Bygga om lysrörsarmatur till LED
Re: Bygga om lysrörsarmatur till LED
verkar vara 100 Hz
dom jag öppnat har haft helvågslikriktning
dom jag öppnat har haft helvågslikriktning
Effektivitet
Det är väl en aspekt som man bör väga in, även om LED är bättre än lysrör ur effektivitetssynpunkt.
Jag har noterat i butiker att LED-lampor med t.ex. 470 lm (lumen) kan ha en effekförbrukning på mellan 4 och 5 watt. Inte för att det spelar så stor roll för elförbrukningen, men förluster orsakar värme (förkortar livslängden) och i ett större perspektiv så vill vi ju att allt ska utnyttja energi effektivt.
När t.ex. EU gick över till LED så sas det att besparingen skulle motsvara Portugals elförbrukning.
Kanske borde man ha en klassificering av LED-lampor? Något i stil med:
< 100 lumen per watt är dåligt.
100-115 lumen per watt är så där.
> 115 lumen per watt är godkänt.
Kan man tänka så?
/Pi
Det är väl en aspekt som man bör väga in, även om LED är bättre än lysrör ur effektivitetssynpunkt.
Jag har noterat i butiker att LED-lampor med t.ex. 470 lm (lumen) kan ha en effekförbrukning på mellan 4 och 5 watt. Inte för att det spelar så stor roll för elförbrukningen, men förluster orsakar värme (förkortar livslängden) och i ett större perspektiv så vill vi ju att allt ska utnyttja energi effektivt.
När t.ex. EU gick över till LED så sas det att besparingen skulle motsvara Portugals elförbrukning.
Kanske borde man ha en klassificering av LED-lampor? Något i stil med:
< 100 lumen per watt är dåligt.
100-115 lumen per watt är så där.
> 115 lumen per watt är godkänt.
Kan man tänka så?
/Pi
Senast redigerad av pi314 25 februari 2023, 15:24:24, redigerad totalt 1 gång.
finns redan a-f eller något sådant och numera finns det upp till 200 lumen per watt, har en del e27 med det och dom är bra
https://www.lighting.philips.se/consume ... fikationer
finns i några olika effekter med hög verkningsgrad
jag hoppas vi får ledlysrör med dom siffrorna med
finns i några olika effekter med hög verkningsgrad
jag hoppas vi får ledlysrör med dom siffrorna med
grym:
Där ser man!
Jag hittade en kartong med en 470 lumen, 2700 kelvin, 4,8 watt, 230 volt, 50 Hz LED-lampa.
Den är märkt F på en skala A-G, där A är bäst och G är sämst.
Den var billig...
/Pi
Där ser man!
Jag hittade en kartong med en 470 lumen, 2700 kelvin, 4,8 watt, 230 volt, 50 Hz LED-lampa.
Den är märkt F på en skala A-G, där A är bäst och G är sämst.
Den var billig...
/Pi
Måste man verkligen göra det?
Är rörhållarna hela och okej behöver du inte köpa nåt, rörhållaren där glimtändaren sitter på nyare armaturer har 2 anslutningar, tryck in en nål, liten miniskruvmejsel eller nålslipad liten svetstråd eller nåt liknande så du kan dra ut kablarna ur hållarna, släng inte kablarna utan ta lämpligaste längden av dom som räcker mellan rörhållaren med glimtändaren och sockerbiten och återanvänd kablarna. Det är bara rörhållaren med integrerad glimtändarhållare du matar in strömmen i, den motsvarande är enbart en hållare för röret och ska inte kopplas in alls.Prins Valiant skrev: ↑25 februari 2023, 15:12:27 Teknikern skrev: Och hur vet man då vilken ände som är matningen,,,,,jo matningen är den ände där märkningen på röret finns, den omärkta änden är den kortslutna. Jag rekommenderar alla som byter att bygga om armaturerna och fimpa bort drosslar och kondensatorer,
Låter vettigt att köra samma lösning alltid. Har jag uppfattat dig rätt:
1 Riv ut drosslar och kondensatorer.
2 Skaffa ny(a) lysrörshållare 2-polig anslutning till rörets märkta sida. Till den hållaren kopplas 230VAC direkt från nät.
3 På motsatt sida, vad då? Måste jag även där skaffa ny 2-polig hållare, lika matningssida, men jag kortsluter istället för att ansluta nät. Korrekt?
PS: vad jag förstått finns olika bokstavsbeteckningar för direktmatade lysrör kontra de i kombination med LED-glimtändare. Någon som kan upplysa oss mindre vetande, så vi köper rätt typ av LED-rör
Har armaturen separat glimtändarhållare så ska strömmen gå från sockerbiten där man ansluter matningen till armaturen, genom glimtändarhållaren, in i ena av rörhållarens hål, den andra matningen går från sockerbiten och in i det andra hålet på rörhållaren, se bara till så det blir rätt hål, vissa rörhållare har extrahål för matning till nästa rör och kopplar du fel går proppen.
