Byte av svarsapparat(porttelefon)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ASEA

Re: Byte av svarsapparat(porttelefon)

Inlägg av ASEA »

Ja precis, det där är en digital variant "duox plus" du har fått. Det där med produktnumren var riktigt rörigt märkte jag då det ibland inte står alls eller så heter den nåt annat i manualerna, men det ska stå tydligt "4+N" på den.

https://cdon.se/fordon/porttelefon-ferm ... p115044394

När man kopplar in den så är det viktigt att ta reda på vad för polaritet det är på den gemensamma ledaren. Alltså den ledaren som går till nr 3(och nr 5 via bygling) i din befintliga porttelefon, så du inte kortsluter systemet i huset.
I telefonen så finns det två strömbrytare, den ena ställer man in om det är gemensam jord eller ej. På den andra så ställer man in vad det är för typ av ringsignal på ledningen(6E). Det kan vara en fast spänning tex 12V eller en pulserade signal då någon trycker på ringknappen vid porten.
Senast redigerad av ASEA 31 december 2022, 11:46:56, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
rvl

Inlägg av rvl »

Lustigt nog lyckas jag inte hitta varken "duox plus" eller 3444 på cdon, men den kanske inte kom därifrån?
Adamloof

Inlägg av Adamloof »

ASEA skrev: 31 december 2022, 11:03:04 Ja precis, det där är en digital variant "duox plus" du har fått. Det där med produktnumren var riktigt rörigt märkte jag då det ibland inte står alls eller så heter den nåt annat i manualerna, men det ska stå tydligt "4+N" på den.

https://cdon.se/fordon/porttelefon-ferm ... p115044394

När man kopplar in den så är det viktigt att ta reda på vad för polaritet det är på den gemensamma ledaren. Alltså den ledaren som går till nr 3(och nr 5 via bygling) i din befintliga porttelefon, så du inte kortsluter systemet i huset.
I telefonen så finns det två strömbrytare, den ena ställer man in om det är gemensam jord eller ej. På den andra så ställer man in vad det är för typ av ringsignal på ledningen(6E). Det kan vara en fast spänning tex 12V eller en pulserade signal då någon trycker på ringknappen vid porten.
Okej. Tack för all info, sjukt snällt!
Jag vet att det är en pulserande signal. Det ringer lika länge som du håller knappen intryckt nere vid porten. Är trött på alla knarkare som drar fingrarna över alla namnen på porttelefonen.
OCH anledningen till att jag ska byta är att apparaten som finns i min lägenhet har ingen mute knapp! Inte heller kan man skruva ner volymen på ringsignalen.

Min 3444 är beställd via farsans företag, direkt från tillverkare/grossist..
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

En variant är att kolla om det verkar vara ungefär samma data på mikrofon och hörlur i luren på den gamla och nya, och om de verkar vara lika bara flytta över elektroniken från den gamla till den nya. Lämna absolut en lapp inne i den nya som beskriver exakt vad för äldre modell som elektroniken kommer från, så att nästa får lättare jobb.

Gravt sidospår: Undrar om nån har gjort nåt projekt att ansluta något eget till dessa? Typ interface för att köra Asterisk eller liknande? :)
ojjan

Inlägg av ojjan »

OCH anledningen till att jag ska byta är att apparaten som finns i min lägenhet har ingen mute knapp!

Hade detta problem i förra lägenheten.
Satte helt enkelt en brytare på summern. Fungerade kanon.
Skriv svar