Säkert & billigt labbaggregat?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
opampen

Re: Säkert & billigt labbaggregat?

Inlägg av opampen »

Snyggt bygge Humulus! Tror jag sett hans bygge tidigare!

Här ett exempel på hur man kan öka ström uttaget för en LM317. Samt en ström begränsare/kortslutnings skydd: Men det finns många andra varianter också på lösningar med LM317/LM337. Precis som Mia sa här finns lösningar där man tillför en negativ spänning till LM317 för att få 0 Volt ut. En lösning är att snvända op-krets men det går även med några transistorer.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Lite varstans kan man hitta ett aggregat som heter GOPHERT CPS-3205 (eller något sådant), specat 0-32V, 0-5A. Mitt är flera år gammalt och har funkat sketabra. Just att man kan plocka ut ganska mycket ström är ibland ett stort plus.

Ett gammalt projekt som har just "breadboard" som tema är en apparat med ett stort breadboard och inbyggt fasta aggregat för + och -15V (78/7915) samt ett enkelt justerbart 0-24V byggt av ett kit från Electrokit. Det senare har omkopplare för hög/låg (2x12V-trafo).
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Vet inte hur det påverkar data på regleringen, men allmänt så skulle jag rekommendera att ha de justerbara motstånden (omkopplare och pot) parallellt med R4 snarare än R5. Problemet med att ha dem över R5 som i schemat ovan är att om det blir glapp så ökar utspänningen. Om de sitter över R4 så minskar utspänningen om det glappar. Och är det något man kan vara säker på så är det att pottar och omkopplare nån gång i framtiden kommer glappa.
opampen

Inlägg av opampen »

Du har helt rätt! När jag byggde mitt bästa labb agg. för många år sedan tog jag hänsyn till det!
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Det blir ju varierand återkoppling oavsett var poten sätts. En konding mellan utgång och regleringång kan förbättra. Är ju definitivt säkrare att ha poten i övre delen. En nackdel är olinjäritet. Förr fanns det antilog potar som funkade hyfsat bra till detta.

En MOS till att ge mera ström är inget bra, Vgs gör att det tappas för mycket späning. En enkel modern PNP BJT med god förstärkning kan ge hyfsad ström med den basström som finns tillgänglig.

Används omkopplare med fasta spänningar i nedre halvan av spänningsdelaren så bör den absolut vara "make before break" för att undvika spänningstoppar när den vrids.

Dioder för att skydda mot backspänning, som där är i något schema, är viktigt om agget används för serie- eller parallellkoppling, eller för att ladda batterier.
ghu

Inlägg av ghu »

MiaM skrev: 26 april 2023, 08:02:01 Vet inte hur det påverkar data på regleringen, men allmänt så skulle jag rekommendera att ha de justerbara motstånden (omkopplare och pot) parallellt med R4 snarare än R5. Problemet med att ha dem över R5 som i schemat ovan är att om det blir glapp så ökar utspänningen. Om de sitter över R4 så minskar utspänningen om det glappar. Och är det något man kan vara säker på så är det att pottar och omkopplare nån gång i framtiden kommer glappa.
Detta är inte lätt att åstadkomma med LM317 eftersom den kräver en minimum load current på 10 mA.
LM317 reglerar utspänningen genom att hålla spänningen över R4 till 1,2 V.
Detta gör att R4 väljs till: R4 = 1,2 V / 0.010 A = 120 ohm.
Jag har aldrig sett att man varierar R4 av ovan nämnda anledning.
Hur skulle man dimensionera med en varierande R4 ?
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

För ett smärre spänningsområde, t.ex. 10-15V, funkar det alldeles utmärkt att variera detta motstånd. Sedan behöver juinte hela minsta last brännas av just där. Styrpinnen drar max 100µA och variationen i ström är mycket mindre än detta. Hur regleringen blir med höga värden har jag aldrig testat, där kanske blir dålig reglering eller t.o.m. instabilitet.
ghu

Inlägg av ghu »

Marta skrev: 26 april 2023, 19:39:13 För ett smärre spänningsområde, t.ex. 10-15V, funkar det alldeles utmärkt att variera detta motstånd.
Ja för 10 - 15 V fungerar det bra men för ett labaggregat 1,2 - 30 V är det inte lika lätt.
Man kan ordna 10 mA som min lastström på annat sätt exempelvis genom att belasta utgången med 120 ohm till 0 V.
Problemet är att om man då ökar utspänningen till 30 V kommer strömmen genom 120 ohms motståndet att bli 30 V / 120 ohm = 0,25 A och effekten i 120 ohms motståndet blir P = 30 V * 0,25 A = 7,5 W.

