Golvslip 1-fas och 3-fas
Golvslip 1-fas och 3-fas
Hej, jag har köpt en gammal golvslip som har en Switch där man kan välja 1-fas eller 3-fas.
Jag fick bara en 3-fas kabel med.
Hur skall man koppla en 1fas till denna? Finns även ett hål i sidan där det kan ha suttit en 240v kontakt?
// lars
Jag fick bara en 3-fas kabel med.
Hur skall man koppla en 1fas till denna? Finns även ett hål i sidan där det kan ha suttit en 240v kontakt?
// lars
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Golvslip 1-fas och 3-fas
du borde byta SEMKO kontakten de är förbjudna numera,
antar att i 1 fas läget är två att stiften i denna för fas och nolla,
att mäta är att veta.
edit:
så kan det vara att 1 fas kontakten är bortskruvad och att den bara går i 3 fas läget...
en elkunnig borde mäta...
antar att i 1 fas läget är två att stiften i denna för fas och nolla,
att mäta är att veta.
edit:
så kan det vara att 1 fas kontakten är bortskruvad och att den bara går i 3 fas läget...
en elkunnig borde mäta...
Borde väl gå att lista ut om man ritar ett schema på hur det är kopplat ? ..framförallt att se vad 1/3-fas-switchen gör. (Jag gissar att den kopplar in kondingen på lämpligt sätt.)
Och även om semkokontakten är förbjuden i nyinstallation (och troligen för komersiell verksamhet?) så är den inte förbjuden att ha på befintlig utrustning.
Men det finns förstås en anledning att dom förbjöds, dom kan potentiellt bli farliga.
Och även om semkokontakten är förbjuden i nyinstallation (och troligen för komersiell verksamhet?) så är den inte förbjuden att ha på befintlig utrustning.
Men det finns förstås en anledning att dom förbjöds, dom kan potentiellt bli farliga.
Semko Uttagen/kontakten är faktiskt förbjudna att överlåta eller säljas...
Befintliga uttag får sitta kvar men .men eftersom slipen bytt ägare så har faktiskt en brottslig handling gjorts...rätt hade varit att klippt bort kontakten.
Kontakten kallades för drängdräpare förr. Och ev adapter till CEE Uttag är givetvis förbjudna..
https://www.elsakerhetsverket.se/fragor ... ppmarknad/
Befintliga uttag får sitta kvar men .men eftersom slipen bytt ägare så har faktiskt en brottslig handling gjorts...rätt hade varit att klippt bort kontakten.
Kontakten kallades för drängdräpare förr. Och ev adapter till CEE Uttag är givetvis förbjudna..
https://www.elsakerhetsverket.se/fragor ... ppmarknad/
Ja, trefas kontakten kan jag byta.
Tänkte mer på hur man brukar koppla 240v kontakten.
Jag hittade en annan bild på en likadan maskin. Och det verkar ju vara genom trefas kontakten och inte genom en egen kontakt. En annan fråga vad är denna del till?
Jag kan inte hitta var den skall sitta. Hälsningar Lars
Tänkte mer på hur man brukar koppla 240v kontakten.
Jag hittade en annan bild på en likadan maskin. Och det verkar ju vara genom trefas kontakten och inte genom en egen kontakt. En annan fråga vad är denna del till?
Jag kan inte hitta var den skall sitta. Hälsningar Lars
-
Man skapar trefas från enfas genom att koppla en kondensator till ena fasen och låta den andra sidan av fasen gå vidare till motorn som den tredje fasen.
Det är en dålig lösning eftersom en kondensator aldrig kan skapa en fasvridning på 120 grader som normalt finns i trefassystemet. Du får max 90 graders förskjutning med en kondensator. Detta gör att motorn får dålig kraft och att du för dålig verkningsgrad med lösningen. Därför brukar man inte använda några större motorer för denna lösning. Antar att denna motors storlek ligger på gränsen till vad som är vettigt att använda med denna kondensatorlösning.
Den är ju inte precis purny slipen, så att kondensatorn åldrats och tappat kapacitet är väl inte så höga odds på. Tänker du använda den mycket så föreslår jag att du sätter dit en frekvensomriktare. Den bygger inte mycket på vikten till denna maskin. Problemet är väl dammet som kommer in i omriktaren.
Vill du prova med enfas så får du mäta lite. I trefasläge bör du ha du samma resistans mellan alla faser.
Enfasen ska kopplas in till två av faserna. För att veta vilka så har du ett av två alternativ.
