Igångsättning av Maximat V10 svarv

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Coastcarpenter

Re: Igångsättning av Maximat V10 svarv

Inlägg av Coastcarpenter »

Tack för erbjudandet. Men jag tror jag kan hitta annan kapsling eller bara skyddet i "gömmorna"

Känns som att en nödstopp kunde vara på sin plats också.

-Annars bra fråga. 1.1A är det rätt värde på motorskyddet?

Eller vad drar den med respektive koppling?
Senast redigerad av Coastcarpenter 22 april 2022, 17:54:15, redigerad totalt 1 gång.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Du ställer alltid in motorskyddet på den ström motorn ska ha. Dvs det som står på motorskylten.
I det här fallet är det väl 1,1A i båda farterna.
Nu kör du en 60Hz motor på 50Hz men du har sänkt spänningen så det bör fungera bra.
Användarvisningsbild
jihe

Inlägg av jihe »

Att tänka på är ju också att 450 W är väldigt klent. Jag skulle bytt motor till en starkare.
Prins Valiant

Inlägg av Prins Valiant »

Motorskydd behövs ej vid övervakade drifter, d.v.s. operatören är i närheten och kan stoppa driften om det blir onormalt.
Däremot håller jag fullständigt med om nödstopp, det skall en maskin alltid ha. Lämplig placering intill de omkopplare för riktning och hastighet som jag föreslagit.
Utan att ha talat om för dig vad jag hittat på Amazon, är jag inne på 16A omkopplare, och utgår därmed ifrån att din säkring framför maskin ej är större.
Coastcarpenter

Kan vara att motorn är i klenare laget men för mg så är det troligen tillräckligt att börja min svarv karriär med.

16amp säkringar är vad jag har.

Jag kom ihåg fel, så om det behövs eller ej så var motorskyddet på 1- 1.8amp så det var som på beställning😄.

Målade uppsamlingstråget före jag moterade ihop svarv med stativ. Tåget var i samma skick som stativet.

Så nu är den inne i värmen iallafall. Alla löstagbara delar planerar jag att hettvätta.

Tyvärr verkar svarven ha haft ett hårt sjömansliv med många klåfingriga användare.🥲
20220422_175427.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Coastcarpenter 22 april 2022, 20:56:13, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
jihe

Inlägg av jihe »

Det är en bra maskin, så det lönar sig att ommotorisera om det är så att jobb ändå behöver läggas ner på motorn. Men får du igång den kommer den ge glädje oavsett. Men mer effekt ger färre kostsamma olyckor.
Coastcarpenter

Har nu även testat högvarv som jag fick instruktioner. Kortslöt "lågvarvsidan" och kopplade In högvarv istället. Och det funkade utan problem. :D

Men du att man kör fast med för lite effekt Jihe?
Eller på vilket sätt kör man sönder?
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Du förstör stål när du kör fast.
Avverkar du inte så mycket varje gång och tar mer tid på dig för att göra jobbet så fungerar det bra.
När du börjar bli jäktad för att det går för sakta är det dags att byta motor.
Du tittar då efter den största möjliga vettiga trefas asynkronmotor som passar och en frekvensomriktare till den.
Användarvisningsbild
jihe

Inlägg av jihe »

Precis. När det går för tungt med lite effekt kör man fast. Då går dyra verktyg sönder, plus att man tappar bort vars man var. Med för lite effekt har man det hela tiden i bakhuvudet, och det är inte värt det.
Användarvisningsbild
jihe

Inlägg av jihe »

Mindmapper skrev: 22 april 2022, 21:43:49 Avverkar du inte så mycket varje gång och tar mer tid på dig för att göra jobbet så fungerar det bra.
Tills man börjar sticka eller profilera, då går det inte att välja.
Prins Valiant

Inlägg av Prins Valiant »

Grattis att det funkar. Skoj att höra. Skall jag börja titta på brytare och dess inkoppling, nu när allt snurrar?
Min tanke är alltså att du köper själv de brytare jag föreslår på Amazon, så inkommer jag med schema för koppling.
Kan du läsa elschema, eller skulle du föredra en kopplingstabell typ från brytare 1, uttag 8 till brytare 2, uttag 12 osv.
Som sagt, de priser jag hittade var fram/back/ stopp ca 35EUR och Hög / låg hast ca 45EUR. Kanske 3 fas stoppknapp från samma tillverkare och frakt med Amazon, varorna ligger troligtvis i Tyskland.
Går vi vidare på denna lösning kan det vara bra att vi går via privat meddelande, via e-mail.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Är väl inga problem men det går mer tid. Du kör inte hela djupet på ett skär.
Coastcarpenter

Jag får ta det extra försiktigt med skärdjup och matningshastigheten till att börja med. Tills jag vet var gränsen är. Tack för input🙂.

Om Prins valiant vill hjälpa mig så vore jag verkligt tacksam! Ovärderlig hjälp, roligt att göra det själv,fast med hjälp.😇

Vi kan ta det över PM. Så kan jag redovisa framsteg eller bakslag här på forumet. Nog skall jag väl kunna läsa ett elschema. Jag lyckades få ihop en fungerande cncfräs från bara skrot och lösa delar.
Får jag elen i skick så kan jag ju koncentrera mig på att få dreven ersatta och de övriga skadorna i skick.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Med en svag motor är det inte helt fel att ha en amperemätare inkopplad.
Coastcarpenter

Amperemätare verkar sakligt.
Men får kanske bli uppdatering 1.2 efter att jag har dreven utbytta.
Är väl lite frågetecken att det blir en funktionell maskin ännu,
Har bla hittat en spricka i släden vid en bult.
Skriv svar