Det finns nog en anledning till att jag aldrig har sett ett "labaggregat" med LM 317 som är variabelt mellan ca 1,2 V -30 V där R4 är variabelt.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Fairchild, National, Motorola, exempel på de som har givit ut riktigt läsvärda handböcker för spänningsregulatorer.
http://www.bitsavers.org/components/fai ... ndbook.pdf
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

ghu skrev: 26 april 2023, 19:52:18
Marta skrev: 26 april 2023, 19:39:13För ett smärre spänningsområde, t.ex. 10-15V, funkar det alldeles utmärkt att variera detta motstånd.
Ja för 10 - 15 V fungerar det bra men för ett labaggregat 1,2 - 30 V är det inte lika lätt.
Man kan ordna 10 mA som min lastström på annat sätt exempelvis genom att belasta utgången med 120 ohm till 0 V.
Problemet är att om man då ökar utspänningen till 30 V kommer strömmen genom 120 ohms motståndet att bli 30 V / 120 ohm = 0,25 A och effekten i 120 ohms motståndet blir P = 30 V * 0,25 A = 7,5 W.

Det finns nog en anledning till att jag aldrig har sett ett "labaggregat" med LM 317 som är variabelt mellan ca 1,2 V -30 V där R4 är variabelt.
Konstantströmgenerator på utgången? Antingen som bara bränner dessa 10mA rakt av eller som driver en lysdiod?
Användarvisningsbild
Humulus

Inlägg av Humulus »

Verkar som tråden bytt inriktning till konstruktion av labbaggregat :D
opampen

Inlägg av opampen »

Marta skrev: 26 april 2023, 15:27:54 Det blir ju varierand återkoppling oavsett var poten sätts. En konding mellan utgång och regleringång kan förbättra. Är ju definitivt säkrare att ha poten i övre delen. En nackdel är olinjäritet. Förr fanns det antilog potar som funkade hyfsat bra till detta.

En MOS till att ge mera ström är inget bra, Vgs gör att det tappas för mycket späning. En enkel modern PNP BJT med god förstärkning kan ge hyfsad ström med den basström som finns tillgänglig.

Används omkopplare med fasta spänningar i nedre halvan av spänningsdelaren så bör den absolut vara "make before break" för att undvika spänningstoppar när den vrids.

Dioder för att skydda mot backspänning, som där är i något schema, är viktigt om agget används för serie- eller parallellkoppling, eller för att ladda batterier
Absolut! Omkopplaren ska självklart var av kortslutande typ annars finns risken att man eldar upp någon spänningskänslig koponent e.d.! Skyddsdioder också. Jag använder en konding mellan utgång och regleringång! Har inte märkt någon olinjäritet? Däremot vet jag att 723 kunde ha lite sådan hyss för sig! Där använde jag faktiskt s.ka. neg.log. pottar. Dessa pottar är dock svåra att få tag på idag. Hade turen för länge sedan att köpa från surplus av en TV-reparatör som sålde lite överblivna komponenter.

Det vanligaste är som jag själv brukar använda för att öka strömmen är en eller fler BJT beroende på strömuttaget som du mycket riktigt påminde mig om här.

Jo, som sagt min version har fungerat utmärkt annars!
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Nuts&Volts har ett användbart bygge baserat på LM317.
https://www.nutsvolts.com/magazine/arti ... wer_supply
Bild
opampen

Inlägg av opampen »

Snyggt bygge! Bra med LM317K med TO3 kåpa! Använder alltid den också, betydligt lättara att kyla! Börjar bli lite svåra att få tag på så jag köpte för ett tag sedan ett litet lager för kommande projekt.

Jag har tidigare byggt liknande fast även med LM337K så jag får symetrisk +/- spänning ut.
Skriv svar