Bygga om lysrörsarmatur till LED

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Teknikern
Bannad

Re: Bygga om lysrörsarmatur till LED

Inlägg av Teknikern »

Glödtråden brinner av, det kan tom. bli så stor strömrusning att röret sprängs vilket jag sett själv då en bonde varit där och fipplat med det han inte kunde. Det borde vara spöstraff på den som kom på att bygla glimtändaren istället för att sätta dit en säkring, undrar vad försäkringsbolagen tycker om detta? Julas Anslut förresten, där kan vi snacka kinesiskt blindarbete i mycket, jag har felsökt, lagat och skrotat en del och det är samma "kvalitet" som på Wish. :tumner:
Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

SM4UKE:
LED-lysrör och motsvarande "glimtändare" levereras tillsammans och är ett "matchat par". Den glimtändare som följer med LED-lysröret ska användas tillsammans med röret. Olika LED-"glimtändare" har olika innehåll.

LED-lysrör har ingen glödtråd och blir inte varma på det sätt som glödtråden i traditionelle lysrör.

Funktionen i ett traditionellt lysrör är att glimtändaren är sluten när man tänder, så att det går ström genom glödtrådarna. När dom är uppvärmda bryter glimtändaren och det blir spänning mellan glödtrådarna, så att lysröret tänds. LED-lysrör har lysdioder som ljuskälla och fungerar inte alls på det sättet.

/Pi

Teknikern: Såg att jag var tvåa. Wish ger jag inte heller mycket för...
Teknikern
Bannad

Inlägg av Teknikern »

Den glimtändare som följer med LED-lysröret ska användas tillsammans med röret.

Jag skulle vilja säga såhär, kolla upp om "glimtändaren" innehåller en säkring, om inte, köp en separat som innehåller säkring och släng den som bara är byglad. I början gick det inte att köpa separata tändare/säkringar men idag säljs sådana separat också. Vill man ha en potentiell brandstiftare byglar man, annars inte.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Om det sprängdes måste han väl ha kopplat helt förbi reaktorn? :mrgreen:

Men, för ett LED rör så räcker det med barlast resistorer som kan vara inbyggda, man bör alltid ha någon form av säkring, jag kör det i allafall också.
LED skall dock inte kunna sprängas så våldsamt att höljer går sönder, de brukar bara spricka med ett "poff" och ibland ryka litet om plasten smält, men då skall man typ koppla den direkt utan någon barlast eller övevolta den extremt, det har bara hänt mig en gång med någons hemmabygge för väldigt länge sedan men det var för att den saknade barlast.
Prins Valiant

Inlägg av Prins Valiant »

Det var jag som startade tråden och skulle vilja säga tack till alla inlägg. Nu är det i alla fall klart för mig hur man skall gå till väga för att bygga om lysrörsarmaturer till LED. Speciellt tack till Teknikern, som sakligt har förklarat allt på ett bra sätt.

Själv byggde jag om IKEA's gamla spotlightarmaturer med halogen för kök. Hade 19 st 20W halogenlampor. Bytte till 19 st 2,4W LED, som faktiskt lyser bättre. Från 380W till 46W, bra besparing.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Då det är jag som ligger bakom det svenska patentet med ensidig matning av LED-röret och bygling i andra änden samt att glimtändaren är ersatt med säkring (ca 350mA).
Så jag kan förklara varför det gjordes så.

Det finns lite olika problem som måste lösas.
Det första, ett LED-rör får i Sverige inte matas från två ändar då det innebär att en användare kan komma åt strömförande delar vid montage om spänningen inte är bruten.

Det andra, om man hade gjort glimtändarersättaren som en bygling så hade vanliga lysrör skadats om man struntar i att byta glimtändarersättaren mot en glimtändare (säkringen går då sönder).

Ombyggnad av armaturen gör att armaturen inte längre är S-märkt eller CE märkt. Detta ger försäkringsbolag möjlighet att slippa betala ut ersättning efter en skada som "kan" bero på armaturfel.

