Regler för 230V på PCB

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
johankson

Regler för 230V på PCB

Inlägg av johankson »

Hej!

Jag håller på att lära mig PCB design och blev lite fundersam på billiga reläkort man köper från öster.

Min efterforskning (läs googling) visar att man ska ha minst 4 mm banor och helst lika mycket mellanrum för 230V (som ev kan maxa på 10A). De kort man ser är ju inte i närheten av det. Finns det något regelverk för detta?

Hur som helst så kommer de flesta skruvplintar mm med ett pinavstånd på ca 3.5 mm. Hur tänker man med avstånd där? Koppar till koppar är då bara 1.5 mm?

Har räknat på 2 oz/ft^2 kopparlager.

Jag antar att man kan räkna in faktorer som kylning och slots i detta också. Har sett att en del verkar förtenna banorna eller löder in koppartråd?

Genuint nyfiken :D
rikkitikkitavi

Re: Regler för 230V på PCB

Inlägg av rikkitikkitavi »

Det finns standarder man följer, alltså designkrav och dessa är harmoniserade vilket betyder att de grasnakde så du uppfyller regelkraven för CE märkning . Det är ett lagkrav för produkter som släpps på marknaden i EU.

Privat bruk är en gråzon, men du är ansvarig för ev skada orsakad av produkten.

Och som du märker står CE för Chinese Export. Inte att man följt normer och standarder.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Isoleringsavstånd ska vara minst 5 mm för 230Vac har jag blivit tillsagt.

Det kan lösas med kontaktdon med 5,08 mm pinavstånd.

Men ledningsbredd beror uteslutande på den maximala ström som kan/ska gå genom dom.
johankson

Inlägg av johankson »

Supertack för svar!
rikkitikkitavi skrev: 4 maj 2023, 15:06:27 Det finns standarder man följer, alltså designkrav och dessa är harmoniserade vilket betyder att de grasnakde så du uppfyller regelkraven för CE märkning . Det är ett lagkrav för produkter som släpps på marknaden i EU.
Var finns dessa standarder? Jag söker och söker, men måste ha hamnat snett på internet.
rikkitikkitavi skrev: 4 maj 2023, 15:06:27 Privat bruk är en gråzon, men du är ansvarig för ev skada orsakad av produkten.
Inget problem då jag inte tänker designa nåt sånt kort. :)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

sis.se tex men tyvärr långt ifrån fritt tillgängliga.
johankson

Inlägg av johankson »

Supertack för svar!
Icecap skrev: 4 maj 2023, 15:20:01 Isoleringsavstånd ska vara minst 5 mm för 230Vac har jag blivit tillsagt.

Det kan lösas med kontaktdon med 5,08 mm pinavstånd.
Fast pinnarna har en storlek också. När man räknar bort den (på 5.08 mm pitch), så blir det bara 3 mm kvar.
Hur som så är det väldigt sällan man ser den storleken på anslutningar även om de är märkta med 10A.
johankson

Inlägg av johankson »

danei skrev: 4 maj 2023, 15:36:54 sis.se tex men tyvärr långt ifrån fritt tillgängliga.
Typiskt. Kul med regler som man inte vill berätta om (på ett enkelt sätt) :D
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

5,08 mm don duger fint. Jag var oklar men mellan FAS o skyddsjord ska det vara minst 5 mm.

Så i den konstruktion jag tänkar på hade vi kopplat Skyddsjord - Nollan - Fas.

Då uppfylls kravet på 5 mm mellan skyddsjord o fas.
Har för mig att det var 3 mm för "allt annat".
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

johankson skrev: 4 maj 2023, 15:50:46
danei skrev: 4 maj 2023, 15:36:54 sis.se tex men tyvärr långt ifrån fritt tillgängliga.
Typiskt. Kul med regler som man inte vill berätta om (på ett enkelt sätt) :D
Om man tar med alla kostnader för ett företag när det gäller att utveckla och ev testa produkten mot standard för att CE märka den är kostnaden minimal.

När det gäller för hobbyändamål så har du redan fått det viktigaste. Det finns även tidigare trådar så om du söker i forumet hittar du en del.

Och du, det finns alltid ett par st som skriver i stil med "om du måste fråga så saknar du kunskaper och då skall du inte hålla på med det, det är olagligt/förbjudet/olämpligt/osunt/osv.

Skit i det. Kunskap är en lätt ryggsäck att bära.

Men 230VAC är farligt på fler sätt än man ofta tänker på. Även om man tänker på mycket.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Och du, det finns alltid ett par st som skriver i stil med "om du måste fråga så saknar du kunskaper och då skall du inte hålla på med det, det är olagligt/förbjudet/olämpligt/osunt/osv.
Nja, det handlar väl för det mesta om när en förstainläggare frågar hur han skall koppla in diverse saker i sin elinstallation.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

En viktig sak att tänka på är att man pratar om två olika mått, dels luftavståndet mellan till exempel 2 pinnar och krypavståndet, dvs den totala vägen mellan två kopparbanor, krypavståndet kan man öka på ett enkelt sätt, genom att fräsa ut slitsar i kortet mellan kopparbanorna, Luftavståndet kan man bara öka genom att sätta komponenterna längre i från varandra.
gkar

Inlägg av gkar »

Kolla om du kan få tag på EN/IEC 62368, där står det du vill veta. Om du kan hitta EN/IEC 60950, som var den gamla standarden, tror jag utan att kolla att det är samma avstånd, kan hända att det skiljer något.

Sedan finns det mer saker att ta hänsyn till, t.ex. om du är på högre höjd, typiskt mer än 2000m, smutsig miljö mm.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det är skillnad på avstånd pol-pol (grundisolation) och nätspänning-klenspänning (dubbel/förstärkt isolation).

Men det finns en massa andra parametrar än arbetsspänningen att ta hänsyn till, t.ex. nedsmutsningsgrad (pollution degree) och förvänta transientnivå (CAT). Krypavstånd beror dessutom på materialets CTI (Comparative Tracking Index har jag för mig det står för).

Dessutom är det t.ex. så att om du har en transformator på 230/24 V så kan isolationen behöva baseras på 254 V (summan av de två spänningarna), eftersom beroende på hur sekundärsidan jordas så kan spänningen över isolationen bli 254 V.

Det är med andra ord inte helt trivialt. I switchade nätdelar kan man behöva mäta spänningen med differentialprob mellan alla pinnar på trafon för att få fram arbetsspänningen.
Nerre

Inlägg av Nerre »

johankson skrev: 4 maj 2023, 15:49:50 Fast pinnarna har en storlek också.
För att inte tala om lödöarna för pinnarna.

När det gäller kostnaden för standarder så kostar det pengar att ta fram en standard, därför tar standardiseringsorganen tyvärr betalt för standarderna.
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Kostar ju pengar att ta fram lagar med, men du behöver ju inte betala för lagboken.
Skriv svar