Säkert & billigt labbaggregat?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
9voltbrain

Säkert & billigt labbaggregat?

Inlägg av 9voltbrain »

Har suttit och experimenterat med breadboards på sistone och börjar bli ganska irriterad på att använda batterier pga spänningsfall så fort som man behöver lite mer kräm. Vill inte ge för mycket pengar, men samtidigt vill jag inte ha nåt som sprängs i luften eller matar ut 230v framför mig när det pajar.

Är aggregaten från velleman nåt att ha? Tycker det här ser intressant ut. https://www.kjell.com/se/produkter/el-v ... 5-a-p44309
Även tittat på Siglent hos electrokit i 3000-kronosklassen, som jag antar vore ett step up. Tex: https://www.electrokit.com/produkt/labb ... -spd3303c/

Vilket av dessa skulle ni säga är mest prisvärt när det kommer till byggkvalité/säkerhet? Sitter ibland och pillar med kretsar som skapar höga spänningar, så jag vill helst att det ska tåla lite voltage spikes.
ASEA

Re: Säkert & billigt labbaggregat?

Inlägg av ASEA »

Jag har ett sånt Siglent som jag är nöjd med, kompakt och tyst.

Bananhonkontakterna funkar dåligt med äldre typer, möjligt att detta har förbättrats på senare årgångar då jag har en tidig version.
Jag har pillat av de yttre färgade ringarna vilket förbättrar situationen något då bananhanarna går då lite djupare in.

Att kunna slå på och av flera spänningar samtidigt är en smart feature som normalt bara brukar finns på dyrare agg.
Extra bra tex vid rep av gamla datorer och dyl som ofta behöver flera spänningar samtidigt.

Parallell och seriekoppling med en knapptryckning gör det mångsidigt, trots blygsam effekt och litet format.
Enkanaligt ger då antingen max 30V/6A eller 60V/3A.

Jag hade gärna sett en valbar automatisk minnesfunktion för senaste inställning, möjligt det finns nån firmware update som innehåller detta.
Nu startar den alltid på 10V och 3A. Men visst det går att lagra på 5 minnesplatser om man vill så inget stort problem.

Inte haft nåt problem med den, kommer inte ihåg exakt när jag köpte min, men det måste var minst 5-6år sen.

Har för mej att Dave Jones(EEV-blog) gjort en review på detta agg, kolla youtube.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Det är svårt att säga när det inte finns något att jämföra med.
Instrumentet från Electrokit har datablad så man kan se lite i varje fall. Det ser bra ut. De skriver bla. ut att de har en viss isolation vid 500V.

Kjell & Co verkar lämnat arenan för seriösa jämförelser. Inga datablad eller specifikationer över huvudtaget.
ASEA

Inlägg av ASEA »

Siglent är ett rätt vettigt märke, jag tror inte att du hittar några säkerhetsbrister. Dave Jones Review var nog på ett av de dyrare aggen i serien, men innandömet och byggkvaliten är i princip samma. Det som skiljer är en enklare frontpanel och upplösningen på justeringen, 1mV vs 10mV steg eller nåt sånt.
Jag anser denna modell som prisvärd, mkt "bang for buck" om du vill.
Men som med allt så gäller det att tänka igenom sina behov.

För att vara ett trekanals linjärt agg(=med transformator) så är det också ovanligt kompakt.
(Även om det givetvis inte går att jämföra med hur små switchade moderna labbagg blir/är i förhållande till sin effekt.)

Anledningen är dels för att det har en fläkt istället för en stor passiv kylfläns och dels för att man ställt toroidtrafon på högkant.
Det har också många trafolindningar(3-4?) det växlar mellan. Vilket i sej håller nere förlusterna som måste kylas bort.

Fläkten är reglerad och går bara när det behövs, vilket gör det rätt tyst för det mesta utom vid hög belastning.
Men inte ens då är det så jättehögt ljud, har haft digitala oscilloskop som väsnas mer.
Men är man van vid ett passivt kylt aggregat som är knäpp tyst så låter det givetvis med en fläkt och kan vara störande beroende hur man tänkt använda agget.
Personligen stör jag mej mer på högljudda oscilloskop som låter hela tiden så länge de är igång än ett nätagg som låter lite då det belastas.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Vilket av dessa skulle ni säga är mest prisvärt när det kommer till byggkvalité/säkerhet? Sitter ibland och pillar med kretsar som skapar höga spänningar, så jag vill helst att det ska tåla lite voltage spikes.
Pillar du med höga spänningar så skall du inte köra breadboards. Det kan ju också inverka vad du anser höga spänningar att vara.
Oavsett mer än 24V skulle jag aldrig köra på breadboards

Swech
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Jag använder ett siglent och provade precis, det kommer ihåg inställningen efter Powered on/off.