Så patentet löser alla problem... Nästan i alla fall.
Reaktorn behövs egentligen inte längre utan har en förlusteffekt på 2 till 8W. Men den kan behövas av EMC skäl för vissa lågprisrör. Och alla CE-märkta rör ÄR enbart testade med reaktor så...
Faskompenseringskondensatorn däremot skall egentligen vara kvar av regulatoriska skäl. Men den kommer att göra hela anläggningen kapacitiv. Men det verkliga problemet är att dom brinner då och då i gamla armaturer. Så klipp bort dessa, så blir det säkrare.

Billiga LED-rör har inte ett konstant ljus (Biltema mfl). De flimrar med 100 Hz. Det är enkelt att testa. Dra handen snabbt genom ljuset. Ser man en flytande rörelse så har det inte problemet. Ser man bara handen i form av "bilder" så flimrar det. Hur mycket man störs av flimret är individuellt. Vissa har inga problem alls, andra blir väldigt störda. För större installationer finns det även ett annat problem och det är att många LED-rör har dålig PFC (Power Factor Correction) så de genererar en rätt kraftig tredje överton. Denna energi samverkar i Nollan i trefasbelysningsanläggningar så att strömmen i Nollan kan bli högre än en enskild fasström. I äldre standarder så krävdes det inte samma ledararea i Nollan som i faserna utan nolla kunde vara två storlekar mindre. Gissa vad som då händer i stora belysningsanläggningar när man byter lysrör mot LED-rör...

Men oftast så blir ljuset bättre efter ett byte till LED-rör, men inte alltid...
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Mickecarlsson »

Jag körde bort till Hornbach och köpte ett Philips 19,5 W 1513mm långt, 4000K och 2000 lumen.
Rensade bort kondensator och ballast samt kopplade om enligt schemat i början av tråden. Funkade perfekt.
Jag är helnöjd, både med ljusstyrkan och att röret inte flimrar. Dags att byta de andra nu….
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Kan du ändvända röret hur du vill?
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Kontakt:

Ja, om man följer schemat i början av tråden så kvittar det hur du sätter i röret, det kommer att funka.
Haralt

Inlägg av Haralt »

MickeCarlsson,
Hornbach verkar inte ha några LED lysrör Philips 19,5 W.
Inte om man söker på hemsidan. Kanske är något som de plockar fram under disken när man är där?

Sätter man nollan och en fas på vardera stift i ena ändan(rätt ända givetvis) av LED-ljusröret tänds det alltså?
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Kontakt:

Kolla i början av denna tråd, där är ett handritat schema som visar hur det ska kopplas in, och det kvittar hur du sätter i röret så funkar det.
Dom listas på hemsidan som 20W, på plats var det denna jag köpte:
4DD99605-BDED-4643-A011-47FF24F716C0.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Haralt

Inlägg av Haralt »

Tack!
Ja nu hittar jag det på Hornbachs hemsida, med 20 W sökord. Får man inte med kopplingschema med LED-röret?

MickeCarlsson,
Skulle du inte ha kunna sätta i det LED-röret i din armatur utan att göra annat än stoppa i LED-röret, dvs ha kvar drossel och glimtändare orörda?
Och det varde ljus?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Jo det går absolut bra att bara sätta i rör och nya "glimtändaren" utan ombyggnad, men man slösar några watt i värme på den gamla drosseln.

Kul att Hornbach säljer kvalitetsrör.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Kontakt:

Jag tolkar det så att du byter glimtändaren till den som följer med röret, tar ut det gamla och stoppar i det nya, då ska det funka.
Det följer inte med kopplingsschema till röret, bara en enkel instruktion som visar hur du gör.
Och jag vill inte ha kvar en gammal kondensator och ballast i armaturen så jag rev bort det och kopplade om.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Vill man ta bort drosseln, är det bara att bygla kablarna där?
Skriv svar