I enfasläge är två av faserna i kontakt med varandra, väldigt lågohmigt. Knappast trolig eftersom det skulle innebära kortslutning mellan två faser i trefasläge.
mera troligt att man kopplar loss den tredja fasen från kontakten i enfasläget då ska du mäta att en av faserna tappar kontakten med motorlindningarna när den står i enfasläge.
Du ska alltså inte använda den fasen utan kopplar till de två andra.
Du får absolut inte lossa trefaskontakten när du har spänning ansluten. Bort med drängdräparen så fort du konstaterat var du ska koppla in enfasen.
Det är en dålig lösning eftersom en kondensator aldrig kan skapa en fasvridning på 120 grader som normalt finns i trefassystemet. Du får max 90 graders förskjutning med en kondensator. Detta gör att motorn får dålig kraft och att du för dålig verkningsgrad med lösningen. Därför brukar man inte använda några större motorer för denna lösning. Antar att denna motors storlek ligger på gränsen till vad som är vettigt att använda med denna kondensatorlösning.
Den är ju inte precis purny slipen, så att kondensatorn åldrats och tappat kapacitet är väl inte så höga odds på. Tänker du använda den mycket så föreslår jag att du sätter dit en frekvensomriktare. Den bygger inte mycket på vikten till denna maskin. Problemet är väl dammet som kommer in i omriktaren.
Vill du prova med enfas så får du mäta lite. I trefasläge bör du ha du samma resistans mellan alla faser.
Enfasen ska kopplas in till två av faserna. För att veta vilka så har du ett av två alternativ.
I enfasläge är två av faserna i kontakt med varandra, väldigt lågohmigt. Knappast trolig eftersom det skulle innebära kortslutning mellan två faser i trefasläge.
mera troligt att man kopplar loss den tredja fasen från kontakten i enfasläget då ska du mäta att en av faserna tappar kontakten med motorlindningarna när den står i enfasläge.
Du ska alltså inte använda den fasen utan kopplar till de två andra.
Du får absolut inte lossa trefaskontakten när du har spänning ansluten. Bort med drängdräparen så fort du konstaterat var du ska koppla in enfasen.
Golvslipen kan matas med 3 olika spänningar
3 fas 230 V (Norskt elnät )
3 fas 400 V svenskt elnät
1 fas 230 V ( Då är ena stiftet Fas, det andra är Nolla, och det tredje används ej. )
3 fas 230 V (Norskt elnät )
3 fas 400 V svenskt elnät
1 fas 230 V ( Då är ena stiftet Fas, det andra är Nolla, och det tredje används ej. )
Hur skulle en sådan kabel vara kopplad?1 fas 230 V ( Då är ena stiftet Fas, det andra är Nolla, och det tredje används ej. )
Vi har väl kommit fram till innan att det INTE finns nåt förbud att sälja dessa begagnade, eller sälja maskiner med dessa kontakter på.
Visserligen säger länken till elsäkerhetsverket annorlunda, men dom pekar ju inte på nåt lagrum och är lite luddiga med att kontakterna "bör" bytas ut.
Förbjudna att inneha ? jag tvivlar.Kontakten kallades för drängdräpare förr. Och ev adapter till CEE Uttag är givetvis förbjudna..
Sen håller jag förstås med om att den bör bytas, det finns som sagt en anledning att man förbjöd dessa.
Drängdräpare var f.ö nytt för mej, "dödshandskar" har jag däremot hört.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
De kallades varken för det eller det andra egentligen. 
(Det är en myt/efterkonstruktion.)

(Det är en myt/efterkonstruktion.)
Jag har hört folk kalla dom föe detta, så det är knappast en myt isåfall, och vaddå efterkonstruktion ? man gör det ju IDAG.
Sen kallades dom säkert inte det då när dessa var allenarådande.
Sen kallades dom säkert inte det då när dessa var allenarådande.
Säter
Typ så här, kolla också Glenn`s inlägg
Typ så här, kolla också Glenn`s inlägg
-
När du kopplar in en trefasmotor så är den endast intresserad av att få rätt spänning till lindningarna. På samma sätt är en 230V lampa bara intresserad av att få rätt spänning över sig. Om det är tvåfas 230V eller 230 V med nolla skiter lampan fullständigt i så länge den får rätt spänning. Fast nu är det så att vi har ett distributionssystem i Sverige som har 230V mellan fas och neutral. Mellan faserna 400V.
I enfas läge ska du koppla in två av fasanslutningarna i kontakten till vägguttagets fas och neutral. Vilken som är vilket struntar motorn i när det är 230V mellan båda hur du än vänder stickproppen. Vägguttagets skyddsjord kopplas till utsatt del, med lämplig skruv. Man ser då till att eventuell målarfärg är bortskrapad innan man ansluter mot godset.