Bygga slutsteg till bilen eller köpa färdigbyggt?
Re: Bygga slutsteg till bilen eller köpa färdigbyggt?
Glöm inte att ta hänsyn till frekvensgången i förstärkarstegen så att du inte riskerar att få självsvängning och annat elände. Minns inte detaljerna...
Jag tänker att där borde vara emittermotstånd till Q3 och Q4, för att få inställningen av tomgångsström mindre ”tvär”, R1,R2.
Vad är dina tankar o kommentarer om det ?
Vad är dina tankar o kommentarer om det ?
Det sitter ett 56 ohm där ner till jord.
När spänningen Vce på Q1 överstiger c:a 1,4V kommer strömmen genom Q3 och Q4 öka drastiskt.
Därför skulle det vara bra med emittermotstånd *mellan* Q3 och Q4.
Bifogar bild som exempel:
Visserligen här är drivsteg och slutsteg sammankopplade. Där finns motstånden R16 och R17 som ger en begränsande verkan på tomgångströmmen.
Kopplingen med VT5 ger konstant spänning liksom din Q1, och den konstanta spänningen minskar med ökande temperatur.
Bra också att R11 är kopplat som variabelt motstånd och sitter mellan bas o emmiter, om trimpoten skulle glappa då kommer kopplingen med VT5 att ge lägre spänning, om trimpoten suttit där R10 sitter skulle att glapp gjort att tomgångströmmen ökat (okontrollerat).
Visserligen här är drivsteg och slutsteg sammankopplade. Där finns motstånden R16 och R17 som ger en begränsande verkan på tomgångströmmen.
Kopplingen med VT5 ger konstant spänning liksom din Q1, och den konstanta spänningen minskar med ökande temperatur.
Bra också att R11 är kopplat som variabelt motstånd och sitter mellan bas o emmiter, om trimpoten skulle glappa då kommer kopplingen med VT5 att ge lägre spänning, om trimpoten suttit där R10 sitter skulle att glapp gjort att tomgångströmmen ökat (okontrollerat).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Tanken är att Q1 ska placeras på kylaren och inte driva iväg.
Jag hade fördragit att ha emitterföljare istället för sziklai-pair i utgångssteget. Mina erfarenheter säger att det blir mycket med stabilt. Vad säger ni?
Finns det något alternativ till Vbe-multipliceraren runt Q1?
Om nu op-förstärkaren håller utspänningen vid 0V så är ju det egentligen 56//180 ohm ner till jord.
Om nu op-förstärkaren håller utspänningen vid 0V så är ju det egentligen 56//180 ohm ner till jord.
Att hålla utspänningen på 0V dc är en sak och att hålla kontroll på tomgångströmmen genom drivtransistorer och sluttransistorer en annan.
4kTRB: Finns det något alternativ till Vbe-multipliceraren runt Q1?
Ibland ser man kopplingar med 2 eller 3 seriekopplade dioder.
Får ungefär samma funktion, att spänningen över dioderna är konstant signalmässigt och minskar med ökande temperatur för DC, liksom Q1-kopplingen.
Nackdel med dioder att de inte går att ställa steglöst.
Ibland ser man kopplingar med 2 eller 3 seriekopplade dioder.
Får ungefär samma funktion, att spänningen över dioderna är konstant signalmässigt och minskar med ökande temperatur för DC, liksom Q1-kopplingen.
Nackdel med dioder att de inte går att ställa steglöst.
Sidospår: Om man vill ha justeringsmöjlighet för "zenersimulatorn" så sätt trimpotten mellan bas och emitter, INTE mellan bas och kollektor (eller trebenkopplad kollektor-bas-emitter). Oxid/avbrott i trimpotten ger lägre tomgångsström om den sitter bas-emitter, ofarligt men låter illa. Sitter den bas-kollektor eller trebenkopplad så blir det lätt katastrof om potten strular.
Adderade ett par emittermotstånd enligt anvisningarna i föregående kommentarer och utförde ett temperatursvep.
Som synes så avtar tomgångsströmmen först när det blir ordentligt varmt så något högre värden än 56 ohm kanske går att labba med
för att få kurvan att vända tidigare.
Om nu modellerna är riktiga för de trissor jag tänkt använda praktiskt så fås 50W ut och 15W förlusteffekt per trissa, insignal 1V topp.
TIP35 och TIP36 är specade för betydligt mer effekt men de blir varma och då sjunker gränserna.
Som synes så avtar tomgångsströmmen först när det blir ordentligt varmt så något högre värden än 56 ohm kanske går att labba med
för att få kurvan att vända tidigare.
Om nu modellerna är riktiga för de trissor jag tänkt använda praktiskt så fås 50W ut och 15W förlusteffekt per trissa, insignal 1V topp.
TIP35 och TIP36 är specade för betydligt mer effekt men de blir varma och då sjunker gränserna.
Är det bootstrapkondensator jag ser i schemat?persika skrev: ↑11 juli 2022, 12:58:48 När spänningen Vce på Q1 överstiger c:a 1,4V kommer strömmen genom Q3 och Q4 öka drastiskt.
Jag skulle prova att simulera med en mycket brant fyrkantsvåg in och se hur den ser ut och se att det är stabilt utan ringningar.
Bra förslag.
Jag hittade modeller på de trissor jag tänkt använda om jag nu bygger något.
Den ser ut att bete sig civiliserat. Jag testade med kondensatorer över emittermotstånden då det verkar
bli mindre distorsion vid låga amplituder och högre frekvens.
Jag hittade modeller på de trissor jag tänkt använda om jag nu bygger något.
Den ser ut att bete sig civiliserat. Jag testade med kondensatorer över emittermotstånden då det verkar
bli mindre distorsion vid låga amplituder och högre frekvens.
Jag funderar lite på om det kan duga med en TL071 som ersättare till LT1022 som jag simulerar med?
Det är väl viktigt med hög slew-rate antar jag?
Förr eller senare är det väl någon som kommer på att schemat inte är något jag helt har slängt ihop själv.
Active Mini-Subwoofer
Elektor Electronics USA , November och December 1990
(några av de första Elektor USA)
T. Giffard
Effekttrissorna där är BDT86 och BDT85 och
op är en OP16. Som element används en Focal 10 tummare.
Giffard har ett flertal byggen i Elektor: https://www.elektormagazine.com/authors/59512/t-giffard
Det är väl viktigt med hög slew-rate antar jag?
Förr eller senare är det väl någon som kommer på att schemat inte är något jag helt har slängt ihop själv.
Active Mini-Subwoofer
Elektor Electronics USA , November och December 1990
(några av de första Elektor USA)
T. Giffard
Effekttrissorna där är BDT86 och BDT85 och
op är en OP16. Som element används en Focal 10 tummare.
Giffard har ett flertal byggen i Elektor: https://www.elektormagazine.com/authors/59512/t-giffard