonnemang, då sa en kille att jag behövde större minneskort ,fixade det men fick inte nya kartor så ringde supporten igen och de sa att det inte finns nya kartor enheten är för gammal Bild, Vadå jag har ju betalat för lifetime uppdate och både jag å enheten lever, nej sa de den har utgått och får inga nya program uppdateringar därför finns inte nya kartor
Jäkla tur att det går bra å köra med google maps för någon ny Garmin blir det inte
Garmin är ju annars BÄST på uppgraderingar, jag har fyra garmin-navigatorer, varav två med livstidsuppdateringar, den äldsta är nog 15 år nu, och den får fortfarande uppdateringar.

Annat än tomtom där dom slutade supporta den navigatorn jag hade efter fem år.. taksnela..

(Sen uppdaterar jag dom två andra garminnavigatorerna med filerna från de med livstidsuppgraderingar, med hjälp av ett program som plockar bort enhetslåsningen på nedladdade filer.)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Har inte lyckats med någon factory reset, i alla fall inte de jag har hittat.
hsd

Inlägg av hsd »

Visst har Garmin navigatorn varit bra men när man betalat för Lifetime och inte får någon ny kartuppdatering så är det ett skitföretag
Jak har kört med google till för mig okända adresser kors och tvärs genom halva Småland när jag jobbade på ett fastighetsbolag och det funkar minst lika bra som Garmin , dessutom är kartan alltid uppdaterad
Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

Jag kör med HereWego appen som är den snabbaste av alla att uppdatera kartorna
Dessutom så kan man köra i offline läge om man vill spara på data uttaget
Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

Jag har kört MAPS.ME (MapsWithMe) ett par år, eller så.
Jag valde den för att den är gratis och fungerar off-line.
Den har IMO förvånansvärt bra kartor.

Tidigare körde jag Waze, men den var inte lika bra, tycker jag.

Är man alltid uppkopplad finns ju betydligt fler alternativ.

/Pi
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag har Sygic installerat på mobilen. Jag har livstid uppdatering av kort 4 gg per år - men bara för att jag har en gammal version på min gamla mobil kunde jag köpa detta till för en engångskostnad, numera är det per år man ska betala.

Men min kod gäller även i den nya version...

Kartorna jag använder är off-line o då jag har ett skapligt stort SD-kort har jag plats nog.
Men de är inte perfekta. En väg som tidigare var markerat som 80 är numera markerat som 60 fastän ingen skyltning är ändrat på vägen.

Men överallt fungerar det bra.

Jag kan använda koderna på upp till 5 enheter samtidig, matar jag in på en mer, försvinner den från äldsta inmatade enheten.

Mitt mobilabb. ger mig RIKLIGT med data i DK så jag kan köra google maps också.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Garmin = GARBAGE
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Min garmin har varit oerhört bra, nu gäller det att se om det är reparerbart.
Teknikern
Bannad

Inlägg av Teknikern »

Jag har samma erfarenhet av Garmin, det enda dom satsar på är att kränga nya enheter och göra tidigare fungerande och inte antika, obsoleta så snart dom kan så dom slutar funka. Papperskarta funkar annars fortfarande bra, den hänger sig inte när man bäst behöver den. :wink:
Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

pi314 "Tidigare körde jag Waze, men den var inte lika bra, tycker jag"

Samma här, gillar inte den
HereWego är också gratis och reklamfritt och har alla finesser som alla andra
men trevligare att använda
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Körde taxi och använde nästan uteslutande Maps. HALDA-kartorna var inte uppdaterade.
Körde från Ulricehamn mot Göteborg på gamla vägen, efter ett tag var vi i princip helt ensamma på vägen,
en rykande PV var allt som syntes och efter ett tag all trafik på den nya vägen några hundra meter bort!
Då navigerade jag med HALDA (med win XP ombord). Efter det i pricip alltid Maps.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Teknikern skrev: 30 juli 2023, 10:00:21 Jag har samma erfarenhet av Garmin, det enda dom satsar på är att kränga nya enheter och göra tidigare fungerande och inte antika, obsoleta så snart dom kan så dom slutar funka.
Skitsnack.

Nämn någonn annan än garmin som fortfarande supportar över 15 år gamla enheter ?

Tomtom gör det verkligen inte, navigon gör det inte.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Detta gäller alla navigatorer: tomtom, garmin, sjökortsplotter samt fastmonterade enheter i bilar. När hårdvaran blir för långsam eller har för lite minne för att stödja den nya mjukvaran som används i moderna enheter slutar de uppdateras.

Det finns ingen logik i att ha dyrbara programmerare som sitter med en XP-dator och konverterar alla kartor till en enhet som slutade säljas för fem år sedan och används av ett fåtal personer.
Särskilt inte när kartorna blivit så stora pga nya adresser och sevärdheter att de inte får plats, eller den enda person som vet hur man kör den gamla programvaran gått i pension.
Kanske man måste lägga hundratusentals kronor på att göra omvandlingsprogramvara.

Detta är anledningen till att Android Auto och Apple Carplay tar över marknaden - din telefon blir aldrig för gammal.
Skriv svar