Ett spd3303x-e trevligt men inte budget...

Se till att det går att sätta på/stänga av utgående spänning med huvudströmmen på. Har ett äldre som alltid har output on. Så man måste dra ut sladdarna varje gång man slår på det så man inte råkat komma åt spänningsinställningen och skickar ut 12 v till något som ska ha 3.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Generellt sett så har vad jag sett Tekpower fått goda betyg och de har lite olika varianter att välja på för
riktigt bra peng.

Här är en variant https://www.newegg.com/p/1HU-00PE-00051
Amazon säljer dessa också.
Tekpower TP3005DC
DC Power Supply 30V 5A,Computer Controlled With Direct Input Set Up,
Surge Protection,Higher Precision & Lower Ripple 110V or 220V Input,
AC Power Cord Included, Like TP3005D,HY3005D
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Jag skulle rekommendera att du bygger ett linjärreglerat labbaggregat själv.
Anledningen är helt enkelt att det dels är ett projekt där man kan få lika bra resultat som färdigköpta grejer som kostar hyggliga pengar, man kan felsöka missar i bygget med en enkel multimeter och om man lyckas fynda någon form av surplustransformator (eller ta den ur någon form av skrotad elektronik) så kan bygget bli väldigt prisvärt. Detta till skillnad från många andra mät/labb-grejer som t.ex. multimeter, oscilloskop o.s.v. som man verkligen bör köpa färdigt, åtminstone om man tittar på resultat v.s. arbetsinsats och pengainsats.

Om du vill ha maximal säkerhet och inte litar på egna byggen för nätspänning så kan du börja med att köpa en transformator komplett i kapsling som ger lämplig spänning och ström ut, och bygga resten själv. Annars är 230V-sidan i ett linjärreglerat nätagg väldigt enkelt. Kontaktdon eller dragavlastare och böjskydd för inkommande kabel, strömbrytare, säkringshållare och transformatorns primärsida. Allt detta ska givetvis vara lämpat för nätspänning, och samtliga delar måste vara monterade så att inget kan lossa så att berörbar del kommer emot spänningsförande del.

Det finns ett antal varianter på hur man kan bygga ett linjärreglerat nätagg. Den klassiska varianten är att använda IC-kretsen 723. Det finns mängder av exempel online och säkerligen ett antal vettiga trådar här på forumet också.

Jag rekommenderar att du åtminstone överväger att skaffa två hyggligt stora vridspoleinstrument. Även om digitala displayer är exaktare så är det lättare att snabbt se vad som händer med spänning och ström när nätagget belastas om man har analoga instrument, och är de stora nog så går det att ställa in spänning rätt exakt. (Sidospårsanekdot: Minns när Powerbox började med nätagg med digitala displayer istället för analoga för kanske 25 år sen. De digitala var såpass oexakta att utspänningen hamnade längre från önskad spänning än när man använde deras äldre agg med analoga visarinstrument, trots att de visarinstrumenten var ganska små).

Sen är ju frågan hur mycket feature creep du är sugen på. Egentligen så vill man väl ha tre utspänningar för att kunna göra en hel del labbande. Dels två spänningar som kan vara minst säg 15V, och dels en utspänning som kan vara säg uppåt 6V och som kanske orkar lite högre ström. Då kan man laborera både med logikkretsar och operationsförstärkare samtidigt. Men givetvis beror det ju på vad man labbar med, om man t.ex. reparerar bilelektronik så vill man istället ha ett agg som kan ge mellan säg 10V och kanske 15V och som orkar rätt mycket ström. Om man laborerar med att bygga slutsteg så vill man kanske istället ha ett dubbelt agg som kan ge halvhöga spänningar med hygglig ström, o.s.v.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Frågan är om det lönar sig mer än att du får insikter och kunskap.
Surplus-komponenter kan i och för sig vara vägen att vandra.
Visst, det är otroligt kul att bygga eget!
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Eller så är ett nätagg till salu just nu på forumet. Kanske lite stort att börja med, men?

viewtopic.php?p=1743746#p1743746
9voltbrain

Inlägg av 9voltbrain »

ASEA skrev: 21 april 2023, 07:21:20 Jag har ett sånt Siglent som jag är nöjd med, kompakt och tyst.

