VFD 220V till 380V elmotor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Prins Valiant

Re: VFD 220V till 380V elmotor

Inlägg av Prins Valiant »

Precis som mrfrenzy skriver, det är belastningen = arbetet som drar ström. Visst finns det lite förluster i omriktaren och visst finns det megnetiseringsström i motorn, men den stora andelen ström går till arbetet, vilket du kan styra över.

Rent spontant tycker jag att 2,2kW motor för att slipa låter mycket. Tvivlar på att du kan ligga på ett så stort "arbete".
Sedan talar det till din fördel att du egentligen ställer hastigheten och sedan börjar slipa. Du kommer ju inte att starta med tung arbetsbelaning från 0Hz.

Bara lite konfunderar i texten till ditt sista förslag till inköp: Denna enhet är mycket lämplig för snabba motorer, såsom spindelmotor, CNC-graveringsmaskin. Men en trefas ingång måste användas.
Jag vet att det längre ned i texten står 1-fas eller 3-fas inkommande. Men vad gäller? Har den modell som de skickar valmöjlighet?

Redigerat: Tidigare tittade du på en fabrikat Vevor typ A2-8022. Enligt bruksanvisningen till den står det att siffran 8 innebär valfritt 1-eller 3 fas 220V in och 3-fas 220V ut.
Har nu även hittat bruksnavisning på den andra typ yL-620A. Se https://bulkman3d.com/wp-content/upload ... Manual.pdf
Det verkar som om samtliga omriktare i YL-620 serien är 1-fas 220 volt in. Se sidan 6.
Rehnen1

Inlägg av Rehnen1 »

Såg de i produktinformation också. Lite luddigt. Jag har frågat säljaren hur de är.

Kikade lite på den där manualen också och såg de du skriver att de verkar vara 1-fas in.

Hittade en annan som också ligger i den manualen YL600-2.2KW-220V också 10A ut.

Såg ett bra sätt att dammsäkra VFD:n på, så den passar bättre måttmässigt.

https://www.amazon.se/dp/B07SZ5HC4S/?co ... _lig_dp_it

@Prins Valiant hur menade du med att VFD:n ska vara 12A in? Hänger inte riktigt med där.
Om jag fattat rätt går A in upp och ner beroende på vilken belastning/hur maskinen används.
Men är de 12A då en maxbelastning för vad VFD ska klara av?
Förklara gärna om ni orkar.
Prins Valiant

Jo, jag menade i början av diskussionen att rent resistiv last är 12Ax230V= 2,7VA och att du har en motor som har märkeffekt 2,2kW. Då har vi lite marginal om motorn överbelastas och förluster. (Till alla experter, nu har jag struntat i resistiv och reaktivt effekt m.m. Bara förenklad förklaring.)
Kraftkomponenter m.m. i omriktaren bör vara dimensionerade för detta. Därför är det en fördel ifall omriktaren kan möta de strömmar motorn kan skapa utan att lösa ut eller ta skada.
Men ju mer jag läser och ser kommentarer, så tror jag att det kommer gå bra att ansluta en av dina föreslagna omriktare till nätet. Det går att dämpa strömförbrukningen om det blir problem, som mrfrenzy skriver.

En stilla fundering, vad ligger bakom att du valt just en 2,2kW motor? Att den ser passande ut eller faktiskt förslag till en viss maskin. Det är ändå 3hk, det är ingen dålig effekt för slipning.
Och som du själv kommit fram till, belastningen ökar utgångsströmmen till motorn, vilket leder till proportionellt ökad last på ingången från nätet.
Rehnen1

Inlägg av Rehnen1 »

Lite till förstår jag nog nu i alla fall.

När de gäller val av motor så ligger de till såhär:
Många som använder en liknande slip och till liknande ändamål använder sig utav en 2hk motor. Så de va grundtanken från mig att köpa en 1.5kw/2hk motor.

Jag hittade den här 2.2kw för ett bra pris (vad jag tror i alla fall).
Så jag tänkte att de går säkert bra med den. Att den i alla fall inte är för klen.

