Håller på att trimma min moped. (Är en super amatör på el) Idag har jag 2st batterier som är parallell kopplade och tänkte lägga till ett tredje. Önskar öka kapaciteten (Räckvidden, Ah) och minska belastningen per batteri (A)
Varje batteri är 60V och de kan leverera 40A kontinuerligt. Min kontroller drar 80A. Tänkte att ett till batteri i parallell skulle fördela belastningen lite bättre. I dagsläget har jag en diod för att skydda original batteriet. Det går fortfarande att ladda bägge batterierna samtidigt. Batteri 2 kan bak laddas från original batteriet. Bygga ett nytt batteri är inte ett alternativ. Bifogar bild på installationen.
Mina Frågor.
1. Hur skulle ni koppla för att skydda 2´a o 3´e batteriet (minimera risk ström rusning).
2. Relaterat till fråga ett. Vill fortfarande kunna ladda de tre batterierna samtidigt.
3. Kan en diod släppa igenom ström i andra riktningen men då begränsat? (kan ladda men det tar tid). Vet ej hur jag ska tänk på vad en diod egentligen är (dämpar eller enkelriktar). Tror att denna diod är på 100A.
4. Tror mig ha märkt att batteri 2 blir bak laddat när jag stänge av scootern. Gissar att dioden påverkar strömförbrukningen och sned belastar batterierna. Kan det stämma?