LaRdA´s CNC bygge
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Ok, inte precis så som jag fattade det!JimmyAndersson skrev:Nu menade vi *helt* olika grejjer.![]()
Jag menade ytmonterade komponenter på kretskort. När man använder Pick&Place-maskiner så zoomar man in några prickar/fyrkanter på kretskortets hörn och låser maskinens koordinat efter dem så att komponenterna sedan placeras på rätt ställe med stor noggrannhet.

Går det inte med någon web-kamera?
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Hm, det skulle nog kunna gå. Det skiljer visserligen massor i upplösningen jämfört med kameran från en PnP-maskin, men det är iallafall en bra början. Det enda problemet är att web-kameror inte brukar kunna zooma.
Eh... jag börjar ana ett testprojekt ta form i hjärnan.
Men nu har jag stulit för mycket av LaRdA's tråd.
Eh... jag börjar ana ett testprojekt ta form i hjärnan.

Men nu har jag stulit för mycket av LaRdA's tråd.

I morse så ringde brevbäraren på dörren med ett stooort brev, det visade sig vara linjärenheten som jag tänkt använda till Z-axeln.
Tyvärr så är det inte kulskruv på den, men jag får se om jag kanske kommer att byta till det senare.
Den har 200mm slaglängd och har 15mm skenor från THK.
Kameran är ganska trevlig och ett föremål på 6*7mm fyller hela skärmen så det är ganska bra makro på den.
Själva mekaniken är ganska trevlig med ett antal små servomotorer, enkodrar och andra liknande saker.
Ett par bilder på linjärenheten:

Och ett par på kameran och "plock agregatet"

Tyvärr så är det inte kulskruv på den, men jag får se om jag kanske kommer att byta till det senare.
Den har 200mm slaglängd och har 15mm skenor från THK.
Jadå, jag fick med både kamera och själva "plock aggregatet".JimmyAndersson skrev:LaRdA: Fick du med någon optik/elektronik för att rikta in så komponenterna hamnar rätt? Jag skulle ha nytta av lite sånt till ett projekt.![]()
Kameran är ganska trevlig och ett föremål på 6*7mm fyller hela skärmen så det är ganska bra makro på den.

Själva mekaniken är ganska trevlig med ett antal små servomotorer, enkodrar och andra liknande saker.
Ett par bilder på linjärenheten:

Och ett par på kameran och "plock agregatet"

- JimmyAndersson
- Kontakt: