Har nu byggt på en metallplatta för Z-axeln med två styrrails (tidigare hade jag bara en på en träplatta).
En väsentlig förbättring, tips till er som bygger eller konstruerar
Jag har hällt lite vatten på när jag fräst, vet inte varför jag tog vatten men det blev lite bättre (och spånen flyger inte överallt). Ska testa diskmedel nästa gång, smart att pensla ut det.
Jag har nu provat med vatten med lite diskmedl i, men det gjorde ingen märkbar skillnad, nu jämför jag ju med luftkylning som jag normalt använder, så det viktigaste för ett bra resultat är nog kylningen tror jag.
Appropå motorkopplingen. Jag använder tjock glasfiberarmerad plastslang. Funkar bra och har sett andra också som använder det. Funkar kanske inte till allt och alla, men glappfritt blir det i alla fall.
Trevligt! Ser enkelt och funktionellt ut. Resultatet ser ännu bättre ut!
Hur funkar Kress-spindeln? Vi funderar på en sån till vårt projekt. Hur pallar en sån att bearbeta tex metall? Pajar lagringen då eller är det ok om man inte fläskar på allt för hårt med matning eller varvtal?
Hur är det med stegmotorkopplingen, är denna typ helt glappfri, även efter en tids använding? Ingent märkbart glapp, men någon milijondels millimeter är det nog alltid, likaså är det väl någon pikometer töjning på armerad plastslang, men det är inget som man kan märka.
Kress är jag nöjd med , enda nackdelen är att det är Djä.... svårt att byta till en annan diameter på fräsen, så jag har flera olika chuckar med olika diametrar och byter då hela chucken. Skall man köra metall med den kanske man skall har den starkare variantan, men tänk på att lägsta varv är 10000 /min. har jag för mig.