Nelly skrev: ↑28 december 2022, 08:39:03
Jag är ingen tekniknörd som kan olika elektroniktecken.
Om man inte känner till vad beteckningarna på ett relä som ska kopplas till 230V AC står för vore det kanske idé att låta någon annan göra den installationen.
Det är inte fel att ta forumet till hjälp om man vill lära sig, men då bör man ge sig på mer ofarliga strömstyrkor till en början.
Det är därför jag provade med 12v och det funkade med hållkretsen. Men det är 240v som matar till termostaterna från fliselektroniken. Det där med 12v var bara nått jag provade för att testa och det funkade. Men nu ska det kopplas 240v o då vill jag att det kopplas rätt. Finns inget kopplingschema det är problemet till att jag provade detta forum
" Finns inget kopplingschema det är problemet till att jag provade detta forum" Och därför fick du massa vilda diskussioner.
Seriöst, oavsett om man pysslar med lågvolt eller nätvolt, bör man nog veta vad man sysslar med; man kopplar inte bara ihop saker slumpmässigt och vet man inte vad du pysslar med är det omöjligt att komma med hjälp och support.
Nelly problemet är att, om man inte kan, så blir det farligt, och för att kunna förklara för dig hur det skall göras, behövs det mycket mer information.
1: Typ av termostater, länka till stället som säljer dem, ännu hellre datablad och bilder.
2: Schema, inkopplinganvisningar mm för din panna/brännare.
3: Fullständiga data på reläet, skall du använda en sockel till reläet?
4: Vilken kapsling har du tänkt dig, Bild/länkar osv?
Oavsett så är det bästa att det utföres av någon som dels kan göra det och dels får göra det. Dvs någon som har kunskap och behörighet.
Här har du ett generellt schema på hur det kan fungera fast helt utan ev säkerhetskretsar och avsäkring.
Är som tidigare redan beskrivits men numrerad enligt ditt relä.
ReläFlispanna2.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Tack palle500 det var beskrivning som icke elektronikkunniga folk.Ska kilaa över till min elektriker som kopplar i hop detta och provar. Elektrikern har inte sysslat med sånt här förut så det blir spännande. Tack
Nelly, nu har du fått ett snyggt fungerande schema åt din elektriker. Jag hoppas att du även har skaffat en snygg sockel till ditt relä, du har inte nämnt någonting om montagesockel. En professionell elektriker kommer knappast att tillåta att reläet hänger i några sladdar försedda med flatstift kopplade till reläet.