En enpunksmetod för kalibrering med koksalt till 75% beskrivs här.
https://ruuvi.com/how-to-calibrate-a-hy ... ty-sensor/
Här beskrivs fyra punkter, inklusive koksalt.
LiCl: 11,30%
MgCl: 32,78%
NaCL: 75,29%
KCl: 84,34%
https://www.allaboutcircuits.com/projec ... ty-sensor/
/Pi
Hygrometer som fungerar
-
Re: Hygrometer som fungerar
Kärnfrågan är väl vilken noggrannhet man behöver.
Är syftet att få ett behagligt inomhusklimat är väl inte noggrannheten så viktig?
Människan har ju väldigt stor acceptans för skiftande rh. Risken för mögel börjar högt uppe och då är det heller inte fråga om någon gräns som kräver stor noggrannhet. Är det för virus och kvalster man mäter är det heller inte några större krav på noggrannhet. Människan vill ju inte ha för torrt, under 30% rh börjar en del reagera, men det är väl inte direkt någon fara.
Jag är uppvuxen i norrlands inland. På vintern hade vi ner runt 10% rh på jobbet när jag bodde där uppe. Folk med astma och allergier mådde inte bra och elektronik gick sönder hela tiden. Miljöingenjören var dit och mätte med hårhygrometer. Vi hade den stående ungefär en vecka och registrera rh. När det blev under - 30 grader gick hela tiden rh ner vi var under 10% rh när han avbröt. Sedan blev det en biffig luftfuktare. Folk började må bättre och problemen med trasig elektronik blev markant bättre.
När vi pratar temperatur är noggrannheten betydligt viktigare. En grad hit eller dit påverkar oss mycket samt påverkar energiförbrukningen.

Om jag lägger 500 gram molecular sieve i botten på en 1 liter burk som förseglas, borde jag inte kunna räkna med att den relativa luftfuktigheten där 24 timmar senare är 0%? Kan man kalibrera vid 0 och 75 borde man få ett bra värde.
- Louis de Broglie
Detta är lite off topic, men jag skriver ändå; jag har funderat på att uppfinna en hygrometer som funkar på samma sätt som en bimetall-termostat. Två olika material ihopsatta, där det ena utvidgar sig (eller kontraherar) vid ökad luftfuktighet och det andra inte. Frågan är bara vilka material man ska använda? Några tips?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
redan uppfunnen, den kallas "väderpinne" och görs av en grankvist
https://www.svt.se/vader/vaderpinne

Väderpinnen är en grankvist monterad upp och ned på en träplatta eller liknande och den reagerar på luftens fuktighet.
Det fungerar så att grenen sväller och krymper mer på undersidan än på ovansidan.
På granens grenar utvecklas på undersidan så kallad reaktionsved för att kompensera för den ökade belastningen som uppstår när grenar växer horisontellt.
Trä sväller vid fukt och krymper vid torka vilket gör att väderpinnen böjer sig ner vid hög luftfuktighet och upp när det blir torrare.
När pinnen blir blöt sväller undersidan (reaktionsveden) ca 10 gånger mer än översidan.
https://www.svt.se/vader/vaderpinne
- Mizzarrogh
Jepp, de brukar sälja snidade gubbar på marknaden här...
Hursomhelst, en elektrisk sensor av idag arbetar som så att resistansen förändras relativt mot luftens fuktighet.
(ett vanligt misstag på många Kinatillverkade prylar är att använda själva sensorn som direkt resistor, vilket man inte kan göra då detta skapar en elektrokemisk reaktion inuti sensorn, man måste alltid bygga kretsen runt den, inte "genom" den. (Jag har för mig att Big Clive gjort en video om detta också))
Gamla termostater för centralreglering av elektriska element hade en sådan bimetalltunga man fick sedan ställa in kontakterna med en skruv så att det stämde och den övre liggande kontakten satt på en skruv man kunde ställa med ett vred till önskad rumstemperatur.

Hursomhelst, en elektrisk sensor av idag arbetar som så att resistansen förändras relativt mot luftens fuktighet.
(ett vanligt misstag på många Kinatillverkade prylar är att använda själva sensorn som direkt resistor, vilket man inte kan göra då detta skapar en elektrokemisk reaktion inuti sensorn, man måste alltid bygga kretsen runt den, inte "genom" den. (Jag har för mig att Big Clive gjort en video om detta också))
Gamla termostater för centralreglering av elektriska element hade en sådan bimetalltunga man fick sedan ställa in kontakterna med en skruv så att det stämde och den övre liggande kontakten satt på en skruv man kunde ställa med ett vred till önskad rumstemperatur.

Skaffade en TFA precisionshygrometer, enligt instruktionen ska den kalibreras var 6.e månad. Gjorde ett test med fuktigt salt och får 72%, dvs 3% från det riktiga värdet vilket är tillräckligt för mina mätningar.