Inte jag heller.
Den där slipmaskinen är den enda maskin jag sett som är omkopplingsbar (med lättillgänglig omkopplare) mellan trefas och enfas. Den är precis inte purung.
Alla övriga prytlar som jag sett är omkopplingsbara har varit för fast inkoppling.
Att slipmaskinen är omkopplingsbar är egentligen ganska smart eftersom du normalt inte har trefasuttag i hem där du slipar golv. Du kan då välja mellan att ha en klenare maskin vid enfas och kraftigare om trefas finns tillgängligt.
De modernare golvsliparna jag sett har alla varit enfas. Antar att dessa är mycket effektivare (vid enfas) än den som förekommer här.
Golvslip 1-fas och 3-fas
-
Re: Golvslip 1-fas och 3-fas
Tackar för svar.
Har kollat hur det är kopplat och det är som peo007 skrev att mitten pinnen inte skall kopplas vid enfas.
Den går går till vredet med en fas eller tre fas och vid trefas går den till motorn men vid enfas går
Den kabeln från motorn till kondensatorn istället.
Jag skall byta kontakten innan jag börjar använda den så
Oroa er inte
Den konstiga grejen kom jag på vad det är till. Det är för att skära ut slippapper till kantslipmaskinen.
Har kollat hur det är kopplat och det är som peo007 skrev att mitten pinnen inte skall kopplas vid enfas.
Den går går till vredet med en fas eller tre fas och vid trefas går den till motorn men vid enfas går
Den kabeln från motorn till kondensatorn istället.
Jag skall byta kontakten innan jag börjar använda den så
Oroa er inte

Den konstiga grejen kom jag på vad det är till. Det är för att skära ut slippapper till kantslipmaskinen.
Om man bygger om till modern kontakt, då kanske det går att använda samma kabel till 3-fas och 1-fas?
-
Ska du ha samma kabel måste den kabeln i ena ändan ha både en trefashane och en enfashane. Parallellkopplar du dessa blir stiften på den oanvända kontakten spänningsförande när du spänningssatt via den andra. Skulle tro att det är dödligare än drängdräparen.
En enfassladd och en trefassladd är ingen stor investering. Trefassladdar kanske finns i massor redan. Går ju bra med vilken som helst som är riktigt kopplad. Eftersom maskinen verkar ha polomkoppling (byte rotationsriktning) är det perfekt. Visserligen är jag själv av uppfattningen att trefassladdar finns det gott av så länge man inte behöver dom. När behovet finns brukar de lysa med sin frånvaro.
En enfassladd och en trefassladd är ingen stor investering. Trefassladdar kanske finns i massor redan. Går ju bra med vilken som helst som är riktigt kopplad. Eftersom maskinen verkar ha polomkoppling (byte rotationsriktning) är det perfekt. Visserligen är jag själv av uppfattningen att trefassladdar finns det gott av så länge man inte behöver dom. När behovet finns brukar de lysa med sin frånvaro.