Smärre problem med nytt labbagg

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MiaM

Re: Smärre problem med nytt labbagg

Inlägg av MiaM »

Se dock upp för att framförallt de större 19"-monterade Oltronixnätaggen kan vara rejält komplicerade att felsöka/reparera om något går sönder. Om jag fattat rätt så kombinerar de switchning med linjär reglering, och switchningen är väl dessutom fasvinkelstyrd triac på nätfrekvensen snarare än nåt modernt med hög frekvens.

De kan vara ett riktigt bra köp om man får tag på ett till lågt pris. Ett vanligt fel är att det inbyggda överspänningsskyddet som består av en justerbar crowbar har körts så att tyristorn stekts så den blivit kortsluten, och därför kan man bara få ut kanske nån enstaka volt innan agget strömbegränsar. Detta är lätt att laga eller åtminstone lobotomera bort (bara löda loss anslutningar på tyristorn och se till att överspänningsreglaget står på max spänning). Men om det är nåt fel på nåt annat så kan det vara krångligare.

Har ett sånt som ska ge 0-60V 0-10A (eller är det 11A?). Egentligen rätt bra agg, och jag klagar inte eftersom det var rimligt pris som auktionsfynd. Men förutom kortsluten tyristor som nyss nämnts så är det något knas med regleringen som gör att det ibland liksom inte är suget på att orka ge ordentligt med ström, typ spänningen sjunker även med ganska låg last (säg bara nån ampere eller så), medan andra tillfällen går det utmärkt. Gissningsvis så är det kanske läge att allmänt byta alla kondensatorer, men svårt att veta.

Med tanke på hur mycket jobb det kan vara att reparera den typ av nätagg så kan man nog lika gärna lägga samma tid och pengar på att bygga ett eget linjärreglerat agg. Visserligen ett klenare agg, men ändå ett agg som man vet har färska komponenter och som med största sannolikhet antingen fungerar utmärkt eller inte alls.
opampen

Inlägg av opampen »

Helt rätt! Bygga själv är bäst!
opampen

Inlägg av opampen »

Humulus skrev: 29 april 2023, 21:01:30 Jag skulle säga att om man bara ska ha ETT labbAgg så ska det vara linjärt. (Och gärna bra kvalitet).
Men dom flesta här har väl liksom jag en hel hög... :D
Ett tips om man vill ha processorstyrning är ju att köpa ett Bucket-agg typ Riden och hänga på stt
ordinarie "dumma" nätagg. Då har man ju tillgång till båda dera :)
Sen fortsätter jag att tycka att man ska iaf ha byggt åtm ett själv! Det gör att man har lättare att
förstå vilka krav och begränsningar man kan ha på ett kommersiellt.
Den kombon förstod jag inte?

Men du har helt rätt i att man bör bygga minst ett själv! Det är som sagt både roligt o lärorikt och man får det som man vill ha det! Kan man bygga rätt och gör det på ett proffsigt sätt så kan man få ett agg. som är betydligt bättre än ett kommersiellt!
Användarvisningsbild
Humulus

Inlägg av Humulus »

Nja "kombon" är väl att om du har ett enkelt "dumt" aggregat som du kanske bara kan styra spänning
och i bästa fall ström, så kan du ju koppla in ett Riden60006 eller något av dom som klarar mer effekt
och vips så har du ett programerbart agg där du kan ställa in det mesta och även få ut kurvor etc. via
mobil eller PC. (Om man nu har behov av det).
opampen

Inlägg av opampen »

Jo, det är ju bra men bara inte den dåliga spänningen fortplantar sig till det linjära agget vilket kan finnas en risk!

Dessa höga frekvenser från ett switch agg kan ha en förmåga att slå igenom. Men det beror givetvis på hur bra sw. agget är på att filtrera från början och även hur bra filtrering det finns efter!
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag tycker gamla oltronix trasslar rätt mycket, fast det är väl kanske mest för att dom jag har är gamla.

Tror bara ett av mina faktiskt funkar som det ska, om man inte räknar med mitt Oltronix A2,5K-10R, som ju är 10-2500V.. så inte så användbart för normala saker..
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Oltronix är kanske som Tandberg kassettdäck, d.v.s. om man inte köper ett från nåt företag med högt pris och bra garanti så får man något av de exemplar som andra redan ratat pga att de strular. Medan de som redan har ett sen då det begav sig så att säga är väldigt nöjda, så nöjda att det aldrig dyker upp några bra exemplar på begagnatmarknaden?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag tror grundproblemet är att dom oftast är väldigt gamla. mina D15-2d är från 1967 om jag minns rätt, och så har jag ett ännu äldre med våffelkontakt och rör-styrning, 50-tal ?

