Styra 230VAC fläkt med analogsignal 0-10V DC
-
Styra 230VAC fläkt med analogsignal 0-10V DC
Vilka smidiga lösningar finns för att styra en liten 230VAC fläkt med en 0-10VDC analogsignal från PLC?
Jag uppskattar max strömbehov till under 5A.
Jag har hittat ett par dyra moduler från United Automation "FSC230/10" och "FSC5 - 5A" som arbetar med fasvinkelförskjutning.
Har även sett en KEMO modul "M240" men är osäker på vad den håller för kvalité. Någon som har erfarenhet av KEMO?
Det finns även en lösning med 5 stegs transformator enligt nedan som egentligen skulle räcka för funktion även om steglös reglering är att föredra.
https://www.eveco.se/wp-content/uploads ... venska.pdf
Vad finns det för lösningar och hur gör ni som gjort detta innan?
Jag uppskattar max strömbehov till under 5A.
Jag har hittat ett par dyra moduler från United Automation "FSC230/10" och "FSC5 - 5A" som arbetar med fasvinkelförskjutning.
Har även sett en KEMO modul "M240" men är osäker på vad den håller för kvalité. Någon som har erfarenhet av KEMO?
Det finns även en lösning med 5 stegs transformator enligt nedan som egentligen skulle räcka för funktion även om steglös reglering är att föredra.
https://www.eveco.se/wp-content/uploads ... venska.pdf
Vad finns det för lösningar och hur gör ni som gjort detta innan?
-
Re: Styra 230VAC fläkt med analogsignal 0-10V DC
En liten fläkt och 5A 230VAC är två saker jag inte riktigt får ihop...
Då pratar vi byggnadsventilation.
TomasL, en sådan som EC kostar kanske 10000 , rentav 20000. Vi bytte en 3fas ECfläkt i ett projekt som kostade 30 000 men den var på ca 4 kW. Men ändå smidigare än en vanlig induktinsmotordriven fläkt med rem och extern VFD
Fasvinkelstyrning med små AC ventilationsfläktar kan vara hit and miss, ibland morrar de en hel del. trafolösningen är bara en vanlig transformator med olika tappar för olika spänning som kopplas in med reläer.
Vil du inte byta fläkten till en EC fläkt, som styrs via just 0-10V via yttre signal eller en potentiomenter via fläktens anslutning så finns det en tredje lösning som råkar vaa industristandarden
Det finns alltid möjligheten att sätta ett spjäll med reglermotor 0-10V efter fläkten och strypa ner flödet, fläkten går på konstant varvtal (men eftersom flödet minskar så minskar effektförbrukningen)
Det brukar vara så man reglerar ventlationsflöden nämligen. Man justerar in fläkten lite lagom, sedan reglerar man flödena med reglerspjäll mot något mätvärde där då en PLC sitter bakom, vanligen en sk DUC (Data Under Central)
Då pratar vi byggnadsventilation.
TomasL, en sådan som EC kostar kanske 10000 , rentav 20000. Vi bytte en 3fas ECfläkt i ett projekt som kostade 30 000 men den var på ca 4 kW. Men ändå smidigare än en vanlig induktinsmotordriven fläkt med rem och extern VFD

Fasvinkelstyrning med små AC ventilationsfläktar kan vara hit and miss, ibland morrar de en hel del. trafolösningen är bara en vanlig transformator med olika tappar för olika spänning som kopplas in med reläer.
Vil du inte byta fläkten till en EC fläkt, som styrs via just 0-10V via yttre signal eller en potentiomenter via fläktens anslutning så finns det en tredje lösning som råkar vaa industristandarden

Det finns alltid möjligheten att sätta ett spjäll med reglermotor 0-10V efter fläkten och strypa ner flödet, fläkten går på konstant varvtal (men eftersom flödet minskar så minskar effektförbrukningen)
Det brukar vara så man reglerar ventlationsflöden nämligen. Man justerar in fläkten lite lagom, sedan reglerar man flödena med reglerspjäll mot något mätvärde där då en PLC sitter bakom, vanligen en sk DUC (Data Under Central)
En sådan liten fläkt kostar inte så mycket, beroende på från några hundringar och upp till någon tusing eller två, typ.
EC-fläktar är så vanliga i dag, priserna har sjunkit rejält.
EC-fläktar är så vanliga i dag, priserna har sjunkit rejält.
-
Hör är de billigaste
https://soliduct.se/flakt/kanalflakt.htm
Märkesfläktar är dyrare, och driftsäkrare
EC fläktar är dock riktigt driftsäkra.
https://soliduct.se/flakt/kanalflakt.htm
Märkesfläktar är dyrare, och driftsäkrare

EC fläktar är dock riktigt driftsäkra.
Om TS talar om vad för fläkt det är, är det enklare.
-
rikkitikkitavi skrev: ↑23 oktober 2022, 21:26:50 En liten fläkt och 5A 230VAC är två saker jag inte riktigt får ihop...
I mitt inlägg står det "Jag uppskattar max strömbehov till under 5A", och att jag angav just 5A är för att det är max ström för den mindre United Automation enhet jag angav som exempel (United Automation FSC5 - 5A) och nu länkar här nedan.Om TS talar om vad för fläkt det är, är det enklare.
https://www.united-automation.com/wp-co ... ssue-1.pdf
I mitt projekt Kommer jag behöva skala upp fläkten i framtiden, men idag för "proof of concept" så klarar jag mej på 0,2A med en 31W radial fläkt. Framtida behov är oklart men inte över 5A, så likvärdig enhet täcker gott strömbehovet.
Därav den något luddiga beskrivningen.
fläkt för "proof of concept"
-
Ok. Det kanske går att styra den fläkten över det intervall du behöver med fasvinkelstyrning. Kanske inte.
Ju större fläkt desto knepigare blir det, motorn gillar det inte.
-
Hej!av rikkitikkitavi » Idag, 12:26:13
Ok. Det kanske går att styra den fläkten över det intervall du behöver med fasvinkelstyrning. Kanske inte.
Går gör det, jag gör det sedan 2005 men manuellt med potentiometerstyrd fasvinkelförskjutare enligt länk nedan.
https://www.united-automation.com/product/csr2-10e/
Det är inte optimalt, men det funkar.
Nästa generation behöver styras via PLC'n.
-
. Det går ju på dammsugare så det går säkert med fläkten men det kan beroende på reglerområdet leda till brum.