Smärre problem med nytt labbagg

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Smärre problem med nytt labbagg

Inlägg av FormerMazda »

Jag köpte mig ett nytt labbagg efter lite vingliga tankar och idéer: viewtopic.php?t=105809

Så det blev alltså ett Wanptek DPC605U

Det gör väl precis vad det ska, och visar faktiskt ganska exakta mätvärden.
Men det har ett enormt stort problem.
På utgång sitter det så mycket kondingar så även om man har strömbegränsat till typ ingen ström alls så kommer dessa laddas upp och kunna ge en kortvarig ström på hur många amp som helst.
Ställer jag agget på typ 24V och 100mA så blir det en ljudlig knall och ljusbåge ändå, och sen går agget i CC.
Syns också om man olastat sänker spänningen så dalar den sakta neråt.

Öppnade upp och konstaterade att det sitter 2st 470uF och 1st 1000uF parallellt med varandra på utgången.

Jag är ju bra sugen på att fimpa allt utom en 470uF, men tänkte kolla lite vad ni tror om saken?
Har dom annan funktion än glättning?
Kan agget vara så kass gjort att utan all den glättningen så blir utspänningen så ful att den i princip blir oanvändbar?
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Smärre problem med nytt labbagg

Inlägg av Icecap »

De kondingar sitter ganska säkert där för att undvika självsväng vid vissa belastningar.
Jag vill kraftigt avråda från att ta bort dom.

Finns det inte en "Output on/off"-knapp?
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Finns ingen sådan knapp.

Men med all den kapacitansen så kommer man ju aldrig kunna ha en lägre strömbegränsning då dom lagrar så mycket energi?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

För små laster på <1A är det bättre med ett litet linjärt aggregat som kan reagera snabbt.
svanted

Inlägg av svanted »

jag har alltid haft klart för mig att man inte har stora kondingar EFTER strömbegränsningar, då funkar ju inte strömbegränsningen....
t.e.x. typ 7805 e.d. minsta möjliga, brukar vara 1uF...
det gäller ju även nätaggregat som ditt,
så du har helt rätt,
men om det går att ta bort den återstår nog att testa.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Exakt min tanke, det kan ju inte gå att strömreglera med för mycket konding?

Men jag blir gärna undervisad i saken.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Det Du har där är en helt normal konstruktion, om än hyfsat stora kondingar i Ditt fall..
Hur mycket strömbegränsningens egenskaper inverkar beror på vad Du skall göra. Den funkar ju utmärkt för att skydda mot höga strömmar när Du skall felsöka något. Tåler aggregatet backspänning funkar det också finf för att ladda NiMH/bly/LiPO.

Däremot blir det tjoff om Du ansluter en LED eller annat ömtåligt objekt som skall drivas med en viss ström. Den risken kvarstår även med 470µF. Då får Du smyga upp spänningen tills strömgränsen uppnås när det behövs.
Ta inte bort kondingarna, de finns där av en anledning.
svanted

Inlägg av svanted »

Det är helt fel, man kan inte kalla det för strömbegränsande strömkälla när det sitter en stor konding på utgången. En nätdel med strömbegränsning ska reagera blixtsnabbt och klippa spänningen om det man driver plötsligt börjar dra för mycket ström! Hur ska det annars fungera? Det hjälper ju inte att ”smyga upp spänningen” med en strömbegränsad strömkälla på tex 1A om kondingen ger kanske 10A eller tom mer, ett kort ögonblick när lasten kortsluter?!?!?
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Man kan kalla det för typisk lågpriskonstruktion av ett typiskt lågprisaggregat. Det där är väl ett switchat aggregat? Ett enkelt sätt att pressa switchripple och förbättra dynamisk reglering är att hänga på ett stadigt knippe kondingar på utgången. Flera stycken mindre för att pressa ESR och få bättre verkan än med en stor.

Ett switchat labbaggregat måste ha en linjär efter-regulator för att få goda prestanda. Det är helt enkelt omöjligt att konstruera en switchare som ger finström, speciellt över ett stort spännings- och strömområde.

Strömgränsens begränsningar är knappast det största problemet med den aktuella pjäsen. Hur ser spänningen ut på ett scope vid olika spänningar/laster? Hur klarar regleringen stora, snabba lastvariationer?

Leta efter ett litet begagnat aggregat från de bättre tillverkarna för finström och använd den här kinesen till grövre ändamål.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Utöver pressat pris tror jag ibland stora utgångskondensatorer blir ett resultat av okunskap från konstruktören som inte haft koll på regleringen.