Jag kanske skulle hört mig för här först....jag har mycket att lära inom de här har jag märkt.

Men går de att få till de på ett bra sätt med motorn jag köpt ihop med någon av de VFD:erna?

Eller hade en 1.5kw/2hk blivit mer optimalt?
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Är det en 2-polig eller 4-polig motor du har?

Edit:
Jag ser nu att det är en 2-polig.
Prins Valiant

Optimalt, ja. Men några större problem, nej. Kör! Det som händer är att motorn har en magnetiseringsström, och den är ca 10% av märkströmmen. Eftersom märkströmmen är något större för 2,2kW jämfört med 1,5kW blir magnetiseringsströmmen marginellt större= försumbart.
Du har ju praktiskt sett en möjlighet att klämma ur mer ström ur 2,2kW, men det är något som du styr när du slipar genom att pressa mer. Teoretiskt sett får du en möjlighet att få högre slipkapacitet, men vad säger att du kommer använda den kapaciteten, speciellt om du kanske löser ut säkringar.
Däremot tittade jag på dina omriktare och förslag, och YL-620 är ganska lika YL-600. Vid din applikation är YL-620 annorlunda konfigurerad för manöverplintarnas funktion och i mitt tycke lättare att koppla upp för dig. Aktivera 1 plint för fram och en annan plint för back, fart via vredet, kan det bli enklare?
Rehnen1

Inlägg av Rehnen1 »

Återigen tack för infon och riktigt schysst att du också tagit dig tiden att kolla upp omriktarna närmre.
Men då blir de YL-620!

Jag hör gärna av mig igen när de blir dags att koppla upp allt ifall du @Prins Valiant eller någon annan kan komma med lite nyttig information även då.
Rehnen1

Inlägg av Rehnen1 »

Nu till nästa fråga....vad ska jag välja för kablar?
Tänkte även koppla in en strömbrytare. Antar att jag gör de innan VFD:n. Vad ska de va för A på den?

Fattar att de är väldigt basic grejer...men tänkte de är bättre att fråga.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Till VFD ska du ha en gummikabel 3 * 2,5. Eftersom det förmodligen är väldigt kort sträcka går det faktiskt bra med 3 * 1,5 också. Du ska inte ha långt till uttaget. Gummikabel är inte tänkt för fast förläggning. Att ha långa gummikablar liggande långa sträckor är inte bra. Har du inget uttag i närheten anlita en elektriker för att få ett i närheten av där slipen ska stå. Brytare tycker jag inte du behöver vid uttaget. Har du uttaget högre upp är det enkelt att dra ur stickproppen. Annars ska du montera brytaren innan uttaget på vettig höjd. En trepolig säkerhetsbrytare för 16A.

Annars skulle jag sätta säkerhetsbrytaren eller en nödstopp på lämpligt ställe på maskinen. Lätt åtkomligt. Tänk på att gummikabeln ska avlastas. Brukar vara svårt med nödstopp, men en förskruvning med avlastning löser det.

Mellan VFD och motor ska du ha en skärmad kabel avsedd för frekvensomriktare. Även förskruvningarna ska vara avsedda att användas med frekvensomriktare. Eftersom förmodligen inte VFD är skärmad behöver den monteras i ett apparatskåp. Störningar från frekvensomriktare är ett stort problem.
Prins Valiant

Jag håller med om allt Mindmapper skriver, ger många vettiga råd angående förläggning.

Även jag hade satt någon sorts svamptryckbrytare eller liknande i omriktaren inkommande matning, kanske en 3-fasigt brytande kapslad svamptryckknapp. Mycket för att ifall något drastiskt inträffar, kanske fastnar du i maskinen, är det bra att ha ett snabbt lättillgängligt stopp. Istället för att i paniken försöka hitta rätt knapp på display.

