VWR och saltsyra

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
rehnmaak
Inlägg: 2204
Blev medlem: 13 december 2005, 01:43:41

Inlägg av rehnmaak »

Är det någon som är intresserad av 1 liter sulfurylklorid? Gratis för den som hämtar... Förpackningen är oöppnad. Jag har även endel andra kemikalier som jag gärna blir av med.
Användarvisningsbild
007sweden
Inlägg: 3500
Blev medlem: 3 mars 2005, 20:18:12
Skype: oo7sweden

Re: Salpetersyra

Inlägg av 007sweden »

markusp skrev: Jag har förövrigt hört att om man slänger ner flusspat (flourit) i salt eller om det är svavelsyra så bildas flourvätegas. Tydligen är den överjävlig och en av de värsta gaserna som finns. /Markus

vet inte om just det är så

men flourväte fräter på glas, så akta dig för att leka inomhus om du inte vill bli kall till jul =)


rehnmaak: svavel =)
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23655
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Flourväte är definitivt inget som man "leker" med oavsett om man är inomhus eller utomhus. Flourväte är direkt dödande redan vid små mängder så det är definitivt inget som man skall hålla på med, ens med gasmask, om man är rädd om sitt liv.
Gimbal
Inlägg: 7980
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Inlägg av Gimbal »

Visst många som vill ha tag i syror, eh, varför?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45420
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Salpetersyra

Inlägg av TomasL »

007sweden skrev:
markusp skrev: Jag har förövrigt hört att om man slänger ner flusspat (flourit) i salt eller om det är svavelsyra så bildas flourvätegas. Tydligen är den överjävlig och en av de värsta gaserna som finns. /Markus

vet inte om just det är så

men flourväte fräter på glas, så akta dig för att leka inomhus om du inte vill bli kall till jul =)


rehnmaak: svavel =)
Flourväte kallas väl för Fosgen också (om jag inte minns helt fel), användes bla annat till att ta död på rätt många människor.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23655
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Nej, det är inte riktigt samma. Fosgen (karbonylklorid) är en annan gas som däremot också är mycket giftig, den användes tex under första världskriget som stridsgas.
Skriv svar