Vill man ha helt utan utgångskondensatorer finns även labbaggregat som liknar mer en generell förstärkare. Dessa kan kallas "four quadrant" eller ”bipolar".
opampen

Inlägg av opampen »

Det verkar som det där agget är en billig konstruktion! Typiskt en del Kina produkter! Okunskap hos konstruktören som sagt!

Jag tycker du ska antingen om du kan bygga ett linjär reglerat aggregat själv. Här finns en byggsats från Electrokit. Med den gamla trotjänaren LM723. Titta på länken: https://www.electrokit.com/produkt/vari ... -0-30v-3a/

Eller titta på begagnade marknaden efter linjärreglerade agg.

I första hand ska du söka efter Oltronix stabbar som var nätaggen rolls kan man säga. Vi hade dom på jobbet och har stor erfarenhet av dessa! Mycket bra reglering och stryktåliga! En riktig arbets häst! Dessa finns i många olika versioner allt från några Amp. till riktiga kraftagg. Du behöver lämpligen ca. 0-30V. 2-3A.

Det var ju Karl O Olsson som började tillverkningen slutet av 50-talet med rör bestyckade stabbar men senare med transistorer och IC. Tyvärr har tillverkningen upphört men som sagt det finns en hel del på begagnade marknaden.

Jag måste berömma deras kvalitet och eleganta design! Titta på länken här får du se: https://www.google.com/search?q=oltroni ... =937&dpr=1

Här en av mina favoriter: https://www.ricardo.ch/de/a/labor-netzt ... 106224354/

Snygga analoga visar instrument för ström och spänningsvisning!

Titta på dessa pärlor! Elegant konstruktion! B60 har rör i utgånssteget. Det var ju vanligt att blanda både trissor och rör vid den här tidn. 1965. Snyggt med kabelstammarna och fina kort!

Senast redigerad av opampen 29 april 2023, 14:46:02, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Gamla Oltronix får man vara lite försiktiga med. Jag vet minst två företag här i Göteborg som förbjudit att låta Oltronix labbaggregat stå på obevakat då ett par stycken tagit eld.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Tror näppeligen det är okunskap hos konstruktören. Hen har åstadkommit precis vad som begärdes: Kraftigt, imponerande och billigt. Då blir det en slutprodukt likt denna. Det bara är så.

Finns ångerveckor kvar och inga brutna sigill så överväg att ångra köpet.

Håller helt med föregående om Oltronix, bättre finns inte. Ett beggat kvalitetsaggregat är bästa valet. Oltronix finns det dokumentation till. De kan lagas. Ett beggat är helt ok även om det är sönder, givet att trafon är hel. Resten är standardkomponenter eller utbytbart.

Detsamma gäller även andrakvalitetsfabrikat. Se bara till att det finns dokumentation, det är fritt från specialkomponenter och att trafon är hel.

Det är en stor fördel att vara utan mikroprocessorer, menyer, minnen, fjärrstyrning o.dyl. krafs. Betydligt mindre risk att något brinner upp... För allt annat än automatiserad provning är det bara ett förbannat elände att ha.

Tillägg: Beskriv lite mer vad det var för några Oltronix och vad orsaken var.
opampen

Inlägg av opampen »

Helt rätt Marta! Det var riktiga grejer!

Ja, visst har det gått troll i att sätta in processorer i allt nu för tiden! Dom aggen kommer inte fungera om 55 år som kära B60 gör fortfarande! För det kommer väl inte finnas uppdateringfiler till den! Då kommer väl dom troligen att skrotas fast det kanske inte alls är något fel i övrigt! Suck säger jag ibland. Använd processorer där det verkligen behövs istället! Men du vet det var kvalitet på den tiden.
Användarvisningsbild
Humulus

Inlägg av Humulus »

Jag skulle säga att om man bara ska ha ETT labbAgg så ska det vara linjärt. (Och gärna bra kvalitet).
Men dom flesta här har väl liksom jag en hel hög... :D
Ett tips om man vill ha processorstyrning är ju att köpa ett Bucket-agg typ Riden och hänga på stt
ordinarie "dumma" nätagg. Då har man ju tillgång till båda dera :)
Sen fortsätter jag att tycka att man ska iaf ha byggt åtm ett själv! Det gör att man har lättare att
förstå vilka krav och begränsningar man kan ha på ett kommersiellt.
Skriv svar