Problem med röntgenapparat

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Problem med röntgenapparat

Inlägg av bigmac »

har gjort en snabbskiss på kanal 1 som jag misstänker inte mår så bra... jag får uppfattningen att insignalen till oscillatorn inte är kurant. Hmmm
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bigmac »

Okej jag tror jag har lite info..

Problem 1: insignalen till switchchipets kanal 1 har alltid varit väldigt instabil. Den insignalen drivs i sin tur av utsignal på opamp (enligt elschema). Plusmatningen till opamp kommer i sin tur från en feedbacksignal från utgångstrafon.
Alla dessa signaler är väldigt instabila och fladdriga. Tar man bort ett motstånd från feedback från trafo så lugnar hela kretsen ned sig. Alla signaler blir ”rätt”, men av förklariga skäl stannar utdrivningen till ett minimum. Dvs 1500 volt. Regulatorn går på ”tomgång”

Nu har jag haft bort trafon och mätt. Feedbacksignalen har ca 2,8Mohm till jord. Spontant känns det för högt. Det gör att den blir fladdrig och känslig för störningar. Även ingången har hög impedans pga flera seriekopplade motstånd. Jag misstänker att feedbackslingan från trafo ska ha ett lägre ohmtal.

Kompistrafon bredvid har 0.99Mohm på feedbackslingan kan tilläggas.
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bigmac »

Det som antagligen har hänt är att spolen överbelastats efter att kondingarna gått sönder…
bus

Re: Problem med röntgenapparata

Inlägg av bus »

Jag jobbar med testsystem för röntgenrör så då är det extra kul med någon som pillar med relaterat, så väldigt kul att följa din tråd. Har dock inte egen erfarenhet av den typ av detektor som du har, vi kör flatpanels.

Men som du börjat se får ett litet fel lätt kaskadeffekter när det är höga spänningar. Vi har kört sönder en hel del utrustning när det blir överslag som går fel väg. Man kan även få skumma fel när skyddsdioder som ska hantera överslag ryker. Det är också läskigt hur närliggande kåpor och annat kan ladda upp sig när man har höga DC-spänningar, allt blir plötsligt en kondensator.

Kämpa på! Men var försiktig!
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bigmac »

Jag har tagit bort en del av epoxyn, så nu ser det ut som det snöat i labbet.. så går det när man kör varmluft och skalpell. Oavsett vilket så känns detta spontant som att det är en återvändsgränd. Hela trafon är pottad och det sitter ett pcb i vägen vilket gör att man i princip måste skära upp lådan för att komma åt allt. Tror jag skippar det. Har lagt skambud på en "untested for parts". Med lite tur kanske den är hel i trafon - alternativt så får jag buda hem en fungerande och recappa den innan det skiter sig igen. Kommer pausa detta projekt nu.

Det jag slutligen kommit fram till är att det blivit avbrott i feedback-trafon. Man kan få den att vakna till liv under vissa omständigheter och då får man ut sina 8000V, men den lyckan blir kortvarig då spänningen snabbt försvinner igen. Resultate blir att trafon nu blir som en "antenn" eftersom den inte har någon anslutning till jord och fångar upp massa junk som i sin tur går in i opamp och regulator vilket gör att jag får dom här konstiga signalerna. Regulatorn ställer sig sedan i grundläge när den inte får någon feedbacksignal.
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bigmac »

Så här långt kom jag…
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Ja det där ser ju lönlöst ut.
Trist att komma fram till en död ände. :cry:

Finns inga möjligheter att köpa ny trafo som reservdel?
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bigmac »

Nä, dom finns inte men det finns kompletta nätagg på ebay. Har skambudat lite.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jäklar vad sugen på brylépudding jag blir när jag ser den där HS-enheten..
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Behöver det vara så svårt med 8kV och kanske något tiotal mA? En linjetrafo trån tjock-TV kanske skulle kunna användas? En utan inbyggd kaskod, hänga på en enkel likriktare. Eller en sådan kärna och linda en egen spole. Lite jobb, men definitivt görbart. Kostnaden blir definitivt hyfsat låg på det sättet.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Det är en bra idé Marta. Ett problem dock är att jag förmodar att Bigmac tänker att ha maskinen på sin firma, där anställda kan komma i närheten av dem.

Då är det inte helt enkelt med hemmasnickrade högspänningspryttlar. CE-märkning osv.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

>Då är det inte helt enkelt med hemmasnickrade högspänningspryttlar.

Jag tror dessutom att det är avsevärt högre krav på stabilitet än något hemmalindat kan åstadkomma. Rippel och annat brukar vara i mV-området.
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bigmac »

Ropade hem en fungerande beg nätdel. Skambudade på 300 dollar och fick den. Nu får vi se om den är vid liv när den landar på den här sidan pölen. Det första man får göra efter funktionskontroll är väl recap.
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bigmac »

Glenn skrev: 24 oktober 2022, 07:37:06 Jäklar vad sugen på brylépudding jag blir när jag ser den där HS-enheten..
har brännsår i nyllet efter flygande svinhet epoxy... haha. Funkade bra att skrapa bort med varmluft och skalpell - tills jag upptäckte att dom lagt 0.1mm cu tråd inuti epoxyt. Då va det bara att tacka för sig och lägga ner.
Akai

Inlägg av Akai »

Vad sägs om heltäckande skyddsvisir nästa gång det ska mejslas het epoxy :lol:

Tänk så mycket elektronik som kasseras pga dåliga kondensatorer.

Bra att du hittade en (förhoppningsvis) fungerande enhet.
Skriv svar