Nya lysdioder
- prototypen
Nya lysdioder
Klippt direkt ur dagens Elektroniktidning:
Lysdiod direkt i eluttaget
( Av: Adam Edström)
2006-11-20
Seoul Semiconductor har lanserat lysdioder som kan kopplas direkt till 230 V växelspänning. Jämfört med en vanlig glödlampa förbrukar den bara fjärdedelen så mycket energi.
Klippt av Prototypen
Lysdiod direkt i eluttaget
( Av: Adam Edström)
2006-11-20
Seoul Semiconductor har lanserat lysdioder som kan kopplas direkt till 230 V växelspänning. Jämfört med en vanlig glödlampa förbrukar den bara fjärdedelen så mycket energi.
Klippt av Prototypen
sodjan, har för mig att man brukar räkna med att lågenergilampor drar 1/5 så mycket ström som en glödlampa. En sån LED-lampa skulle alltså dra 25% mer än en motsvarande lågenergilampa.
Men en led-lampa skulle antagligen ha längre livslängd och vara mindre utrymmeskrävande. Men det är ju bara mina spekulationer
Men en led-lampa skulle antagligen ha längre livslängd och vara mindre utrymmeskrävande. Men det är ju bara mina spekulationer

-
Jag höll på att räkna en gång hur många 12cd's LED jag skulle behöva för att göra en rundstrålande glödlampa. Över trehundra kom jag fram till då. Ett jäkla jobb att koppla och vaa dyrt sen. Bättre att göra på fabrik och förhoppningsvis billigare också.
Någon som vet om dom är rundstrålande eller typ spot.
Följer kylfläns med? De gör säkert en massa framsteg men jag är lite förvånad att effektförbrukningen är så pass hög jämfört med vanliga lampor.
Någon som vet om dom är rundstrålande eller typ spot.
Följer kylfläns med? De gör säkert en massa framsteg men jag är lite förvånad att effektförbrukningen är så pass hög jämfört med vanliga lampor.
-
-
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Nop. De förstärker oftast kontrasterna så mörka färger som är nära varandra ser ut att vara samma färg. Sedan brukar de se lite diffust ut. Tavlor målade med akryl brukar visserligen passa bättre för sådan belysning än tavlor målade i olja.
Här tror jag RGB-lysdioder skulle passa fint. Då kan man ställa färgtermperaturen så det passar för varje tavla.
Off-topic:
Såg att de satt upp en stor kopparkapsel (för uttjänt kärnbränsle) på torget här utanför. Den belyses med ett 50-tal stora och ljusstarka RGB-lysdioder som skiftar färg. Riktigt snyggt, särskillt när det lyser rött! Hm, måste gå och ta kort på den.
Här tror jag RGB-lysdioder skulle passa fint. Då kan man ställa färgtermperaturen så det passar för varje tavla.
Off-topic:
Såg att de satt upp en stor kopparkapsel (för uttjänt kärnbränsle) på torget här utanför. Den belyses med ett 50-tal stora och ljusstarka RGB-lysdioder som skiftar färg. Riktigt snyggt, särskillt när det lyser rött! Hm, måste gå och ta kort på den.

- JimmyAndersson
- Kontakt: