liten förstärkare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Ålänningen

Inlägg av Ålänningen »

ja ja jag vet, men när jag såg förklaringen så tappade jag interesset...

grym: jag har inte en sån där ic men en hel hög transistorer, och jag ska inte använda förstärkaren till något jag vill bara ha reda på hur man gör så jag kan bygga vidare därifrån
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

från åland:

Om du skickar en adress som pm till mig så får du några TDA 2030 som bara ligger och skräpar, Kopplingsschema finns hos ELFA.se

Elektronik lär man bäst om man misslyckas lite då och då och får en del aha blev det så-upplevelser och utan bygge inget misslyckande.

Prototypen, bara 35 år med elektronik så det ryker och brinner fortfarande här och var.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Det är mycket svårare att konstruera en förstärkare med transistorer än opförstärkare. Vill man lära sig elektronik tror jag op är en bra start. Annars som många andra har sagt: läs Elektronik För Alla, finns på biblioteken. Annars om du läst mycket matte, finns det massor av lämplig student litteratur.
Ålänningen

Inlägg av Ålänningen »

studerar nu el o data men vi har inte kommit så långt... så jag lär nog lära mig det, men jag tänkte att jag skulle lära mig det tidigare här...
Lovan

Inlägg av Lovan »

Varför inte TDA2030 med en pushpull koppling på utgången? Det är ju en början och relativt enkelt. Och det innehåller lite diskreta element oxå :wink:
Ålänningen

Inlägg av Ålänningen »

vad e en "puchpull"?
Lovan

Inlägg av Lovan »

http://hififorum.knaak.dk/Lovan/pushpull.gif

Nånting åt det hållet. Då blir transistorerna som en strömförstärkare.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Push-pull är engelska och betyder trycka och dra och det betyder att slutsteget aktivt både trycker ut ström och drar in ström.

Prototypen
Skriv svar