växlingslampa!?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
100 Amp
Inlägg: 21
Blev medlem: 13 november 2006, 20:03:53
Ort: Stockholm

växlingslampa!?

Inlägg av 100 Amp »

När jag endå e på g så drar jag en fråga till. Skulle vilja ha en shiftlight fast inte modell dragster utan vill göra en liten smidig då min bil e ganska tyst och hyffsat pigg så när man trampar på ordentligt så går övervarvningsskyddet i. Vill alltså bara ha en diod som tänds vid typ 7400 varv? Har koll på dioder och sånt men inte på vart hur jag ska koppla in den för att den ska tändas vid ett speciellt varvtal? Kan oxå nämna att jag har en tändspole per cylinder om nu det har någon inverkan?

Mvh Matte
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 7313
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Lite synd att sök funktionen inte mår så bra för det har varit uppe förr.
Skulle tro att du skulle komma att få berätta mer om vad det är för bil och annat för att få bra hjälp.
Användarvisningsbild
100 Amp
Inlägg: 21
Blev medlem: 13 november 2006, 20:03:53
Ort: Stockholm

Inlägg av 100 Amp »

Har sökt det enda jag hitta handlade om att montera en sådan anordning på en motorcykel med ett tändsystem med brytare...
bearing
Inlägg: 11676
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Inlägg av bearing »

Användarvisningsbild
Nisse
Inlägg: 908
Blev medlem: 9 juli 2006, 23:25:46
Ort: Kumla

Inlägg av Nisse »

En Googlesökning på forumet gav flera trådar som handlar om detta. Någonstans där finns även min tråd om det, just på MC. (Dock utan brytare)

Googelsökningens resultat
Användarvisningsbild
100 Amp
Inlägg: 21
Blev medlem: 13 november 2006, 20:03:53
Ort: Stockholm

Inlägg av 100 Amp »

Okej!

Missa visst en del sidor... Sorry :oops: Kollar dom.... Tack!
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27427
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det gör väl ingen skillnad om det är brytare eller inte.
bearing
Inlägg: 11676
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Inlägg av bearing »

Det kan det göra, iaf om man mäter på primären. Har fått uppfattningen att brytarna glappar lite jämnt.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27427
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Hur skulle det se ut? Det faller ju på sin egen orimlighet.
bearing
Inlägg: 11676
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Inlägg av bearing »

En kompis som gjort varvräknare för bil med brytare påstod iaf att han hade haft problem med glapp. Kondensatorn är väl till för att jämna ut glappet (så pass att det inte blir flaska gnistor kanske).
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27427
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag tror snarare att det var andra störnignar han hadde problem med. Kondensatorn är främst för att undvika gnistbildning i brytaren.
Användarvisningsbild
Nisse
Inlägg: 908
Blev medlem: 9 juli 2006, 23:25:46
Ort: Kumla

Inlägg av Nisse »

Kondensatorn är till för att lagra energin som man sedan släpper genom tändspolens primär för att generera gnista på tändstiftet från sekundären.
bearing
Inlägg: 11676
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Inlägg av bearing »

Nej, det tror jag inte. Så är det väl bara på CDI-system.
Vanliga tändspolar laddas med strömmen från 12 V-systemet en stund, sedan kopplas spolen fri vilket gör att en stor motriktad spänning induceras på primären, och därmed även sekundären.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27427
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Nisse: nej så är det inte. Gnistan kommer när man öppnar brytaren.
Användarvisningsbild
Nisse
Inlägg: 908
Blev medlem: 9 juli 2006, 23:25:46
Ort: Kumla

Inlägg av Nisse »

Jag gömmer huvudet under en stol och skäms en stund :oops:
Skriv svar