..Det borde jag sälja, men det trasslade på nåt sätt vill jag minnas..

Men vi har ett par oltronix i bruk på jobbet fortfarande, men dom är nog ffrån 80tal ? ..tror faktiskt dom kalibreras också.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Mitt intryck är iofs att elektronik som används något sånär regelbundet, alltså på sin höjd några få års mellanrum, verkar hålla väldigt väldigt länge om det inte ingår några ökänt problematiska komponenter (typ ytmonterade elektrolyter från början av 90-talet, germaniumtransistorer, vissa japanska transistorer från 70-talet, vissa fabrikat på hålmonterade elektrolytkondingar (ROE? Frako?) osv).
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Jag summerar era ord lite, visst är det två läger men jag tycker att förklaringarna finns här.

Detta ÄR den ultimata kinesium-produkten. Billig och full av specs och features.
Det har påverkat designen och då får man ta lösningarna med att det är billigare att kasta kondingar på den än att lösa bruset. För switchad är den och då lär det brusa bra.

Jag hade väl hoppats att kunna ha en riktig reglering, och på ett sätt har jag ju det. Men kapacitansen innebär helt enkelt att små strömmar blir svårt oavsett, och att gå från ingen last till begränsning av liten ström är att glömma utan en spik innan kondingarna är "urladdade".
Med det i åtanke får agget användas till det man kan ha det då och komplettera med ett mindre bättre agg.

Byggt egna agg har jag gjort i skolan så det räcker, och ett väldigt enkelt byggdes med just en 2N3055 i TO-3 kapsel. Tålde hur mycket som helst! :D
Men jag är inte så sugen på att ha ett hemmabygge utan vettig kapsling med mera, så jag ska nog hellre söka rätt på ett bra köpt alternativ, begagnat eller inte. Max 30V 3A duger ju gott och väl till mycket av det finare. 12V 1A skulle räcka långt även det.
opampen

Inlägg av opampen »

Det är väl bra! Ofta räcker det med någon amp. och upp till 30V. Gör så att du hittar något som är lite finare än kinsen som du använder till lite känsligare elektronik som microkontroller, op-kretsar mm.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

För att vara riktigt användbart så krävs det mer än en spänning. T.ex. +/- 0-15V 0.5A samt +5V och +3.3V fasta spänningar med 1A räcker en bra bit till moderna kretsar. Sådana aggregat kostar omotiverat mycket att köpa, men är lätta att bygga själv. Digitalvisning av all ström/spänning behövs inte. Ratten för 0-15 kan graderas liksom strömgränsen och en LED som visar att strömgräns uppnåtts kan visa när något är riktigt fel.
opampen

Inlägg av opampen »

Helt riktigt! Värt att påpeka att det ska vara +/- utspänning för bl.a. op-kretsar som i många fall kräver dubbel matning! Kanske också en fast utgång på +5V. om du labbar med TTL kretsar mm.

Och som sagts tidigare är ett enkelt men bra agg. lätt att bygga själv.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Är det verkligen så enkelt. Såg ett hemmabygge i en annan tråd och där såg det ut som att det räckte med att en löddning till en kabel skulle gå av för att riskera att göra utgången farlig. Riskanalys och elsäkerhetskrav är nog det svåra.

Även jag själv byggde ett labbaggregat när jag gick i gymnasiet. Gjorde det på en spånskiva vill jag minnas. MOSFET på low side och operationsförstärkare till regleringen. Dock endast för att lära mig.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

opampen skrev: 3 maj 2023, 15:47:00 Helt riktigt! Värt att påpeka att det ska vara +/- utspänning för bl.a. op-kretsar som i många fall kräver dubbel matning! Kanske också en fast utgång på +5V. om du labbar med TTL kretsar mm.
För just det specifika området är det ju bra, men ska man ha positiv/negativ utspänning filtrerar man snabbrt bort typ 99% av alla labbagg på marknaden.

Jag har ett sådant (från powerbox), det har jag bara använt när jag labbat just med opampar, i samtliga övriga fall använder jag ett vanligt.

Jag har f.ö kvar det labbagget jag byggde som tonåring, men jag använder det inte, delsvis för att jag pga kostnadsskäl rationaliserade bort amperemätaren, det ger om jag minns rätt ca 0-28V 2A samt en separat 5V 1A-utgång.
Skriv svar