Akut hjälp med att byta rotations riktning
-
Re: Akut hjälp med att byta rotations riktning
Ja, jag tror att det är en permanent split phase capacitor motor. Se bilaga.
Exemplet visar hur den kopplas, utan möjlighet till ändring av rotationsriktning.
Exemplet visar hur den kopplas, utan möjlighet till ändring av rotationsriktning.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Okay tack alla hittils, skall mäta lindningarna på måndag och se vad det visar
-
Om mina teorier håller gäller mitt schema, även med uttagsbeteckningar. Omkopplare med schema A213 gäller. Då skall du köpa en K&N omkopplare på Ahlsell 3134827 typ K&N CH10 A213-600E-V. Detta är en ej lagerförd vara.
Låt oss se vad du kommer fram till i resistansmätningen, så kan vi se om det verkar vara en sådan motor jag tror.
Vill du ha direkt leverans, köp hos RS, se https://se.rs-online.com/web/p/cam-swit ... lsrc=aw.ds
Låt oss se vad du kommer fram till i resistansmätningen, så kan vi se om det verkar vara en sådan motor jag tror.
Vill du ha direkt leverans, köp hos RS, se https://se.rs-online.com/web/p/cam-swit ... lsrc=aw.ds
Hej på er
Fick endast resistans mellan:
U1-U2 på 2,2 ohm
V1-V2 på 6,1 ohm
resten var oändliga
Fick endast resistans mellan:
U1-U2 på 2,2 ohm
V1-V2 på 6,1 ohm
resten var oändliga
Ok, kika på sidan 7 i pdfen jag postade på förra sidan, under punkt5.
Din motor verkar vara kopplad enligt den första bilden, dvs byglad mellan U1 och W1 samt V1 och U2.
För att ändra rotationsriktning, behöver du koppla enligt bild 2, dvs byglarna flyttas så att U1V1 och W2U2 är byglade
Din motor verkar vara kopplad enligt den första bilden, dvs byglad mellan U1 och W1 samt V1 och U2.
För att ändra rotationsriktning, behöver du koppla enligt bild 2, dvs byglarna flyttas så att U1V1 och W2U2 är byglade
Senast redigerad av TomasL 13 februari 2023, 09:21:00, redigerad totalt 1 gång.
Du behöver en brytare, till exempelvis Kraus Naimer CG med funktion 211, tror jag, lämpligast är om du pratar med KN om detta, då du behöver en brytare med 3 lägen och 4 NO kontakter, lämpligen med nollan i mitten och ett kontaktpar aktiverat i ena läget och det andra kontaktparet i läge 2
Funktion 211 är det byglar mellan kontaktparen, men jag tror de kan tas bort.
Sedan behöver du en lämplig frontskylt till den.
https://www.krausnaimer.com/fileadmin/u ... SWE_17.pdf
Funktion 211 är det byglar mellan kontaktparen, men jag tror de kan tas bort.
Sedan behöver du en lämplig frontskylt till den.
https://www.krausnaimer.com/fileadmin/u ... SWE_17.pdf
-
TomasL, jag hittar inte! Menar du pdf från Bonofiglioli, sidan 5. I så fall, har du grepp om skillnaden mellan den övre och undre bilden, gällande för AE-motorer.
Det är fint att du fått fram deras broschyr, jag lyckades ej ladda ned den.
Det är fint att du fått fram deras broschyr, jag lyckades ej ladda ned den.
Ja, det undre avsnittet handlar om symetriska motorer, dvs bägge lindningarna är lika stora, resistansmätningen gav vid hand att det är en osymetrisk standardmotor.
Man får dock hoppas att ingen har flyttat motoranslutningarna, så att plintnumreringen fortfarande stämmer
Man får dock hoppas att ingen har flyttat motoranslutningarna, så att plintnumreringen fortfarande stämmer
-
Med hjälp från TomasL's pdf-fil från tillverkaren har jag nu ritat ett schema som borde stämma. Du behöver en 4-polig K&N omkopplare som på Ahlsell heter 3134827, typ CH10 A213-600E-V.
Även här finns den på lager hos RS: https://se.rs-online.com/web/p/cam-swit ... lsrc=aw.ds
Jag vet inte om överkopplingar på brytaren ligger klart från leverans. Det skall byglas mellan 2-4, 6-8, 10-12 och 14-16
Som du ser i mitt schema har jag även ritat in de av dig uppmättamotorlindningarna samt kondensator. Ingenting tyder på att någon har kastat om invändigt i motorns anslutningar till dess plint.
Intressant att få något att bita i. För mig är detta en ny typ av koppling.
Även här finns den på lager hos RS: https://se.rs-online.com/web/p/cam-swit ... lsrc=aw.ds
Jag vet inte om överkopplingar på brytaren ligger klart från leverans. Det skall byglas mellan 2-4, 6-8, 10-12 och 14-16
Som du ser i mitt schema har jag även ritat in de av dig uppmättamotorlindningarna samt kondensator. Ingenting tyder på att någon har kastat om invändigt i motorns anslutningar till dess plint.
Intressant att få något att bita i. För mig är detta en ny typ av koppling.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
STORT STORT TACK ALLA, beställer en ny brytare imorgon och tar sen ca 8 dagars semester, återkommer då hur allt har gått.
-
Tack, vill bara kolla en sak med tanke på hur du ritade ditt schema. Jag vet ju inte något om dina schemaläsnings-kunskaper.
Orrviken, har du några svårigheter med att läsa mitt schema, kan jag rita det på samma sätt som du gjorde.
Orrviken, har du några svårigheter med att läsa mitt schema, kan jag rita det på samma sätt som du gjorde.
Prins Valiant, ditt schema är perfekt. Skall nog få till inkopplingen så. Tack igen.
Stort tack alla, motorn funkar perfekt i båda riktningarna
-
Så bra! skoj med feedback. Det var ju ändå en hel del gissningar och funderingar.