Akut hjälp med att byta rotations riktning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Orrviken

Re: Akut hjälp med att byta rotations riktning

Inlägg av Orrviken »

TomasL skrev: 10 februari 2023, 08:32:57 Och vilka plintar går motorns lindningar till?
Måste vara U1 och V1
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Det måste vara minst 3 ledare in i motorn.
Prins Valiant

Inlägg av Prins Valiant »

Visserligen är bilden lite mörk på djupare nivå, men jag tycker mig tydligt kunna se att samtliga 5 använda plintar har anslutning in i motorn.
Sedan tror jag att de två röda ledarna som försvinner ut ur bild , även på schemat, är de som skulle skapa fram back, men som någon då bara struntat i. Därav problemet.
Jag tycker mig kunna se både en svart, brun och blå part som går in i motorhuset. Även om TS säger något annat, skulle jag åter kolla om inte de båda vita går till kondensatorn. När vi funderar, tänk inte på hur bilden visar, vi vet att den är felkopplad! Därför önskas hjälp. Någon amatör är nöjd med att han lyckats få den snurra i en riktning.
Min gissning är att U2, V2 och W2 går in i motorn, vita till kondensatorn och gissningsvis ligger stjärnan kopplad i motorn. Hur är motorn märkt? Enbart 230V eller 400V, eller 230/400V?
På det schema som TS ritat, skulle jag vilja ha komplement av vad som finns från plint in i motorhus, på vilka plintar och färg.
Orrviken

Inlägg av Orrviken »

Skall åka och titta engång till hur verkligen allt ser ut

Så ny bild och schema kommer om nån timme hur det ser ut idag
Orrviken

Inlägg av Orrviken »

Okay alla snälla

Nu har jag korrekt schema hur det ser ut idag dvs med felaktig brytare inkopplad så jag bara kan köra motorn åt ett håll, tyvärr kan jag inte se någon typskylt på motorn, bara på växeln.
Schema shredder.jpg
schredder växel.jpg
Schredder.jpg
motorplint.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Märkplåten är inte motorn utan växellådan.
DU hade behövt mäta upp lindningarna med en bra multimeter, då dessa motorer finns med både symetriska och asymetriska lindningar.
Beroende på, så kopplas de in olika.
Dock gissar att det kan vara denna motorn
Du hittar schema på sidan 7
Prins Valiant

Sökte på nätet. Se https://canthoautomation.com/reversing- ... ase-motor/

Det finns tydligen 1 fas asynkronmotorer med 4 sladdar in. Nu skall det nog kunna lösa sig. Dokumentet förklarar egentligen varför motortamparna bara är svarta och vita. Där står hur man rotationsändrar 4 wire motors
Orrviken

Inlägg av Orrviken »

TomasL skrev: 10 februari 2023, 11:45:16 Märkplåten är inte motorn utan växellådan.
DU hade behövt mäta upp lindningarna med en bra multimeter, då dessa motorer finns med både symetriska och asymetriska lindningar.
Beroende på, så kopplas de in olika.
Dock gissar att det kan vara denna motorn
Du hittar schema på sidan 7
Yes skall testa detta på måndag, tack
Prins Valiant

Har nu studerat fallet och du verkar ha en 4-tråds asynkronmotor. 4 parter till lindning + kondensator.
När någon tog bort reversermöjligheten berodde det på att han hade ett K&N vred 0-1. Nu behöver du ett K&N -vred 1-0-2 som du köpt. Tyvärr går det ej att lösa problemet med detta. Du behöver ett liknande, men med 4 växlande kontakter. Köp nytt!

Bifogar ett schema, såsom jag tror det skall kopplas in. Du har två lindningar i motorn, 1 och 2. Båda har svart och vit anslutning.
Den ena måste polvändas vid reversering, medan den lindningen som är kopplad till kondensator förbli utan polvändning.

Jag tycker mina teorier stämmer bra med befintlig icke reversibel koppling-

Revidering, i mitt schema. Kontaktbeteckning i K&N längst till höger skall vara 1, 2, 3 (ej5)
Prins Valiant

Bara en fråga, är motorn fast inkopplad, så man alltid vet var N ligger. Då kan man använda en något enklare omkopplare och låta nollan ligga på konstant på lindning 2
Orrviken

Inlägg av Orrviken »

Stort tack, skall köpa en ny brytare då, råkar du veta någon Kraus Naimler, ABB eller annan bra model och typ som kan vara rätt?
Prins Valiant skrev: 10 februari 2023, 15:43:00 Har nu studerat fallet och du verkar ha en 4-tråds asynkronmotor. 4 parter till lindning + kondensator.
När någon tog bort reversermöjligheten berodde det på att han hade ett K&N vred 0-1. Nu behöver du ett K&N -vred 1-0-2 som du köpt. Tyvärr går det ej att lösa problemet med detta. Du behöver ett liknande, men med 4 växlande kontakter. Köp nytt!

Bifogar ett schema, såsom jag tror det skall kopplas in. Du har två lindningar i motorn, 1 och 2. Båda har svart och vit anslutning.
Den ena måste polvändas vid reversering, medan den lindningen som är kopplad till kondensator förbli utan polvändning.

Jag tycker mina teorier stämmer bra med befintlig icke reversibel koppling-

Revidering, i mitt schema. Kontaktbeteckning i K&N längst till höger skall vara 1, 2, 3 (ej5)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Nja, jag skulle nog säga att hur man skall koppla in beror på hur lindningarna är konfigurerade, huruvida det är symetriska lindningar eller, vilket är vanligast asymetriska lindningar.
Huruvida lindningarna är ihopkopplade internt eller inte.
Innan man börjar koppla, så skulle jag mätt upp lindningarna för att få fram hur motorn är konfigurerad.

Dvs mäta mellan
V1 och U1
V1 och U2
V1 och W2
U1 och U2
U1 och W2
U2 och W2
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Innan man springer iväg och köper en ny brytare kan du ju koppla in det hela och testa för hand.
Prins Valiant

Som sagt, osäkerhet råder om det är en 4-tråds asynkronmotor. TomasL´s förslag att mäta resistans är utmärkt idé. Den bekräftar eller dementerar mina teorier.
Mät även
V2 -U2
V1 -U1
V1- V2
U1- U2

W2 är inte så intressant, för där ligger tydligen bara en kondensator före intern lindning.

Lite annorlunda mätning, men det kan bekräfta att det är en 4-tråds asynkronmotor.

Redigering: Glöm ej att alla "röda" yttre anslutningar till omkopplaren skall lossas vid resistansmätningen!
Senast redigerad av Prins Valiant 11 februari 2023, 19:51:49, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Hmm, jag lyckades ta symbolerna från ditt schema , prinsen, så naturligtvis har du rätt.
UV-V1
U1-U2
U1-V2
V1-U2
V1-V2
U2-V2

Då får man fram en eventuell 3dje lindning som inte är helt ovanlig, samt eventuella interna ihopkopplingar.
Den kan ju se ut så här inuti (minus startkondingen)
Skriv svar