Sedan det här med skärmat, kabel och kapsling. Helt korrekt att en frekvensomriktare stör omgivningen. Helt korrekt att den i hemmiljö skall vara skärmad som beskrivet för att uppfylla kraven. Men hade den varit i vad som betecknas som industriell miljö, hade man inte behövt använda skärmad motorkabel, frekvensomriktaren i sig fungerar utan skärm. En enkel lösning som dämpar mycket är att förlägga kabel mellan omriktare och motor i metallrör, jordat i båda ändar.
Läser du anvisningarna för omriktaren stämmer det att tillverkaren anser att du skall sätta omriktaren i ett rymligt stålskåp och andra råd om kabelförläggning.
Rehnen1

Inlägg av Rehnen1 »

Gummikabeln från uttag till VFD hänger jag med på.
Men med den skärmade kabeln och anpassad förskruvningar funkar tex dessa?

https://www.automation24.se/styrkabel-s ... zwQAvD_BwE

https://www.elfa.se/sv/emc-foerskruvnin ... lsrc=aw.ds

Min tanke med VFD:n är att montera den på och i ett skåp på en liten bänk tillsammans med slipen. Anledningen är att jag har ganska dåligt med plats i garaget och kan behöva flytta den till en annan plats och uttag i garaget.
Därav undrade jag ifall jag ska sätta strömbrytaren/on off-knapp (blir nog en svamptryckbrytare/nödstopp som ni rekommenderade) på gummikabeln mellan vägguttag och VFD:n?
Och tanken va även som ni skrev att den ska sitta nära/på maskinen.

Vad ska jag då ha för A och volt på den (om jag kan ha de så)?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Prins Valiant

Det verkar vara lätt för mig att skriva 3-pol svamptryckknapp för 16 amp, men det verkar ej finnas på marknaden. Det får bli någon lastfrånskiljare i stället. Tänk på att normalt start och stopp skall ske via omriktaren, ej via matning.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Borde det inte gå att bygga den med 10A kontaktblock (även om 16A vore riktigt). 2-polig brytning räcker i det här fallet. Avsäkras det för 10A och man använder 10A kontaktblock för en VFD som bara ska brytas vid full last vid nödtillfälle. Annars sker all manövrering via VFD. Eftersom apparatskåp används så sätter man en start och en stopp knapp på dörren. Även en pott. Back har jag svårt att se ska behövas. Hamnar apparatskåpet dåligt till får man sätta dessa i en liten knapplåda.

https://www.se.com/se/sv/product/XB4BS8 ... y-id=89188
https://www.se.com/se/sv/product/ZBE102 ... nslutning/
Ovanstående kontaktblock är avsett för 10A klarar en miljon ggr vid 6A. Slår man aldrig av med VFD igång annat en vid nödläge. bör den klara sig utan problem.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Den klarar 6A vid 120V. 3A vid 240V.
Jag skulle inte bryta matning direkt med ett sådant block.
Använd kontaktor eller styr "Safe Stop" på VFD.
H.O

Inlägg av H.O »

Prins Valiant skrev: 23 april 2023, 11:59:33 Buy once, cry once, jag tror att du skall kunna använda den omriktaren med gott resultat utan cry. Sedan tror jag att kineserna har nog blandat ihop en del. Det är rätt fantastiskt att 1-fas 230V, 10Amp kan skapa 3-fas ut, 230V och 15 ampere! Är det ett litet kärnkraftverk inbyggt, man får ut mer energi än man matar in. Tror att verkligheten är nog 15 amp in och 3-fas 10 amp ut.

Tycker faktiskt att instruktionsboken är bra och att det skall lösa sig. Men motorn måste kopplas för 230V D. Hör av dig ifall du beställer, så kollar jag parametrar.
Lite sen på bollen här men vill ändå flika in att omformaren ju fungerar som ett switchat spänningsaggregat.
Den kan självklart inte generera 3x230V, 15A samtidigt som den bara drar 10A från ett 230V uttag. Men om den t.ex genererar 90VAC så skulle den kunna leverera 15A per fas utan att för den delen dra mer än 10A från nätet (90x15x1.73=2.3kW), förluster ej inräknat.

Min gissning är att det är DET specifikationen anger - alltså att max ström ut ur omformaren är 15A.
Skriv svar