Bananhonkontakterna funkar dåligt med äldre typer, möjligt att detta har förbättrats på senare årgångar då jag har en tidig version.
Jag har pillat av de yttre färgade ringarna vilket förbättrar situationen något då bananhanarna går då lite djupare in.

Att kunna slå på och av flera spänningar samtidigt är en smart feature som normalt bara brukar finns på dyrare agg.
Extra bra tex vid rep av gamla datorer och dyl som ofta behöver flera spänningar samtidigt.

Parallell och seriekoppling med en knapptryckning gör det mångsidigt, trots blygsam effekt och litet format.
Enkanaligt ger då antingen max 30V/6A eller 60V/3A.

Jag hade gärna sett en valbar automatisk minnesfunktion för senaste inställning, möjligt det finns nån firmware update som innehåller detta.
Nu startar den alltid på 10V och 3A. Men visst det går att lagra på 5 minnesplatser om man vill så inget stort problem.

Inte haft nåt problem med den, kommer inte ihåg exakt när jag köpte min, men det måste var minst 5-6år sen.

Har för mej att Dave Jones(EEV-blog) gjort en review på detta agg, kolla youtube.
Som en annan i tråden sa så verkar dave jones endast gjort recension på X-varianten, som kostar dubbelt så mycket.
Är det C-varianten du har (som i min länk) eller den dyrare?
Vill även fråga vad siffrorna på displayen visar när man har en krets som tar ström i pulser, säg 1A, 1 Khz, 50% duty cycle. Visar den korrekt medelvärde då på 500mA, eller visar den fortfarande 1A?

Ett minus jag kan se med det är att man inte kan se vad man ställt in den på samtidigt som man ser vad man får ut. Nåt som den här gör: https://www.electrokit.com/produkt/labb ... -spd1305x/
ASEA

Inlägg av ASEA »

Det är en C jag har = LED-display. Det vet jag inte, har inte haft några sådana krav. Den visar med största sannolikhet mindre än 1A, men mer än 500mA. Enbart en multimeter som man kan lita på någelunda i sådana sammanhang kostar norr om 5000kr.
opampen

Inlägg av opampen »

Håller helt med vad Mia har sagt! Det är både roligt och lärorikt att bygga labbaggregat! Jag har byggt många under årens lopp!

Bygger man själv så får man det som man vill ha det! Ett av mina labbagg. som jag byggde för mer än tjugo år sedan funkar fantastiskt bra! Också en anledning att man kan kosta på pottar och andra detaljer som man hittat på surplus som hade varit väldigt dyra annars! Har också stora och fina glätt kondingar av hög kvalitet mm.

Ska man bygga själv ska man välja linjärreglerade aggregat! Eftersom varianten s.ka. switchade aggregat kan skapa problem och stora störningar ut till den elektroniken man ska ansluta till.

Som tidigare nämts är den gamla klassikern 723 en bra spänningsstabb. Sen har vi LM317 och LM337 som är en positv respektin negativ regulator som tillsammans ger ett symetriskt agg. Alltså +/- utspnning mot jord. Vilket är bra när man labbar med t.ex. op-kretar. LM317/LM337 klarar 1,5A med kylning. Vill man ha högre utström kan man parallell koppla med varsin effekt trissa.

Vikigt att använda korta ledningar och helst när det gäller kretskortet ett jordplan. Men det går ju också att bygga på ett typ Weroborad kort.

Här några exempel:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Nackdelen med LM317/337 är att de inte har inbyggd justering för strömbegränsninge.

Eevblog gjorde en Youtubeserie med ett nätagg byggt med LM317 som faktiskt har ställbar strömbegränsning. Tror detta löstes med en separat krets.

Oavsett om man väljer LM317/337 eller 723 så kan det vara värt att veta att det finns en viss gräns för lägsta spänning som är mer än 0V om man inte specifikt designar för att slippa detta (kräver en liten negativ spänning för 317 och 723, liten positiv spänning för 337). Minns inte exakt var denna gräns går men fritt ur minnet så är den högre för 317/337 än för 723.
Användarvisningsbild
Humulus

Inlägg av Humulus »

Ja, den stora vinsten med att bygga ett själv är ju att man (förhoppningsvis) lär
sig en del på vägen. Och det ska inte förringas även när man sedan kanske går
vidare och köper ett (eller som gissningsvis många här, flera) komersiella aggregat.

Ett intresant exempel är den här snubbens blogg, där han köper en billig diy-sats
på eBay som han sen bygger om vartefter för bättre funktion och bättre prestanda:
https://www.paulvdiyblogs.net/2015/05/t ... y-kit.html
Skriv svar