När jag endå e på g så drar jag en fråga till. Skulle vilja ha en shiftlight fast inte modell dragster utan vill göra en liten smidig då min bil e ganska tyst och hyffsat pigg så när man trampar på ordentligt så går övervarvningsskyddet i. Vill alltså bara ha en diod som tänds vid typ 7400 varv? Har koll på dioder och sånt men inte på vart hur jag ska koppla in den för att den ska tändas vid ett speciellt varvtal? Kan oxå nämna att jag har en tändspole per cylinder om nu det har någon inverkan?
Lite synd att sök funktionen inte mår så bra för det har varit uppe förr.
Skulle tro att du skulle komma att få berätta mer om vad det är för bil och annat för att få bra hjälp.
En kompis som gjort varvräknare för bil med brytare påstod iaf att han hade haft problem med glapp. Kondensatorn är väl till för att jämna ut glappet (så pass att det inte blir flaska gnistor kanske).
Nej, det tror jag inte. Så är det väl bara på CDI-system.
Vanliga tändspolar laddas med strömmen från 12 V-systemet en stund, sedan kopplas spolen fri vilket gör att en stor motriktad spänning induceras på primären, och därmed även sekundären.