Beror på hur ruttna dina gamla är, det är inte ovanligt att dom går i bitar pga. ålder. Jag bytte alla mina, dom föll i bitar men jag hade ett gäng 3-rörsarmaturer för hänglina som jag skulle skrota, dom blev organdonatorer för dom hållarna var friska.
Nej.
Jag tror inte att det finns något fall där man måste byta lysrörshållarna om dom gamla inte är defekta.
Jag föredrar att ha så att armaturen fungerar oberoende av hur man vänder lysröret. Så blir det t.ex. om man kopplar som i inlägg sex i tråden.
/Pi
Edit: Tvåa på bollen...
Edit 2: Plast som varit lite uppvärmd i något eller några årtionden tenderar ofta att bli lite spröd.
-
Teknikern skrev: Är rörhållarna hela och okej behöver du inte köpa nåt, rörhållaren där glimtändaren sitter på nyare armaturer har 2 anslutningar.
Så nu börjar det klarna rejält, tack Teknikern.
1 I rörhållare med glimtändare, tag ut de 2 befintliga anslutningsledningarna och koppla istället in matning från 230VAC sockerbit samt släng glimtändaren.
2 Motsatt sida, tag ut befintliga anslutningsledningar.
3 Klart!
Skulle jag ha separat glimtändare, antar jag att jag kan gå direkt till ena ändans hållare, och utföra jobbet lika de med integrerad glimtändare.
Så nu börjar det klarna rejält, tack Teknikern.
1 I rörhållare med glimtändare, tag ut de 2 befintliga anslutningsledningarna och koppla istället in matning från 230VAC sockerbit samt släng glimtändaren.
2 Motsatt sida, tag ut befintliga anslutningsledningar.
3 Klart!
Skulle jag ha separat glimtändare, antar jag att jag kan gå direkt till ena ändans hållare, och utföra jobbet lika de med integrerad glimtändare.
Du kan inte utesluta glimtändaren, den "glimtändare" du får med är en säkring så kör genom den även om du har separat glimtändarhållare. 

- Mizzarrogh
Jag köpte en billig armatur från Jeff Bezos nyligen (kostade typ 200:- för hela armaturen i utomhuskapsling med allt fram till strömkabeln hemskickad till dörren och klar, fick ok recensioner i Tyskland så jag bestämde mig för att prova den) och det verkar sitta ett Osram LED rör i den, har inte hunnit prova den så länge ännu, men ovanför vedklyven verkar den funka helt ok för att man skall se vad man gör och jag är rätt känslig för flimmer. Lysröret verkar passa i standardfattningar. En del verkar ha inbyggd barlast? Jag föreställer mig att det helt enkelt sitter serieresistorer inuti de som saknar extern barlast man får väl kolla att det blir rätt typ till det man skall använda den till bara.
Det verkar variera. Jag kollade en "LED-tändare" till Biltemas LED-rör. Den innehöll, vilket den också var märkt med, en säkring. Motsvarande från Jula Anslut innehöll bara en bygling. Frågan är vad som egentligen gäller. Jag kan tycka att det "känns bra" att ha en säkring som förmodligen går om man senare sätter i ett vanligt lysrör. I synnerhet om man dessutom har plockat bort drosseln så borde säkringen vara ännu viktigare eftersom drosseln borde strömbegränsa. Man har ju sett hur lysrör glöder i ändarna pga trasig glimtändare som inte tänder röret. Brukar bli ganska varmt och en potentiell brandrisk. Vad händer då om man direktmatar glödtråden i ett lysrör utan drossel? Brinner den bara av direkt eller blir det ännu mer glödande = väldigt varmt?
- Mizzarrogh
Den borde brinna sönder tycker man men som sagt kan ett lysrör bli väldigt hett om det inte tänder som det skall, de gamla socklarna var av keramik och stålplåt så det skall inte hända så mycket med dem om de är korrekt installerade.
De nya i plast vet jag inte, men man påstår att de skall vara självslocknande, huruvida det stämmer med billiga kinagrejer kan jag inte svara på, men höljet på billiga sänglampor i plast från ett välkänt lågprisvaruhus har ju tagit eld för en person härinne av värmen från en vanlig glödlampa som var helt enligt spec.
De nya i plast vet jag inte, men man påstår att de skall vara självslocknande, huruvida det stämmer med billiga kinagrejer kan jag inte svara på, men höljet på billiga sänglampor i plast från ett välkänt lågprisvaruhus har ju tagit eld för en person härinne av värmen från en vanlig glödlampa som var helt enligt spec.