Regler för 230V på PCB

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MiaM

Re: Regler för 230V på PCB

Inlägg av MiaM »

Jag vet inte om detta var faktiska regler eller tumregler, men det som lärdes ut förr var:

Avstånd mellan strömförande del och beröringsbar del: 6mm
Avstånd mellan fas/nolla: 4mm

I "svåra situationer" kan man gå ner till halva avståndet.

Källa: 40 år gammalt minne som kanske gaggats till under åren, baserat på vad jag tror stod i Josty Kit Allmän Elektronik AE80. Eller möjligtvis nåt som stod i tidningen Allt om Elektronik, eller nån av de andra elektronikböckerna från då det begav sig.

Jag skulle t.ex. inte använda 5,08mm-stiftlist med beröringsbar ledare invid strömförande ledare, utan i så fall helt enkelt skippa ett stift.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Jo det gör du, via skatten
Användarvisningsbild
ajje

Inlägg av ajje »

ToPNoTCH skrev: 6 maj 2023, 00:29:29 Kostar ju pengar att ta fram lagar med, men du behöver ju inte betala för lagboken.
Fast lagarna tar staten fram för dina skattepengar.

Standarder är ju ingen lag, utan bara ett förslag på hur du ska göra något säkert.
Du kan göra på annat sätt om du kan bevisa att det är minst lika säkert. Att betala för standarden och sedan följa den är billigt i jämförelse med att utföra all nödvändig provning och dokumentation som krävs för att visa att din produkt är minst lika säker.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Angående standarder, så alla som har en kommersiell verksamhet (eller motsvarande) av icke försumbar omfattning kommer ändå betala för dessa, och för dessa så är nog kostnaden mer lön att någon ska läsa igenom relevanta delar av standarden än att köpa standarden.

Med andra ord är detta en ekonomisk transaktion som inte på något sätt styr vad kommersiella aktörer faktiskt gör.

För till exempel en privatperson, som t.ex. en hobbyist här på forumet, så utgör avgiften för standarden enbart ett krokben som ofta resulterar i att man inte läser standarden snarare än att man faktiskt betalar för standarden.

Min bestämda åsikt är att denna typ av standarder bör vara skattefinansierade. Om kostnaden för att driva t.ex. SIS skulle anses mer än försumbart ifall skattepengar skulle betala så får man väl helt enkelt lägga på 0,00001% extra skatt på cirka alla kommersiella verksamheter.

Det är samhällsnyttigt att denna typ av information finns tillgänglig utan betalväggar. Jämför t.ex. väderprognoser och väderdata, också samhällsnyttigt att det finns tillgängligt utan avgift. Jag är helt övertygad om att ifall folk skulle behöva betala någon hundring per månad för att t.ex. få tillgång till SMHIs åskradar så skulle många låta bli eftersom det är billigare att köpa nytt DSL-modem en gång om året än att betala för radartjänsten. Men när radartjänsten finns gratis så är det lätt att kasta ett öga på den då och då och enkelt avgöra att åska kan förekomma inom den närmaste tiden.

Påsamma sätt så kan det enbart finnas fördelar om standarden för isolationsavstånd/beröringsskydd för strömförande delar är publikt tillgängligt.

Bonus: Något som verkligen borde vara förbjudet är när lagar och myndigheters regler (som i praktiken också är att betrakta som lagar) refererar till standarder som är avgiftsbelagda att ta del av.

Angående elsäkerhet så anser jag att det är förkastligt att man kan få en installation godkänd i en inspektion (i de fall där detta behöver göras) om man följer en standard som inte är fritt tillgänglig (och med fritt avser jag avgiftsfritt).

Jag har full förståelse för att det förr kostade pengar att ordna fysiska papperskopior eller lite mer nyligen pressa och distribuera CD-ROM eller liknande. Men idag så räcker det att lägga ut filer online, och vill man slippa kostnaden för datatrafiken så kan man dela ut dem som torrentfiler. Den som vill ha certifierad säker källa kan få betala en slant för vanlig nedladdning eller rent av fysiska kopior.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Lite småjobbig videoserie (3 delar) från Elektor, men ganska bra om man vill öka förståelsen av IEC standarden för skyddsavstånden vid PCB-design hittar du här. I del tre får du en länk till en kalkylator (som är lite rörig vid en första anblick, men som är enklare att använda om man orkar titta igenom alla videorna) 8)
Nerre

Inlägg av Nerre »

MiaM skrev: 6 maj 2023, 10:45:22 Min bestämda åsikt är att denna typ av standarder bör vara skattefinansierade. Om kostnaden för att driva t.ex. SIS skulle anses mer än försumbart ifall skattepengar skulle betala så får man väl helt enkelt lägga på 0,00001% extra skatt på cirka alla kommersiella verksamheter.
SIS säljer främst standarder, utvecklingen av standarder för elektriska produkter görs normalt inom CENELEC (där SIS iofs är medlem).

https://www.cencenelec.eu/

I Sverige är det främst SEK som representerar.

https://elstandard.se/

Det är alltså många olika organisationer involverade, så att skattefinansiera skulle kräva internationella överenskommelser mellan hundratals länder om hur standardiseringen ska ske.

Sen får man inte glömma att många av medlemmarna i de tekniska kommittéerna kommer från olika testhus och industrin, och deltar på sin arbetstid. Så även industrin plöjer ner en massa pengar i standardiseringsarbetet.
Skriv svar