kjell&co Stegmotorer och drivers till cnc fräs?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
isse

kjell&co Stegmotorer och drivers till cnc fräs?

Inlägg av isse »

Tjenare jag har tänkt att bygga mig en cnc fräs för att fräsa ut delar i balsa och plywood och jag har börjat kolla runt lite på vad jag ska använda mig av för saker. Själva fräsbordet blir i plywood och så tänkte jag köpa kullagrade skenor som fräsen ska röra sig i längs x y och z axeln. Fräsen är en nyinköpt dremelkopia med olika fräsbits till som faktiskt fräser riktigt fint och chucken är helt glappfri och välbalanserad så rent mekansiskt vet jag hur jag ska bygga men problmen kommer när jag kollar på komponenter till styrningen. Jag kar kikat på saker ifrån kjell&co där jag fann både stegmotorer och moduler till styrningen:
Bild

Bild

info om motorn:
Fabrikat: AEG S026/48-4. Ca 48 steg / varv. 4-pin anslutning. Ca 5 ohm / lindning. Arbetsspänning 5V/1A. Axel Ø5 mm. Motor: Ø66x37mm

Men frågan är om motorn är tillräckligt stark och om man skulle kunna göra en relativt precitionsrik fräs med denna utrustning? vilka andra alternativ finns som inte kostar allt för mycket? behöver man några fler komponenter till styrningen än 4 st stegmotorer med 4 st styrningsmoduler och en grenkabel så att man kan styra alla 4 motorerna med skrivarporten?
Finns det något bra program som fungerar med dessa komponenter så att man kan rita figurer i datorn och sedan fräsa ut?

Jag har blivit riktigt intresserad av detta och vill dra igång projektet illa kvickt, ska bara handla lite saker till mekaniken och börja bygga :tumupp:

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

Jag tror att motorn är för svag, och styrningarna går väl att använda, men dom går furktansvärt sakta. joje här på forumet säljer bra styrkort.
Om du vill köpa kullagrade styrskenor (expantionsbeslag) se bild, så har jag en hög som jag kan sälja billigt till dig och då kan du också få med några stemotorer och drivkort från kjell & co. det är endast för att du skall kunna lära dig mor om drivkort och stegmotor, dom är för små att bygga cnc med. pm:a mig ifall du är intresserad.

det är 31-3140 som jag har, samma typ som 31-3139 fast längre.

Bild

Edit:Sålt
Senast redigerad av pcmper 11 november 2006, 00:11:30, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Re: kjell&co Stegmotorer och drivers till cnc fräs?

Inlägg av jojje »

isse skrev:...behöver man några fler komponenter till styrningen än 4 st stegmotorer med 4 st styrningsmoduler och en grenkabel så att man kan styra alla 4 motorerna med skrivarporten? Tack på förhand!
Du behöver nog bara 3 st motorer & styrkort. Vad skulle du ha den fjärde till?
Användarvisningsbild
Adis
Kontakt:

Inlägg av Adis »

När jag skulle plocka fram saker åt en kille från lagret på kjell så råka jag se den där stegisen, tog och kikade lite på den och lyfte på ett ögonbryn bara...
Skriv svar