3-fasmotor till kompressor, går den att rädda?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Wester

3-fasmotor till kompressor, går den att rädda?

Inlägg av Wester »

Tjena!

Jag har en kompressor där membranet till tryckströmbrytaren gick sönder. Gick inte att få tag på nytt någonstans så bytte hela tryckströmbrytaren. Kompressorn fungerade igen och jag var belåten.

Nu i eftermiddags märkte jag att trycket var för lågt utan att kompressorn startade. Kollade säkringar och två hade flugit. Glad i hågen smällde jag i två nya och tryckte igång kompressorn igen. Den försökte gå ett par sekunder innan säkringarna flög igen och en frän doft av bränd elektronik spred sig i rummet och motorblocket blev rätt varmt.

Det visade sig att den tidigare tryckströmbrytaren haft ett inbyggt motorskydd vilket den nya saknade. Inte särskilt hoppfull kopplade jag på ännu en ny tryckströmbrytare med motorskydd. Säkringar flög återigen.

Bild

Har börjat skruva isär och mätt resistansen (med en enkel multimeter) mellan de tre inkommande kablarna, 3,3 Ohm mellan var och en. Mellan de inkommande och bygeln på höger sida har jag 1.6 på alla tre. Motorn är på 3kW. Vad jag kunnat läsa mig till ska dessa värden tyda på att lindningarna inte har brunnit vilket gav mig nog med hopp att slänga ut en förfrågan här.

Vad tror ni som kan mer än mig, kan motorn gå att rädda och hur går jag isf vidare med felsökningen?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: 3-fasmotor till kompressor, går den att rädda?

Inlägg av TomasL »

Du behöver megga lindningarna, och helst kontrollera den med ett motorinstrument.
Var bor du, vore bra om du fyllde i profilen riktigt.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Om du inte har en megger kan du börja med att mäta med din multimeter mellan inkommande kablar och jordskruven på motorn, vad får du för resistans?

Finns det förresten jordfelsbrytare i din elcentral?
Wester

Inlägg av Wester »

Har uppdaterat profilen nu, jag bor i Umeå :)

Har ingen megger men jag mätte mellan inkommande kablar och jord, fick inget mätbart resultat på någon av dom.

Det sitter ingen jordfelsbrytare i elcentralen.

Bild
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Har du kollat så att kompressorn inte startar mot tryck?
Wester

Inlägg av Wester »

Hur menar du inte startar mot tryck, om det är tryck i tanken?

Tanken är helt utan tryck efter det andra bytet av tryckströmbrytaren. Både motorn och kompressorn snurrar lätt när man drar runt dom med handkraft.
Tommy_Naseem

Inlägg av Tommy_Naseem »

Mät motståndet mellan lindningarna.
Dvs
W1 till U1
W1 till V1
U1 till V1

Det värdet du får skall vara hyffsat jämt mellan de olika lindningarn.
Du har konstaterat att du inte har direkt kortslutning mot jord.
Men det kan likväl vara kortslutning mellan två lindningar
Wester

Inlägg av Wester »

Det är dom tre jag mätte först, jag ligger på 3.3 Ohm mellan alla tre lindningar.

Bifogar bild på kompressorn och på motorplåten för att ge lite sammanhang ;)

Bild Bild
Tommy_Naseem

Inlägg av Tommy_Naseem »

Bara för att utesluta andra fel.
För du har helt klart ett motorskydd i den tryckströmbrytaren på bilden.
Mät hela vägen ute från handsken.

Felet behöver inte ligga i motorn utan kan vara tryckströmbrytaren på inkommande sida (Då du inte har kortslutning efter tryckströmbrytaren) eller kabeln till kompressorn.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Du kanske kan provköra motorn lös på bänken?
För att utesluta andra fel.
Wester

Inlägg av Wester »

Tommy_Naseem skrev: 14 december 2022, 11:23:18 Bara för att utesluta andra fel.
För du har helt klart ett motorskydd i den tryckströmbrytaren på bilden.
Mät hela vägen ute från handsken.

Felet behöver inte ligga i motorn utan kan vara tryckströmbrytaren på inkommande sida (Då du inte har kortslutning efter tryckströmbrytaren) eller kabeln till kompressorn.
Precis, jag satte dit en ny tryckströmbrytare med motorskydd efter att den började käka säkringar. Men då hade jag redan använt en utan motorskydd i ett par dagar.

Om det vore kortis innan tryckströmbrytaren, borde inte rimligtvis säkringen gå direkt man kopplar i kabeln då? Som det är nu flyger säkringen när man trycker igång strömbrytaren. Men jag kontrollmäter och ser vad jag får för resultat! Och testar köra motorn utan att ha den kopplad till kompressorn också, återkommer :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

När du mätte lindningarna, var blecken monterade, om så, ta bort blecken så du isolerar lindningarna helt, mät sedan.
Prins Valiant

Inlägg av Prins Valiant »

TomasL's fråga är viktig; När du mätte lindningarna, var blecken monterade, om så, ta bort blecken så du isolerar lindningarna helt, mät sedan.

Anledningen till frågan att ett vanligt fel är kortslutning mellan lindningshärvorna. Och detta bekräftas genom att mäta resistansen mellan härvor, såsom TomasL beskriver.
Per S

Inlägg av Per S »

Som Säter påpekade, Avluftar den nya tryckströmbrytaren kompressorn så att motorn inte startar mot tryck?
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Angående avluftning osv så är det ju lätt att provköra med remmen avtagen. Antar att det är rem mellan motor och kompressor.

Det borde gå att känna varifrån lukten kom även flera dagar senare. Är motorn stekt så lär den lukta, och även om den skulle fungera så är det mest en tidsfråga innan den dör helt, antar jag.

Du skulle kunna provköra med två seriekopplade värmeelement i serie per fas, alltså totalt sex värmeelement, som strömgräns. Kombinera med att inte ha remmen monterad så kan du mäta medan ström ligger på (om motorn inte snurrar så kör bara så lång tid det tar för multimetern att reagera).

Ingen aning om ålder på grejerna osv men inte helt otänkbart är väl kabelfel som råkat dyka upp i samband med att du rört grejer. Typ inkommande kabel går antagligen till tryckbrytare/motorskydd och den inkommande kabeln är väl sannolikt en gummikabel, och såna torrspricker förr eller senare. Det borde inte lukta bränd elektronik, men det kan förklara proppar som går.
Skriv svar