VWR och saltsyra

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
ashsama
Inlägg: 627
Blev medlem: 21 maj 2004, 13:56:54
Ort: Bålsta
Kontakt:

VWR och saltsyra

Inlägg av ashsama »

Tänkte bara upplysa om en sak,
jag faxade in ett tillstånd för att få köpa saltsyra - trodde jag.
Idag kom DHL med 5 liter 37%ig saltsyra och knackade på dörren.
På VWR's hemsida heter dokumentet "Kemikalierapport" och tydligen
ser dom det man skriver som en beställning av själva kemikalien, och inte bara ett tillstånd som jag trodde...
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

Nice, men hur betalade du det hela?
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1647
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Inlägg av RDX* »

och vad kostade det?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26532
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Någon som vet varför det är så hårda regler. Det är ju praktiskt med torrladdade batterier. Och man får ju ha natriumhydroxid.
Användarvisningsbild
ashsama
Inlägg: 627
Blev medlem: 21 maj 2004, 13:56:54
Ort: Bålsta
Kontakt:

Inlägg av ashsama »

Faktura, ~190kr/liter , frakt 200kr och tillägg för farligt gods 200kr, så det
går på 400 i bara porto...
Ja, Natriumhydroxid får man köpa utan tillstånd, likaså även väteperoxid,
men inget som tillhör klassen "livsfarliga och mycket farliga kemiska produkter ",
det som klassas som det är kemikalier med dessa egenskaper:

Mycket giftig
farosymbol: Dödskalle

Giftig, cancerframkallande, mutagen, reproduktionstoxisk
farosymbol: Dödskalle

Frätande
farosymbol: Frätsymbol

Jag vet inte vem som bestämmer vad som får säljas eller inte men www.kemi.se har mycket information för den intresserade.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16858
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

lustigt, jag knallade in hos den loka färghandlaren och köpte två liter saltsyra och en liter väteperoxid, inga problem, tror det kostade runt 150 spänn
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2489
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

grym> Hur stark var den då?

Tror det är olika beroende på koncentrationen.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16858
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

40% tror jag , är det viktigt kan jag gå ner till källaren och kolla
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2489
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Jag överlever utan informationen. :)
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23697
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Så vitt jag vet så behövs det inget tillstånd för saltsyra, har köpt flertalet liter under många år utan några som helst problem. Däremot behövs tillstånd för svavel och salpetersyra. Har dock för mig att om det är svag syra så kan det hända att det inte behövs.

Det är svavelsyra som används i bilbatterier inte saltsyra! Så vida det nu inte finns en nyare sorts bilbatteri som använder saltsyra som jag inte känner till än vls..


Edit: för många år sedan så fick jag kontakta länsstyrelsen för att få tillstånd att köpa och inneha svavelsyra. Men detta var ca 10 år sedan så det kan mycket väl ha ändrats idag.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26532
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Visst fel av mig. Men varför får ma inte ha det? Natriumhydroxid är ju inte snällt det heller. Och det står framme i hylla.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23697
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Har med stor sannolikhet till viss del att göra med att man kan tillverka de flesta (om inte tom mer eller mindre alla) kraftfullaste sprängmedel som finns med hjälp av just svavelsyra och salpetersyra. Visst kan man ju visserligen också göra sprängmedel med saltsyra dock inte lika kraftiga. Sen går dom också på hur pass kraftigt frätande dom är beroende på dess koncentration. Saltsyra är med stor sannolikhet inte lika frätande som svavelsyra och salpetersyra är med samma % tal så att säga. Tex kan man snabbt stoppa i ett finger i 40% saltsyra utan att få frätskador (dock ändå inte att rekommendera) men gör man det samma med 40%-ig svavel eller salpetersyra så får man med stor sannolikhet mer eller mindre kraftiga frätskador av det. Har man sen väldigt koncentrerad syra av dessa två så kan man också få mycket allvarliga frätskador av dom även om man bara är i kontakt med dom under en kort tid. Så dessa syror är inget som man vill att någon skall "leka" med så att säga så det är nog dessa saker som är anledningen till tillstånden.

Natriumhydroxid är också frätande men det är samma där. För även om man har en lösning som tom är helt mättad med natriumhydroxid kan man också snabbt stoppa ett finger i utan att få några frätskador, om man givetvis tvättar av det direkt efteråt. Så att behöva tillstånd för dessa syror är bla för vår egen och alla andras säkerhet. Sen har jag också för mig, men kan ha fel, att dom klassas som miljöfarliga.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26532
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

och bensin är ofarligt? Fräter visserligen inte. Men tämligen miljöfarligt och funkar bädigt bra till tex bränslebomber.
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Inlägg av netrunner »

Jaha, då sitter du med 5 liter 37%ig saltsyra på hyllan.

Trist att dom tolkade det som om det skulle vara en beställning. Man kan anta att du har så det räcker ett tag nu...
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

Henry, går väldigt bra att göra effektiva sprängämnen av saltsyra, t.ex. ATCP.

Vad jag läst var det just ATCP (Acetontricykloperoxid) terroristerna använde i London...
Skriv svar